woensdag 23 januari 2013

Bandentest vrieskou 3 Schwalbe Ultremo ZX

Vannacht, het is al half twee, zie ik dat de temperatuur buiten fors daalt. Dat kan morgenochtend mooi -5℃ opleveren. In de loop van de avond heb ik de Ultremo ZX om de 19 mm velgen gelegd en opgepompt naar 10 bar. De Ultremo's hebben wel gependeld op de gladde tegelvloer, maar nog niet op de asfalt goten. Het is in de garage 17,9℃ en dat zou voor het mooie wat hoger moeten zijn. Een warmtepomp reageert pas na vele uren op een ingestelde temperatuurverhoging. Dat gaat niet werken. Een 2,5 Kw ventilatorkachel brengt de temperatuur na enkele uren op 19℃.

De gemiddelde pendeltijd op de asfaltgoten over 6 metingen is nu 76,1 seconden. Dat is maar liefst 19,9 seconden korter dan de 96 seconden op de gladde tegelvloer. Het is half drie als ik de hele outfit naar buiten rol om te laten bevriezen. Gelukkig wonen wij op een eiland en kan dat veilig omdat de pont niet gaat.

Vanmorgen loopt de temperatuur van -7℃ om 6.00 uur op tot -5℃ om 10.00 uur. De goten worden naar binnen gerold en precies op de vloer uitgelijnd. Onmiddellijk daarna volgt de pendel. Binnen 10 seconden pendelt de Ultremo ZX. De resultaten zijn heel opvallend. Na gemiddeld 58,8 seconden staat de pendel stil. Dit is 17,3 seconden korter of maar liefst 29,4% korter dan bij 19℃.

De conclusie is duidelijk. De Ultremo ZX rolt fantastisch op mooi gladde ondergronden. Zelfs op prima asfalt wordt het al een heel stuk minder. Bij vrieskou doet de Ultremo het heel matig. De F-lite pendelt bij vrieskou met 58,8 seconden exact even lang als de Ultremo ZX.

Dit alles geeft nogal wat te denken. Een aantal fietsers, en niet de minsten, hebben bedenkingen bij de pendelmethode. Niemand kan de bezwaren precies duiden maar twijfel is er.
Alle bandenfabrikanten testen hun banden op spiegelgladde metalen rollenbanken waarvan de meeste een diameter van 1.80 meter hebben. Ook verschillende fietsbladen gaan voor het meten van de rolweerstand naar de rollenbanken van die fabrikanten. We hebben gezien dat het verschil tussen een gladde tegelvloer en de asfaltgoten bij de Ultremo ZX zomaar 26% bedraagt. Een rollenbank is nog gladder dan de tegelvloer. De resultaten op de rollenbank hebben dus met de dagelijkse praktijk op het fietspad niets van doen.
Een tweede bezwaar van de rollenbank is dat de diameter eigenlijk net zo groot zou moeten zijn als de aarde. Bij een diameter van 1.80 meter wordt het indrukkingsvlak van de banden korter. Dit levert onterecht een lagere rolweerstand op. De asfaltgoten zijn volledig vlak en hebben dit bezwaar niet.

Dan de temperatuur. We zien dat een Ultremo ZX bij -5℃ wel 29,4% trager is dan bij 19℃. Rollenbanken kunnen helemaal geen lage temperaturen meten. Die apparaten staan in fabriekshallen waar het zeker nooit zal vriezen.

Per saldo loopt een Ultremo ZX bij vrieskou op asfalt 38,8% zwaarder. Redeneer je vanuit de huidige koude situatie, dan loopt de Ultremo bij 19℃ dus 50% lichter.




19 opmerkingen:

  1. Dag Theo,
    Als achterband kan ik hem wel testen met kou.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim,

    Niet alleen de banden gaan slechter presteren in de kou. Ik had het er vanmorgen met -9 ook knap moeilijk mee. Dat zou ook zomaar 10 procent kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Rob,
    Het is natuurlijk een combinatie van veel factoren. De banden, de stroever lopende aandrijflijn, de dichtere lucht en zeker ook de fysieke omstandigheden. Voor het verwarmen van lucht van - 9℃ tot +37℃ is ook energie benodigd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie test met een, in de zomer snelle, 'referentie' band. Ik ben heel benieuwd hoe typische winterbanden zich verhouden tot de Ultremo ZX bij lage temperatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie wel aankomen dat een Ultremo ZX op een 25 mm velg weleens erg dicht bij een F-lite kan komen qua rolweerstand aan 19 graden op asfalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Quezzzt,
    Een Ultremo ZX is ook niet bedoeld voor een 25 mm velg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat begreep ik uit jouw artikelen Wim.

    Maar ook dat ie kennelijk wel gemonteerd kan worden op een 25 mm velg ten koste van extra rolweerstand. Dat is nog steeds lonend als de rolweerstand dan nog steeds lager is dan van een F-lite.

