Vandaag waait het 6 Bft met windstoten tot 8 Bft. Dat is normaal gesproken voor mij de bovengrens om met de racekap op te rijden. Sowieso ga ik niet met de Quest buitenspelen als het 7 Bft of meer waait.
Jan Reus, de bedenker van de stormstrip, heeft de afgelopen twee weken dagelijks van Enkhuizen naar Hoorn en terug gefietst. Geen enkele dag uitgezonderd. Hij heeft simpelweg bewezen dat dat kan, maar dan wel met stormstrip.
Vanmorgen, vlak voor het vertrek naar de Kniepertjestocht, plak ik twee tochtprofieltjes op de voor- en achterkant van de Quest.
En wat is het effect? Als ik het talud van het viaduct over het Noord-Hollands kanaal op rij verwacht ik flink te moeten opsturen. Dat hoeft nu nauwelijks. Ook verderop, de wind komt steeds dwars van links in, merk ik dat de Quest duidelijk beter is opgewassen tegen de stevige zijwind.
Ik hou tijdens de Kniepertjestocht een aantal voor mij rijdende Questen in de gaten. Steeds valt mij op dat zij meer hinder van de wind hebben dan ik. Het maakt niet uit of dit nu een fietser is met of zonder racekap.
Hoe is dit te verklaren? De vorm van een velomobiel maakt dat als de wind onder een hoek de fiets raakt, er druk wordt uitgeoefend op de loefzijde. De wind blijft over de romp aanliggen en wordt naar de lijzijde afgebogen. De lucht versnelt eerst en vertraagt daarna tot de luchtstromen van de boven- en onderzijde weer bij elkaar komen. Er ontstaat daardoor onderdruk aan de lijzijde. Het resultaat van deze windstromen en de ontstane onderdruk is dat de fiets tegelijkertijd wordt omgeduwd en omgetrokken.
Het laatste effect wordt door de dwars over de fiets aangebrachte strippen grotendeels teniet gedaan. De strip verhindert dat de lucht de body kan blijven volgen. De lucht wordt niet meer afgebogen en zal veel minder onderdruk tot stand brengen. Er wordt dus minder aan de fiets getrokken.
Het spectaculaire zeilen dat de Quest met deze wind normaal doet, is grotendeels verdwenen.
De resultaten bevallen me uitstekend. De bovenkant van de kap zal ik ook een stukje tochtprofiel opplakken.
Dit betekent niet dat ik nu te allen tijde met de Quest erop uit zal trekken. Er zijn, met of zonder stormstrip, echt wel grenzen.
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenIk rijd er sinds oktober ook mee. Had in eerste instantie iets toen ik ermee ging rijden werkt het wel? Ben er nu van overtuigd dat het helpt en merkbaar boven windkracht 6. Jouw kijken naar andere velomobielen had ik bij de OBT. Wind gevoeligheid is echt afgenomen. Alleen het vizier van race kap is vrij gevoelig
Hgr Peter
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenErg leuk dat jij er nu ook mee rijd.
Je een aantal keer deze week via de telefoon gesproken te hebben ik dat ik vertelde dat ik gewoon weer met de Quest op drie wielen op het werk was gekomen heb ik je toch kunnen overtuigen om er ook een op te plakken.
Je hebt gelijk, er zijn grenzen maar die grens is nu behoorlijk verlegd door een simpel tochtstripje.
Groet Jan.
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenKijk even op je eigen blog. Je hebt net de modificatie aan jouw kap gemist.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk was ook van plan om een tochtstrip aan te brengen. Maar je redenering leidt mij tot een tochtstrip waar ik nog niets over gelezen heb. De wind geeft druk op de loefzijde en zuig aan de lijzijde. De strip zorgt voor werveling en verstoort daarmee de onderdruk aan de lijzijde. Maar het is inderdaad de luchtstroom over de Quest heen EN die er onderdoor. Gezien de vorm zal de luchtstroom over de Quest heen de grootste bijdrage leveren, maar ik denk dat ik ook een strip midden aan de onderkant ga plakken.Eens kijken of dat ook merkbaar effect sorteert.
Vr gr
Jan Laverman
Hi Jan,
BeantwoordenVerwijderenEen strip aan de onderkant zal n.m.m. weinig tot niks doen.
Daar zijn meerdere redenen voor. Allereerst is de luchtstroming aan de onderkant al sterk verstoord door de interactie met het wegdek. Er is daar sowieso veel minder wind dan hoger. Daarnaast is de bodem vooraan vlak en minder onderhevig aan versnelling en vertraging. De wielen en voetengaten vernielen de luchtstroom ook.
Meer naar achteren zit de tunnel waar de ketting doorloopt.
Tenslotte ligt de bodem qua zwaartepunt zo laag dat een hellend koppel daar weinig effect heeft.
De stripjes bovenaan zijn wel heel effectief.
Groeten,
Wim
Hmmmm, ik vond de zuiging wel prettig. Ik heb vorige week alle dagen behalve vrijdag gefietst. En ik had op de heen *en* op de terugweg altijd profijt van de wind. Of mischien komt het omdat ik gewoon accepteerd dat ik langzamer moet rijden :-).
BeantwoordenVerwijderenAnyway: 1 richting zoog het me tot 35km/u, de andere richting tot boven de 40.
De rukwinden zijn gevaarlijk, maar het gevaarlijkste was de windtrechter in purmerend :-(.
O, en het wisselen van een band midden in de nacht is niet echt fijn :-(
band wisselen in de nacht .
Met 1 hand de rand van de velomobiel vasthouden *en* de kap.
30 minuten lang erover gedaan om extra kleren aan te trekken in de fiets. (eenmaal uit de fiets heb ik niet genoeg handen).
Maar dit weer is wel waarom ik de fiets+kap gebruik...