De titel van dit blogbericht klinkt waarschijnlijk veel velomobielrijders als muziek in oren.
Eerder heb ik bericht dat Risse Racing een oplossing zou proberen te vinden voor de voorpoten van Quest, Strada, Mango en vele andere velomobielen.
Nu de achterdemper de wegligging sterk heeft verbeterd is de vraag of dit ook voor de voorpoten mogelijk kan worden.
Het ziet er goed uit. Risse werkt nu aan een modificatie van de huidige veerpoot. In de bovenkant van de veerpoot komt een smalle lucht geveerde olie gedempte module. De veerpoot zelf, inclusief zijn bevestiging op de naaf blijft ongewijzigd. Uiteraard zal in deze smalle module de druk hoger moeten zijn dan in de achterdemper.
Over ongeveer twee weken hoopt Risse een prototype klaar te hebben.
Morgen worden de 45 bestelde dempers naar Nederland verzonden. Binnen twee weken kunnen alle bestellers die hun demper nog niet hebben ontvangen hun Risse demper tegemoet zien.
Mango en Risse demper
Mango rijders krijgen met ingang van heden dezelfde makkelijke inbouw methode als Quest en Strada rijders.
Het onderste draadeind en de stangkop voor de Quest en Strada zijn 8 mm, in de Mango evenwel 6 mm. Bestellers van een Risse demper voor de Mango krijgen nu kosteloos zowel de vork bovenaan als een van 8 naar 6 mm verlopend draadeind aan de onderste bevestiging. Deze kan direct in de bestaande 6 mm stangkop worden geschroefd.
Wilfred Ketelaar heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Voordemper luchtgeveerd en oliegedempt?" achtergelaten:
BeantwoordenVerwijderenIk ben uiteraard zeer benieuwd wat dit voor het comfort, veiligheid en geluidsniveau doet. Vele velomobilisten zullen dan helemaal niet meer uit hun voertuig willen komen, denk ik.
Wim, waar komt de aansluiting voor het pompje dan te zitten? de achterdemper is redelijk goed toegankelijk, maar om de wielkast in te moeten duiken om de voordemper op druk te zetten lijkt mij geen pretje. hoevaak moet de achterdemper op druk gezet/gecontrolleerd worden? (ben nog aan het sparen, maar een verzoekje van de klpd/cjib gooit even roet in het eten ;-))
BeantwoordenVerwijderenHi Francis,
BeantwoordenVerwijderenDe aansluiting voor de pomp zal door de wielkast heen gevoerd worden. De dempers kunnen maanden lang gebruikt worden zonder dat er lucht bij gepompt hoeft te worden.
Groeten,
Wim
Welk type veerpoten gebruikt Sunrider eigenlijk voor hun velomobielen. Dat is volgens mij ook weer een ander ssysteem wat wel iets geavanceerder (maar ook zwaarder) is dan velomobiel gebruikt.
BeantwoordenVerwijderenMark,
BeantwoordenVerwijderenIk weet het niet precies. Gewoon met Leo Visser van Alligt bellen, hij maakt en verkoopt de Sunrider.
Groeten,
Wim