Doel is om met zo weinig mogelijk brandstof zo veel mogelijk kilometers af te leggen. Er mag met verschillende brandstoffen worden gereden. Waterstof, benzine, zelfs elektrische voertuigen mogen meedoen. Alles wordt omgerekend naar een standaard benzine. ROC Helmond doet mee met GTL, Gas To Liquid. Dit is een dieselolie die wordt vervaardigd uit aardgas.
De eisen die aan de voertuigen worden gesteld zijn heel zwaar. Zo moeten de berijders onder andere een integraal helm dragen en moet boven die helm nog een rollbar worden aangebracht. De voertuigen moeten gesloten zijn en daar komt Jan Reus in beeld.
Er moet een racekap worden gemaakt die liefst de aerodynamische vorm niet teveel verstoort. Uiteraard moet de bestuurder inclusief zijn integraalhelm zijn hoofd ook nog kunnen draaien.
Vanmorgen rij ik naar Hoorn om het eindresultaat te bewonderen. Oops.... wat een groot ding. De kap wordt precies als een gewone racekap op de Quest gezet en past exact over de tunnel. Graag wil ik wat vergelijkende tests met mijn eigen racekap doen. Als ik van huis ga waait het 5 Bft met vlagen van 6 Bft. Dat is gewoon teveel van het goede om een zinvolle vergelijking tussen de kappen met de SRM meter te maken. We beperken ons tot het maken van wat foto's.
19 mei ga ik met Jan naar Rotterdam om de mannen van het ROC Helmond in actie te zien.
Update 21.00 uur van teamleider Paschal Noor
Hallo Jan en Wim, Vandaag hebben we de racekap ontvangen. Geweldig!!!!. Het ziet er erg imposant en indrukwekkend uit. Uiteraard hebben we direct enkele testronden gereden en het ziet er veelbelovend uit. We testen op een slecht geasfalteerd terrein, maar ondanks de slechte weg reden we toch een verbruik van ruim 1 : 120. Ik ga ervan uit dat we straks in Rotterdam bij gunstige omstandigheden ruim 1 : 150 halen. Maandag vertrekken we naar Rotterdam. Als het voertuig bestickerd is zal ik kijken of we een foto kunnen maken en naar jullie opsturen. Maar ik heb ook begrepen dat jullie zaterdag nog komen kijken. We kunnen nog rijden van 8.30 uur tot 12.00 uur. Gr. Paschal Noor
Vind je het erg als ik het ding spuuuuuuuuuuglelijk vind?
BeantwoordenVerwijderenWaarom zo hoog? Goed, integraalhelm maar waarom liggen ze dan niet lager in de fiets? Trappers hebben ze toch niet nodig dus heel wat ruimte voorin om verder onderuit te gaan liggen.
Ik vind het een verkr*chting van de Quest.
Maar goed, daar gaat het niet om; het is al heel wat dat men probeert de heilige koe wat zuiniger te krijgen.
Hi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenMooi is ie niet, misschien wel effectief door het zeileffect.
Waarom zo hoog? Er zijn eisen aan de bewegingsruimte die de heel grote integraalhelm moet hebben. Verder ligt de motor op de plek waar de fietser normaal zit.
Dat betekent dat de bestuurder nogal voorin zit en tamelijk rechtop.
Mogelijk kan ie t.z.t. iets lager. De tijd om de kap te maken was nogal kort.
Groeten,
Wim
Stickers ? Is dat nu wel zo slim als elke honderste luchtweerstand er toe doet ?
BeantwoordenVerwijderenArjan