Vannacht -18,3 C. op de buitentemperatuur meter van de warmtepomp gezien. In de vroege ochtend is het zelfs -20 C. geweest. De monovalente warmtepomp, dit is een systeem zonder aanvullende warmtebron, houdt de stolp heerlijk warm. Vanmorgen is alles om ons heen betoverend mooi. Vooral onze enorme treurwilg staat er onrealistisch mooi bij. Heeft niks met ligfietsen te maken, maar het plaatje is te mooi om niet te plaatsen.
Fietsen is er vandaag niet bij. Tijd genoeg om de nieuw gegoten voetenstrip te monteren. De nieuwe strip heeft nu mooi de gewenste hoek van 30 graden. De lengte van een strip is twee meter. Dat maakt het mogelijk om tegelijk met de voetengaten ook de wielkasten beter te laten aanstromen. De heel soepele strip heeft een Shore A30 hardheid. Dat betekent dat de strip zich mooi in vrij krappe bochten laat aanbrengen.
Er blijft genoeg strip over om ook voor de achterste wielkast een windgeleider te plakken.
Aero-dynamica is een nogal ongrijpbare wetenschap. Toch leert de ervaring dat soms kleine ingrepen een heel groot effect hebben. Het met Lexan afplakken van de wielkasten levert kilometers snelheidswinst op. Het is nog maar de vraag of complete wielstroomlijnkappen effectiever zijn. Jan Geel gooit het, na enkele duizenden kilometers met complete wielkappen te hebben gereden over een andere boeg. Jan heeft ook gemerkt dat de winst beperkt is en er ook nadelen aan de kappen zitten. Ze raken vol modder en kunnen op drempels vastlopen. Als ik bij Jan raadt wat ie aan het doen is, raad ik snel goed. Het worden minimale kapjes die eigenlijk alleen de wielen uit de wind houden.
De nieuwe voetenstrip ziet er netjes uit. Nu wachten tot het weer fietsbaar weer is.
Uit de reacties blijkt dat een plaatsje in de webwinkel wenselijk is.
hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZiet er weer goed uit, ben benieuwd hoe ze bevallen.
Indien positief, en je besluit om dit ook op te nemen in je winkel, mag dan alvast 2 meter rood en 2 meter geel bij je bestellen ?
gr. Lorenz
Hi Lorenz,
BeantwoordenVerwijderenDat ze bevallen is al gebleken bij de eerste koude rit naar Marken. Deze zijn nog beter gevormd.
Ik zet ze wel in de winkel omdat ik al meerdere mails heb gehad van belangstellenden.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHet is zaak de strips goed vast te zetten.
Mijn strip voor de voetengaten ben ik verloren in de sneeuw,
Ik fiets nu nog steeds iedere dag naar mijn werk.
En merk nu dat ik weer kou voel binnen stromen
Gr
Rob
Wim. Een probaat middel tegen koude voeten is hier altijd welkom... ;-) ... in wit graag (net als die fraaie treurwilg bij dat mooie huis op die prachtige foto... en leve de duurzaamheid he..)
BeantwoordenVerwijderenHi Rob,
BeantwoordenVerwijderenJij hebt nog niet de zachte gekregen.
Is wel op te lossen :)
Groeten,
Wim
Hi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de voetenstrips in de webwinkel staan. Wil je 'm daar bestellen?
Inderdaad is een warmtepomp een mooi duurzaam verwarming systeem.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk ga zeker een witte strip bestellen, dit lijkt me een werkbare verbetering.
Wat ik me afvraag en jij ongetwijfeld al gedaan hebt: kunnen de strips niet beter per gat in een druppelvorm geplakt worden?
Vr.gr.
Henk-Jan
Henk-Jan,
BeantwoordenVerwijderenDat heb ik ook overwogen, maar dat hoeft niet. De wind wordt door de hoek van 30 graden en de scherpe rand van richting veranderd. Voorbij de strip blijft die verandering vrij lang aanwezig. Het is het zelfde effect als het minivizier, dat heeft ook voorbij het vizier lang een positief effect op de luchtstroming.
Als, en daar lijkt het op, de stroming ongeacht van welke kant de wind komt, over een lengte van een centimeter of 40 wordt 'opgetild' dan komt deze nergens meer in de voetengaten. Verder wil je het gewicht een beetje in de hand houden.
Het zal al met al ook een beetje meer snelheid opleveren. De 'drag' door de voetengaten is heel fors en beïnvloedt de stroming onder fiets negatief.
Mogelijk dat deze strip daar wat aan bijdraagt.
Groeten,
Wim
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenHi Stradaatje,
BeantwoordenVerwijderenOp dit moment denk ik dat een goede werkwijze als volgt is:
Eerst plak je op de body op de plaats waar de strip moet komen een stuk PVC plakband. Dit is hetzelfde Coroplast band waarmee top en body worden afgetaped.
De strip plak je vervolgens met kleine druppeltjes secondenlijm daar weer op.
Dat gaat muurvast zitten en blijft zitten totdat je de tape er weer vanaf trekt.
Alle andere methoden zoals dubbelzijdige tape, Bisontix, solutie e.d. plakken wel aan body, maar minder goed aan de poly-urethaan.
Groeten,
Wim
First adhere the PVC tape on de spot where the footstrip will come. If the PVC tape is on the bike, two stripes side by side is OK also, than glue the rubber strip on the PVC tape.
BeantwoordenVerwijderenGlue this with superglue that will dry in seconds.
By doing it in this way you don't damage the bike with the almost unremovable superglue.
The way it looks, you can see here:
http://wimschermer.blogspot.nl/2012/02/voetenstrip-vervolg.html
By the way, thats my house, last year, minus 23 degrees C :)
Best regards,
Wim