Vanmorgen vriest het 5 graden en het waait hard. De gevoelstemperatuur is - 13 gr. C.
Jan Geel is er om een ritje te maken naar Marken. Kees heeft besognes thuis en kan niet mee.
Jan neemt een gele stormstrip mee en we kijken even naar de polyurethaan strip die ik om de rand van de voetengaten heb aangebracht.
Tegen windkracht 5 met uitschieters tot 6 Bft rijden we met een snelheid van 34 tot 37 km/u naar Purmerend. De wind plukt venijnig aan de Quest. Geen probleem, de stormstrip doet zijn werk.
Hoewel het ijzig koud is, zit ik heerlijk achter het Lexan vizier van de racekap en geniet van het ontspannen fietsen. Ik heb mijn standaard fietskleding aan. Als enige extra heb ik een dunne lange broek onder mijn fietsbroek. De Therm-IC voetverwarming staat op 5 en doet het fantastisch. Ik moet er niet aan denken dat ik nu uit de fiets moet om bijv. een lekke band te verwisselen. Die overpeinzing had ik me beter kunnen besparen want in Monnickendam moet ik .... de fiets uit om een lekke band te verwisselen. Dat duurt nog geen vijf minuten en we kunnen weer verder.
Als we bij de IJsselmeerdijk aankomen waait het met Bft 6 nog harder. We blijven onder aan de dijk rijden maar krijgen toch aardige zwiepers.
Marken is vrijwel uitgestorven. Wij zijn de enige koffiedrinkers in restaurant Land- en Zeezicht. Er lopen enkele Amerikanen rond die onze fietsen uitgebreid bekijken en fotograferen. Plotseling staan er een paar dames naast mijn fiets. Eén van hen rukt de racekap omhoog om een blik in de fiets te kunnen werpen. Ik sta op en ram keihard op het raam. Het mormel schrikt zich rot, laat de kap omlaag stuiteren en maakt zich snel uit de voeten.
Na de koffie, Jan bedankt voor de traktatie, gaat het met de wind achter heel hard naar Monnickendam. Constant 50 tot 52 km/u is comfortabel vol te houden.
We rijden langs het kanaal aan de Jaagweg. Het stikt van de vogels in de bermen nu het kanaal deels dichtgevroren is.
Plotseling, Jan rijdt met ruim 40 km/u voor me, schrikken tientallen meerkoeten die rechts van het fietspad bij elkaar gedromd zitten, van onze gele bolides. Als een zwarte wolk zie ik dat het hele stel het fietspad oversteekt. Jan raakt er enkele, ik krijg de volle laag. De Quest krijgt harde tikken te verduren en ik vrees dat de fiets er niet heelhuids vanaf komt. Thuis maar eens kijken hoeveel schade er is.
In Edam/Volendam ga ik linksaf om door de Beemster weer naar De Woude te rijden. Jan gaat noordwaarts naar Oostwoud.
Thuisgekomen inspecteer ik direct de voorkant van de Quest. Oops, dat valt niet mee. Een diepe grote deuk met op meerdere plaatsen gebroken gelcoat is de schade die door de meerkoeten is aangericht. Klus voor Jan schat ik in.
Tenslotte de vraag of de polyurethaan strip iets uithaalt. Het antwoord is een volmondig ja. Al rijdend is er totaal geen koude wind vanuit de voetengaten te bespeuren. Zonder strip en zonder Lycra is het rijden in deze condities bepaald onaangenaam.
De strip, het is een stuk van de eerste poging om een stormstrip te maken, werkt formidabel. Net zo goed als het mini vizier de wind over het instapgat tilt, zo geleidt deze strip de wind onder de voetengaten. Sta je stil, dan voel je de koude luchtstroom via de voetengaten wel naar binnen komen. Lycra voorkomt dit.
Ik ga nu proberen of een strip Lexan met de goede hoek en buiging te maken is. De hoek van de polyurethaan strip is 45 graden.
Dat mag wat minder steil.
Dit krijgt gegarandeerd een vervolg.
80 heerlijke kilometers met een ietwat vervelende afloop.
Beste Wim. Heb ik toch weer wat gemist ! Ik zeg wel eens gekscherend " als je met Wim op pad bent gebeurt er altijd wel wat " Volgende keer ga ik zeker mee. Groeten en morgen kom ik het onderdeel brengen. Kees.
BeantwoordenVerwijderenOeps...
BeantwoordenVerwijderenWatervogels vluchten altijd naar het water, ook als ze daar het fietspad voor over moeten steken.
Deuken in de body kun het beste direct terug drukken. De mogelijke schade bij de vogels is mij onbekend.
Groeten,
Peter
Ai, met meerkoeten is het altijd oppassen blijkt maar weer.
BeantwoordenVerwijderenHeb nu zelf al twee maal een meerkoet tegen m'n spaken aangehad. Twee maal het achterwiel. Geen schade aan het wiel. Helaas heeft 1 van de dieren heeft het niet overleefd.
Iemand zei toen tegen me: "Wees blij dat het geen reiger was.".
Groeten,
Maas
Zonde van je Quest!
BeantwoordenVerwijderenHoe is het met de aangereden meerkoet(en) vergaan?
what is a coot? Is it like a seagull? We call seagulls (dump chickens) !! Or is a coot a duck? That is a pretty good sized dent.
BeantwoordenVerwijderenI was also wondering about the storm trip under the quest in front of the foot holes. You may want to also try some vortex generators also to deflect the air from coming up through the foot holes. I also plan on fastening my small wide angle hd camera up into the front wheel wells of the quest with many wool strings of the proper length as to not get into the tire. I then want to experiment with some vortex generators to focus the stream of air around the wheel and re attach the airflow at the back of the wheelwell. I was just thinking about a lighter and smaller option to extra wheel well fairings. Wouldn't it be so nice as to adding 3 to 4 vortex generators positioned properly instead of bulky fairings? It may not work either but may be worth some experimentation. I think first, do some trial runs and view the tufts up in the wheel wells and behind the wheel wells under the quest. After that, add the vortex generators in front of the wheel wells and record the tufts in the wheel wells again as well as behind the wells. vortex generators have been used on other vehicles ( I have been researching) to bridge open voids even larger than the quest wheel wells. What do you think?......worth trying? If you want to beat me to the testing and experimenting let me know .... otherwise all I'm lacking to start testing is some vortex generators. I have a very small hd contour camera and some strings already.
Zonde Wim ,maar je weet tenminste waar het van komt , de schade aan m,n instapgat snap ik helemaal niks van , lijkt wel gewoon een beurse plek.
BeantwoordenVerwijderenHi Sjef,
BeantwoordenVerwijderenMet ruim 40 km/u verdwijnen de meerkoeten heel snel uit je spiegels. Ik heb er geen op het wegdek achter zien blijven.
Groeten,
Wim
@Chris: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_Coot
BeantwoordenVerwijderenI'd say slightly smaller than a duck.
Hi Chris,
BeantwoordenVerwijderenA 'meerkoet' is one of the most common waterbirds in the Netherlands. Look for a picture:
http://www.drents-friese-wold.nl/meerkoet.jpg
We will do some testing with vortex generators with Mango and Strada around the wheelbays. Underneath the Quest and Strada it is difficult to change the airflow drastically.
What I today found is quite comfortable. With only a 1 cm strip the air is guided outside the Quest and don't enters the interior of the bike.
And yes we also intend to replace bulky wheelcases with smaller items. Mr. Jan Geel is making them now.
Complete wheelfairings only gain 1,5 km/h at 50 km/h.
That can probably a lot better.
Everything can be tested, but first we want to develop the new top of the Quest.
Regards,
Wim
Hi Gerrit,
BeantwoordenVerwijderenIn kunststofverwerking worden makkelijk fouten gemaakt. Is ook maar mensenwerk. Ik zou eerst de producent voorstellen dit onder garantie te herstellen.
Mocht dit niet lukken, ga dan eens naar Jan Reus.
Jan en zijn collega Derk zijn echte specialisten.
Zij hebben nu de Mango van Piet Kunis onderhanden.
Daar is o.m. de complete flensrand van de body losgekomen. Als deze voor het lamineren was aangeschuurd had dit nooit kunnen gebeuren.
Let wet, ik verwijt niemand iets, fouten maken doe ik ook dagelijks, maar fouten moeten wel kosteloos hersteld worden.
Groeten,
Wim
Dat is balen. Zover ik weet de eerste echte schade aan al je Questen. Toch?
BeantwoordenVerwijderenMag je nog blij zijn dat het Carbon niet versplintert is.
De windstrip is interessant. Toch ben ik wel in mijn nopjes met het Lycra. Scheelt een jas in koude en tocht. Die gaan er deze winter niet meer af.
Heb je het verslag uit 1997 van Allert al gelezen op Velomobielseminar? Hij zag toen al verbetering in de vorm van een ander profiel (minivizier) rond het instapgat. Noemt zelfs de snelheidswinst van 3%.
Ook bij de voetgaten verwachte hij verbetering. De werveling rond de muts is voorspeld en de negative invloed van een racekap op de luchtverveling er achter. Dat was 15 jaar geleden, nog voor de Quest (=lang) zelfs gebouwd was......visionair?
Ook word er een vingerwijzing gedaan naar de staartvorm. (olie druipt eraf)
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenCarbon versplintert niet zo maar. Ik krijg de reststukken die we uit de racekappen zagen alleen met een hamer kapot. Ik buig het soms 50 keer dubbel en dan nog blijft het intact.
Je hebt gelijk dat veel al lang bekend was. Wel vind ik het jammer dat deze informatie eigenlijk ongebruikt is gebleven.
Lycra is heel comfortabel, maar wel wat gedoe.
Overigens komen daar in de toekomst speciale sandwichframes voor waar je makkelijk een stukje Lycra in kunt opspannen en in de voetengaten kan leggen.
Je zou eens een strip moeten proberen bij het voetengat.
Ik ga de vorm in poly-urethaan zodanig wijzigen dat de effectiviteit toeneemt.
Tijdens het rijden komt er werkelijk geen wind meer in de voetengaten omhoog. Wel tijdens stilstaan.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenIk ben tot nu toe erg gelukkig geweest met mijn fietsen. Nooit omgegaan, alleen een keer aangereden door .... Jan Reus :). Jan heeft het zelf weer onzichtbaar gemaakt.
Ik heb de tekst over proeven in de windtunnel eerder zelf van Allert gekregen.
Het zakken van de olie aan de achterzijde van het Quest model wordt mooi bevestigd door de daar lager hangende tufts tijdens onze proeven vorige week zaterdag.
Groeten,
Wim
Beste Wim, je hebt prachtige tests gedaan met je draadjes. Gelukkig blijkt daar uit, dat de Quest een goed ontwerp is. Wat ik me wel afvraag of er niet te weinig aandacht voor de onderkant is. Ik zat zelf te denken aan een soort deflectors voor de voetengaten, en eventueel voor de wielen (als de wielkappen in de praktijk niet praktisch blijken)maar zie nu dat je ook al met iets bezig bent rond de voetengaten Bij de auto's zag je ook pas na 2000 veel aandacht voor de aerodynamica aan de onderkant, het is dus relatief nieuw. Succes verder! Ben
BeantwoordenVerwijderenHi Ben,
BeantwoordenVerwijderenDie strips bij de voetengaten zijn zoals de Amerikanen zeggen 'amazing'. Gewoon met harde wind en vorst rijden en geen wind door de voetengaten omhoog voelen komen. Daar komen uiteraard nog wel verbeteringen in.
De zogenaamde kleine wielkappen worden nu door Jan Geel gemaak. De grote wielkappen leveren te weinig snelheid op en zijn niet erg praktisch.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDa's pech met die koeten (omdat nr.13 niet mee was) wel een fikse schade Wim, jammer.
Nee carbon krijg zelfs ik niet zomaar stuk en versplinteren doen allen frames en vorken op het breukvlak. Men verward dit vaak omdat staal en Alu toch iets meer verbuigen voordat het breekt.
Als die voetengaten dicht kunnen houdt ik mij ook aanbevolen, ik heb de hele week tot nu toe gereden met ductape over de gaten maar mijn hielen "piepen" er steeds langs dus dat schiet niet echt op; mijn voeten blijven dan wel warm dus....een uitkomst als de strips er bij de voetengaten opkunnen.
Gr.Willem
Hoi Wim
BeantwoordenVerwijderenHeeft de grootte van de deuk ook nog te maken met jou lichtere uitvoering carbon? Weet niet hoeveel procentueel jou fiets een dunner laag carbon heeft maar ziet er wel erg kwetsbaar uit.
hgr Peter
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenIk denk inderdaad dat de lichte constructie van mijn fiets hierbij een rol speelt. Ik had minder schade verwacht dan er achteraf blijkt te zijn.
Groeten,
Wim
Tja, als je kijkt dat ik een forse retriever geraakt heb..... met alleen een paar tandafdrukken in de lak....
BeantwoordenVerwijderenMaar ik heb mazzel gehad dat hij het presteerde om de fiets precies op de rand tussen bovenkap en onderbak een kopstoot te geven.
Maar er zit wel fors verschil in fietsen. Jan W. van Velomobiel heeft een keer gevraagd of de neus van mijn fiets verstevigd was.... Niet dat ik weet. De smurfenmuts heb ik wel laten verstevigen maar de neus niet terwijl dat ding bij mij dus mogelijk bovengemiddeld stevig is (voor Questbegrippen).
Hoe dan ook, vervelend van de schade aan je Quest. En het beestje? Tja..... als ik niets achter me zie liggen of het beest zie creperen, dan ga ik ook door (zoals bij de eend die me aangevlogen heeft maar alsnog zijn heenkomen in het water zocht)