Vannacht vriest het 5 graden. Langzaam zal die temperatuur vandaag een graad oplopen. Mooi moment om verder te gaan met het testen van banden bij vrieskou.
De Kojak gegevens van gisteren zijn ietwat gecorrigeerd. De test in de vrieskou is wel OK, maar de vergelijking met 20 graden C. dateert nog van pendelen op de gladde tegelvloer. De complete set heeft de hele dag en avond buiten gestaan en is door en door koud.
Vannacht vriest het 5.0 graden en de combinatie wordt naar binnen gehaald. De pendeltijd is met 32.9 seconden nog korter dan gisteren met een iets hogere temperatuur. Per saldo is de Kojak met koude band en wegdek 30,8% trager.
Vanmorgen ga ik de 35 mm brede Marathon Plus om de 25 mm velg leggen. Wat ik ook doe, het lukt me niet de banden om de velg te krijgen. Ik probeer de band dan op een 19 mm velg te leggen. Ik zet 'm volop in de montagevloeistof. Het gaat domweg niet. Wat een ongelofelijk stug kreng is die band. Als ik ook nog mijn duimnagel tot bloedens bezeer, ben ik er klaar mee.
Ik kies er nu voor om de test te doen met de gewone Marathon (Green guard). Deze 47 mm band legt prima om en de pendeltest kan op de warme asfaltgoot plaatsvinden.
Hetzelfde doe ik met de F-lite. Ook deze legt heel makkelijk om.
De ervaringen met de smalle Marathon Plus band brengt me wel tot de overtuiging dat dit voor mij niet de ideale winterband is. Hij gaat bijna niet lek, maar gaat ie dat wel, en dat kan beslist, dan heb je echt een probleem. Je krijgt 'm vrijwel niet van de velg af en al helemaal niet erom. De gewone Marathon is dan een fractie minder lekbestendig, je kunt deze band er makkelijk af halen en weer omleggen.
Als de pendeltests van de Kojak, Marathon en F-lite binnen klaar zijn, gaan de goten, de pendel en de wielen naar buiten. Daar vriest het nog 5.0 C en het waait Bft 5 tot 7.
Gevoelstemperatuur -13 C. Als alles een paar uur in de kou ligt gaat het testen binnen weer door. De temperatuur is nu iets opgelopen en is nu - 4.4 C.
Na het binnenhalen van de goten en de pendel wordt eerst de Marathon gependeld.
Die resultaten vallen me bijzonder mee. De extra rolweerstand bij de Maratons blijft beperkt tot 4,7 seconden of 9,5%. Dit is veel gunstiger dan de Kojak.
Als laatste zijn vandaag de F-lites aan de beurt. Het hele spul, goten en pendel met F-lites om de velgen gaat weer een uur naar buiten om opnieuw goed af te koelen. De temperatuur stijgt naar -4.0 C en het begint te sneeuwen.
De F-lite pendelt bij 18,8 graden 60,2 seconden. Bij -4,0 C is het 58,8 seconden. Dit is maar 1,4 seconden of 2,4% trager. Lichte soepele banden met een grote luchtinhoud ondervinden dus weinig hinder van de kou.
Ik vraag me af waarom de Kojak zo matig presteert. Het kan komen omdat de banden uit 2010 - 2011 dateren. Daar moeten maar eens een paar nieuwe voor komen. Zeker omdat duidelijk is dat Schwalbe jaar op jaar zijn banden verbetert.
In mijn Mango ligt standaard een zg. : Bandenknecht van Simson.
BeantwoordenVerwijderenEen ongelooflijk handig ding, waarmee je de stugste band gemonteerd krijgt.
Voor onderweg onmisbaar !
Mijn ervaring is wel dat dergelijke banden zich moeilijk laten centreren.
Ik denk dat mijn keuze voor een winterband straks ook op de Marathon Green Guard zal vallen i.p.v. de Marathon Plus. Ik vind lekbestendigheid in de winter belangrijker dan snelheid. Maar elke band kan inderdaad lek en als je de Plus door de stijfheid er niet eens eraf/erop krijgt heb je toch wel een probleem (zeker in de kou en in het donker). De Green Guard lijkt mij (van wat ik allemaal hier en diverse andere blogs heb gelezen) daarom het beste alternatief. Maar goed, de praktijk zal het leren.
