De afgelopen periode zijn er diverse tests geweest bij temperaturen rond 6℃. Laten we eerst even de 20" banden doornemen.
20 inch banden bij 6℃
Allereerst de Schwalbe Ultremo ZX. De pendeltijd bij 18,8℃ is 76,1 seconden. Bij 6℃ wordt dat maar 4,7 seconden of 6,2% trager. Duidelijk is dat de echte verslechtering van de rolweerstand bij echt lage temperaturen optreedt.
De Schwalbe Kojak laat precies hetzelfde beeld zien. Van 20℃ tot 6℃ is er maar een verlies van 3 seconden of 6,3%. Naar -5℃ bedraagt het verlies maar liefst 14,6 seconden ten opzichte van de 47,5 seconden bij 20℃.
De Vredestein F-lite loopt bij 6℃ zelfs iets lichter dan bij 18,8℃. Dit is een vreemd resultaat, waarschijnlijk veroorzaakt doordat zowel de asfaltgoot als de banden nat zijn tijdens het pendelen. Mogelijk verlaagt microslip van het gladde vrij harde loopvlak de rolweerstand enigszins.
De Schwalbe Marathon heeft weinig last van de koude. De band pendelt maar 3,4 seconden korter dan bij 19℃.
26 inch banden bij 6℃
De Vredestein Black Panther 55 heeft vrijwel geen last van de kou. Loopt zelfs één seconde langer bij vrieskou. Ook hier weer een natte asfaltgoot en natte banden. Ik zal proberen de proeven nog een keer te doen bij droog weer.
Vredestein Perfect Moiree. Deze band loopt flink lichter bij 6℃. Ook hier zijn de banden en de asfaltgoten nat. De fijne lamellen van de PM lijken profijt te hebben van het vocht.
Schwalbe Marathon. De Marathon loopt iets lichter bij 6℃. De band pendelt bij 6℃ 51,3 seconden. Dit is heel goed en praktisch hetzelfde als de Black Panther en de Perfect Moiree. Steeds duidelijker wordt dat de Marathon een heel goede allrounder is.
Schwalbe Marathon Plus. Ook hier geen verrassing. De Plus loopt bij 6℃ 3,5 seconde langer dan bij vrieskou en presteert hiermee prima.
De Continental TopContact Winter loopt met 42,1 seconden bij 6℃ redelijk. Deze speciale winterband legt makkelijk om, loopt prachtig rond en ziet er fraai uit.
Het doel van de band is vooral in sneeuw en gladheid meer veiligheid te bieden. Dat ga ik de komende dagen proberen. Hiertoe zal ik op de gladde vloer van de garage proberen de achterkant van de Quest dwars te trekken. Dat zal ik nog eens doen bij vrieskou.
Haa Wim,
BeantwoordenVerwijderenMooi, weer een nieuw soort test erbij: dwarse weerstand van het achterwiel.
Kun je hier je mooie goten niet ook voor gebruiken? Ik neem aan dat het gaat om het punt dat je fiets gaat schuiven. Dat zal bij "echt" asfalt beter overeenkomen dan bij je gladde gezoete belgische hardsteen. (Moet je ook nog of zelf in de fiets gaan zitten danwel met gewicht werken) En natuurlijk de voorwielen op dezelfde hoogte plaatsen)
Blijft natuurlijk de vraag hoe een statische weerstand zich verhoudt tot de dynamische weerstand tijdens het rijden. Lijkt me ook een belangrijke vraag voor de club rondom Kees R. uit Zwolle.
Dag Quesjer,
BeantwoordenVerwijderenIk wil het liefst een gladde ondergrond hebben. Met ijs en sneeuw heb je ook weinig zijdelingse weerstand. De goten zijn natuurlijk gelijk aan een normaal fietspad. Dan is er geen probleem.
Zal wel weer een test worden met veel haken en ogen :).
Groeten,
Wim
Heb ook al eens zitten denken aan het dwars trekken van de Mango om dwarse grip te testen. Simpel met een haakweegschaal. Als gladde vloer kon ik niets beters verzinnen dan een parkeerplaats in de stromende regen....en toen had ik er geen zin meer in. Het probleem dat ik voorzag was dat de Mango zou gaan stuiteren. Daarom die natte vloer om hem te laten glijden. Succes! Wel 80kg in de Quest leggen. Ik ben benieuwd.
BeantwoordenVerwijderen