Vandaag staat een rondje Groene Hart op het programma. Samen met Kees rijden we naar pont Buitenhuis. In Assendelft zien we een rode Quest linksaf slaan waar het rechtsaf moet zijn. Arnold Stokkel is even de kluts kwijt.
Aan de zuidzijde van het Noordzeekanaal staan Elly en Jules al te wachten. Vlak voor vertrek meldt zich nog een Raptobike rijder.
Eerst maar eens de klimmetjes op Spaarnwoude, dan richting het kopje van Bloemendaal. Op de klinkers van de afdalingen kan de Risse demper zijn nut bewijzen. Dat gaat uitstekend en ik laat de fiets zonder trappen naar beneden rollen. Beneden zie ik op de GPS dat de hoogste snelheid 65.1 km/u is geweest.
Via de bollenstreek rijden we zuidwaarts. Ondanks dat de zon zich uitgebreid laat zien blijft het met 13 gr. C. fris.
Na een korte lunchpauze rijden we zuidelijk van de Nieuwkoopse plassen een schitterende route langs De Meije.
Deze route sluit aan op de weg langs de Mijdrechtse Zuwe. Ook hier is het fantastisch rijden. De oevers zijn tot een meter hoogte begroeid met fluitekruid, boterbloemen en koolzaad. Dat noopt tot voorzichtig rijden, er zijn nog een paar duizend fietsers en motorrijders en route. Iedereen houdt zich aan de regels en heeft geduld. Dat zal straks wel anders worden ....
Na een heerlijk ontspannen tocht stoppen we bij Elly en Jules thuis in Nes aan de Amstel. Daar is het zelfgebakken rozijnenbrood een traktatie.
Omdat Kees, naar eigen zeggen, dreigt 'in te kakken', beginnen we aan de laatste etappe.
Arnold rijdt voorop en blijft de Amstel volgen ... tot in hartje Amsterdam. We rijden over De Dam en het Damrak. De afstand tussen langzaam rijdende bussen en auto's is vaak maar in centimeters uit te drukken. Op de kruising Damrak - Prins Hendrikkade moeten we linksaf oversteken. Nou ... dat gaat dus niet. Ik raak letterlijk totaal verstrikt in vele tientallen fietsers die zowel van links als van rechts komen. Als het helemaal vast staat vliegen de fietsers links en rechts de rijbaan op. Als ik uit de kluwen ben ontsnapt, roept één van de fietsers 'rot op met dat ding de stad uit'.
Vóór en op de pont over het IJ is het wederom liederlijk druk. Ook dat overleven we zonder brokken.
Dan kunnen we weer rijden op wegen die voor onze fietsen zijn gemaakt. We koersen op de linkeroever van het Noord-Hollands kanaal richting Purmerend. Daar nemen we afscheid van Arnold die naar Hoorn gaat. Kees en ik rijden richting West-Graftdijk waarna ik na 170 km voldaan de pont naar ons eiland neem.
Ja Wim,het 'barmhartig' in het wapen van Amsterdam hadden ze jaaaaaaaaaaaaaren geleden er eigenlijk al uit moeten halen. Enig begrip voor een ander is voor velen in de stad een vreemd begrip. Ze blijven dan ook vastberaden doorschelden op alles wat anders is. Het heldhaftig laat ik aan een ieder ander over om daarover te oordelen.
BeantwoordenVerwijderenNaar / van de OBT 2011 zijn we ook met zo'n zes VMen dwars door A'dam gegaan. Het is zaak om die route nauwkeurig te plannen zowel vanwege de ruimte, de stoplichten als de tramrails. Rij eerst heel lang langs de Amstel met die aan je rechterkant tot voorbij Nereus/Berlagebrug, de Nieuwe Amstelbrug over en aan de andere kant verder langs de Amstel, tot vlak voor de Stopera linksaf Blauwbrug over, direct rechts en Halvemaansbrug weer rechts. De Kloveniersburgwal is prima te fietsen. Op de Nieuwmarkt even rechts, weer links en het fietspad van de Geldersekade op. Prins Hendrikkade oversteken en bij het volgende stoplicht schuin naar het fietspad aan de andere kant van de weg, onder het spoor door en je staat voor het IJ. Linksaf naar de pont. Slechts 4 of 5 stoplichten, 3x of 4x tramrails haaks kruisen. Via het Waterlooplein is nog beter, maar, daar is wel eens markt .... . De Wibautstraat is ook een prima route met de VM, maar mij te veel stoplichten. Dam, Damrak, ... daar wil ik zelfs lopend niet komen!
BeantwoordenVerwijderenVr gr
Jan Laverman
Door Amsterdam is een kwestie van de stad redelijk kennen om slee een alternatief te weten als er een weg is afgezet (wegwerkzaamheden, laden en lossen). Verder moet je het juiste tijdstip kiezen. Op zaterdag om 7 uur is erg geschikt. Het is dan nog rustig, en de enkele dronkaard die dan over straat waggelt zal zich afvragen of 'ie een delirium heeft, en wellicht de fles laten staan. Zo, dan heb je je goede daad voor de dag weer verricht. Je GPS track laat trouwens een route zien die niet door Amsterdam centrum gaat, was dat soms de planning?
BeantwoordenVerwijderenIets serieuzer. Op de LF1 richting Den Haag kan je ook nog een paar goede Risse-testers vinden. De drempels zijn inmiddels grotendeels verdwenen, maar de kasseien-strips nog niet. Onlangsop mijn Nazca Gaucho gedaan, en dat was niet aangenaam. Die fiets is zeer voorspelbaar, comfortabel en goed geveerd, maar dit was duidelijk voorbij de specificaties van de vering. Benieuwd wat een Risse daar doet.
Hi Maarten,
BeantwoordenVerwijderenDe GPS track was de planning. Lege accu's voorkwamen dat ik een eigen track kon (af)maken.
Iedereen die dit wil, jij zeker :), mag kosteloos een Risse demper proberen. Wees wel gewaarschuwd, van de 60 verzonden dempers is er maar één teruggestuurd.
Groeten,
Wim