BeantwoordenVerwijderenInteressant om te zien dat de geteste banden zo verschillend reageren op een andere temperatuur. Voordat ik verkeerde conclusie's trek: welke breedte hadden de F-lite en Kojak banden?
BeantwoordenVerwijderenMet vriendelijke groet,
Hans.
Dag Hans,
BeantwoordenVerwijderenDe Kojak is 35 mm, de F-lite is 53 mm breed.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenIs het nu niet zo dat je een warme band op een koude ondergrond test? In je garage is het warm en daarmee is ook de band warm, buiten blijft alles koud. Helaas wordt de gene die de tests uitvoerd ook koud.
Toch wel opvallende resultaten met koude ondergrond en koude pendel.
Vriendelijke groet,
Raimo Geel.
Hi Raimo,
BeantwoordenVerwijderenIk test de banden binnen bij rond 19 gr. C. op de goten die dan een hele nacht binnen op de vloer van de garage hebben gelegen. Daar zit vloerverwarming in.
Pas nadat ik met de warme asfaltgoot en de warme banden heb getest gaan zowel de goten als de banden een aantal uren naar buiten en worden door en door koud.
Dan sleur ik de goten naar binnen, direct daarna de pendel waar de banden al op zitten. Tien seconden daarna pendelt het spul al.
Groeten,
Wim
Heb je de banden warm of koud op druk gebracht Wim? (i.v.m. drukafname bij koude).
BeantwoordenVerwijderenDag Harry,
BeantwoordenVerwijderenWarm. Ik realiseer me dat ik per saldo met een iets lagere druk meet. Dat is ook de situatie van alledag. Je pompt de band op in je schuur bij een hogere temperatuur.
Wil je zuiver de effecten van de band en de temperatuur meten, zou er bij 5 bar en -5 C. 0,3 bar druk extra warm in moeten.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenDeze bandentest is de kers op de taart! Ze geven een inzicht in banden zoals ze nergens te vinden zijn. Velen zullen je daarvoor danken. Ik wil je ook danken voor alle mooie en nuttige artikels die je het voorbije jaar geschreven hebt. Een velomobiel is al een hele beleving, maar in jou artikels vinden velen de nieuwtjes die we allen zoeken om het nog wat leuker te maken. Dank nogmaals om de Velomobiel zo mooi te omkaderen.
Met vriendelijke groeten,
Daniel Goyvaerts
Dag Daniel,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je compliment. Het is en blijft leuk om steeds weer nieuwe dingen te onderzoeken. Een deel van de pret is dat ik ze met de velomobielgemeenschap deel.
Groeten,
Wim
Mijn duit in het zakje.
BeantwoordenVerwijderenDe Kojaks deden het bij mij wel redelijk in de winter. Ondanks de hoge weerstand uit je meting, vond ik ze altijd redelijk rollen. Dunnen wangen, maar ook smal loopvlak zal het meetverschil met de de praktijk ervaring wel eens kunnen opheffen. Maar lekbestendigheid is nauwelijks voldoende te noemen.
De Greenguards ben ik zeer blij mee. Ik kan alles bevestigen wat uit de test rolde. Makkelijk omleggen ruim voldoende rollen met koude. Goed behoud van grip. Uiteraard lekbestendig. Ook niet onbelangrijk in de winter: reflectie en voldoende stuuruitslag in de wielkasten. Zorgeloze band. Als achterband vind ik hem te zwaar worden. De Plus is overkill volgens mij.
F-lites in de winter? Tja als je snelheid boven lekbestendigheid verkiest. Hoewel dat laatste zijn ervaring nog verschillend. Ik heb vorig jaar even met F-lites in de kou gereden. Ging nog lekker vlot. Maar je kon wachten op een lek. gem. elke 3-400 km had ik ze.
Ga zo door Wim. Super!
Ik vind de Greenguards op veel punten een betere (standaard)band dan de PM.
BeantwoordenVerwijderenDat ze niet veel trager worden bij koude neemt natuurlijk niet weg dat ze al iets trager waren om mee te beginnen.
Voor veel velomobielrijders waarschijnlijk toch wel de meest optimale band van dit moment.