    De andere optie is 19 mm wielen aanschaffen. Dat vind ik niet eens zo'n punt, maar telkens de wielen uitwisselen mischien wel. Geen idee, kan dat bij een Quest wel zonder de hele veerpoot te moeten uitbouwen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Ultremo kan wel op een 25 mm velg gemonteerd worden. Dan loopt ie in ieder geval iets minder licht.
    Het wisselen van een wiel kan door het losmaken van de veerpoot in de Quest. Dan de drie moertjes losmaken van de ophanging en je kunt het wiel wisselen.
    Zelf zou ik het niet doen. Wacht maar even af hoe de Shredda het gaat doen. Hoe harder je gaat, hoe minder de banden er toe doen. Bij 55 km/u zijn de banden nog maar voor 10% van de totale weerstand verantwoordelijk.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ymte schreef in een mailtje dat Daniel Fenn (schrijf je dat zo?) ook 25mm velgen heeft en hij rijdt met Ultremo ZX 23mm banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Wim,
    De naam is goed gespeld. Misschien nog met een umlaut op de e van Daniel.
    Wat betreft de velgen. Daniel heeft met mij zelf de Ultremo ZX 2012/2013 getest met zowel 19 als 25 mm velgen. Daniel heeft met eigen ogen kunnen waarnemen dat de Ultremo ZX met 19 mm velgen 97 seconden pendelde. Met 25 mm velgen was dit 87 seconden.
    Denk je nu echt dat Daniel met 25 mm velgen en Ultremo ZX rijdt? Dat kun je gerust vergeten.
    Daniel en Ymte zijn elkaars grootste concurrenten tijdens wedstrijden. Daniel strooit Ymte zand in de ogen.
    Ymte leest dit blog dagelijks en is echt wel op de hoogte.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje Wim, half drie 's nachts !!!
    Het moet niet gekker worden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vannacht was het drie uur. De temperatuur laat zich slecht sturen :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Wim,

    Heel tof om te lezen dat je in de vrieskou en op asfalt getest hebt.

    Succes, groeten, Bastiaan, nu nog aan het aanklooien met PMs die wel acceptabel lopen maar helaas steeds lek of stuk gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Bastiaan,
    De tests komen nu wel heel dicht bij de praktijk.
    Reproduceerbare testen op asfalt en tijdens vrieskou is nog niet eerder gebeurd.
    Het kost wel veel nachtrust. Vannacht om half 4 kreeg ik woorden met mijn vrouw dat ik nog steeds lawaai aan het maken was.
    Het lijkt er op dat er nu wel alternatieven zijn voor de PM's.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een rol met een kleine diameter geeft een hoge rolweerstand, geen lage.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem,
    Bepalend voor de rolweerstand is de vorm van het indrukkingsvlak. Is dat langwerpig, bij smalle banden, dan levert dat een grotere arm op en dus meer rolweerstand. Dat wordt zoveel als mogelijk gecompenseerd met een grotere druk.
    Brede banden hebben uit zichzelf een ronder indrukkingsvlak en daardoor minder rolweerstand.
    Een ronde trommel verkleint, vooral bij smalle banden, onterecht de lengte van het indrukkingsvlak en dat levert ogenschijnlijk een lagere rolweerstand op.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bron:

    http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/4274/bac0913.0001.001.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Wim,

    De 47-559 Perfect Moiree voldoet nu prima achter, de 35-406 voor de voorwielen niet.
    Welke alternatieven voor PM denk jij aan? Een winterband moet voor mij vooral:

    - lekbestendig zijn
    - profiel hebben voor modder/bladeren/sneeuw
    - een zachte rubbercompound hebben met voldoende grip
    - niet te zwaar lopen
    - niet de breed zijn; in de winter met gladheid en sneeuw in de wielkasten wil ik zoveel mogelijk stuuruitslag. Ook achter wil je niet de hele wielkast gevuld hebben.

    De Marathon Greenguards komen aardig in de richting met de 40-406 versie maar hebben niet echt een compound die veel grip geeft op koud nat wegdek. Op sneeuw hebben ze door het profiel dan weer wel wat grip. Ik ben eigenlijk beniewd naar de nieuwe Schwalbe Energizer, helaas alleen in brede versie 47-406 verkrijgbaar.
    Overigens is "rubbercoumpund kwaliteit" ook maar een ding wat onderhevig is aan subjectieve ervaringen zolang we het nog niet echt kunnen meten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Bastiaan,
    Voor zou ik de Marathons kiezen. Lopen licht, zijn eventueel makkelijk te verwisselen en doen het ook bij vorst goed. Helaas met 47m wel vrij breed.
    Achter ook de Marathon of de Marathon Plus. In de uitvoering 2012 lopen die beide prima, ook met koude.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen