http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?27184-Ermittlung-von-Luft-und-Rollwiderstand&p=368462#post368462
en hier:
http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?33238-Trägheitsmoment-des-Laufrads-ermitteln&highlight=Tr%E4gheitsmoment
Men denkt vooral dat het onderling verschil in gewicht van de banden een heel ander traagheidsmoment oplevert. Als gevolg daarvan schat men in dat dat grote verschillen zal kunnen opleveren.
Leonardi D. vraagt me of het mogelijk is om op de buitenkant van de banden gewichten aan te brengen en een nieuwe serie metingen te doen. Enkele Duitse Mango rijders willen graag weten of ik ooit de Schwalbe Tryker heb getest. Nou en of :)
Die Trykers liggen nu ruim anderhalf jaar op zolder en ik ga ze maar eens pendelen. Banden die lang in het donker bewaard worden gaan over het algemeen lichter rollen.
Voor de gewichten neem ik twee kunststof lijmklemmen (samen 176 gram), een metalen lijmtang (416 gram) en een zogenaamde 'moordenaar' (1478 gram).
Eerst doe ik een serie metingen met de warme Tryker banden op de koude asfaltgoten. De pendel doet het gemiddeld 46 seconden. Als na een flink aantal uren de asfaltgoten zijn opgewarmd doe ik opnieuw een nulmeting.
Nu pendelt de Tryker 53 seconden. Warme banden op een koud wegdek scheelt dus in het geval van de Tryker 7 seconden ofwel ruim 15%.
Dan de metingen met de gewichten.
De 0-meting met de Tryker is 53 seconden.
Met de beide kunststof lijmklemmen (176 gram) pendelt de Tryker 52,3 seconden
Met de metalen lijmklem (416 gram) pendelt de Tryker 51,1 seconden
Met de moordenaar (1478 gram) pendelt de Tryker 50 seconden.
De verschillen zijn dus 0,7 sec, 1,9 sec en 3 seconden. Deze waarden moeten worden gecorrigeerd voor de grotere luchtweerstand en het grotere gewicht waardoor de rolweerstand toeneemt. Daarmee worden de verschillen nog kleiner.
De gegevens heb ik naar Leonardi gestuurd en hij reageert onmiddellijk:
Danke Wim,
Du bist schneller als ein 20-Jähriger.
Dann macht es in der Realität bei verschiedenen Reifen vielleicht weniger als 0,5 Sekunden aus, ist nicht der Rede wert.
Ich hätte mehr gedacht.
Danke und viele Grüße Leonardi
Misschien heb ik al die tijd je pendelopstelling niet goed begrepen. Zit het grote gewicht nu via lagers in de as aan de wielen of zijn de lagers geblokkeerd? Ik dacht altijd het laatste, maar nu ik deze proef lees twijfel ik.
BeantwoordenVerwijderenSneller dan een 20 jarige......dát hoor je niet vaak denk ik !! Leuk, die reacties van onze Oostervrienden.
BeantwoordenVerwijderenMagic Bullet,
BeantwoordenVerwijderenDe lagers en dus de wielen draaien normaal. Daarmee kan ik de pendel verrijden. Als ik ga meten, zet ik geheel op de rem en daarmee wordt het een star geheel. De remmen zijn gelijk aan een standaard Quest met 70 mm trommels.
Groeten,
Wim
Nog even en we gaan balans loodjes plakken om het gewicht van het ventiel te compenseren zodat het wiel ronder en met minder weerstand loopt :-/
BeantwoordenVerwijderenIk lees wel bij die Duitsers dan 90 mm remtrommels nemen ipv 70 mm een "zware vergissing is" lol.
Tja als racen echt je hobby is, is niets te gek.
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenWees gerust....die zijn er al jaren en worden braaf gebruikt....
Als je een fiets alleen voor racen gebruikt zijn 90 mm remtrommels compleet overbodig. Voor dagelijks gebruik schieten 70 mm remtrommels tekort.
BeantwoordenVerwijderenDie Duitsers zijn niet gek.
Groeten,
Wim
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenIk ben dan weer heel nieuwsgierig hoeveel de procentuele achteruitgang is als een rijder 30 kg meer in de fiets heeft zitten. Er vanuit gaande dat de gewichtsverdeling evenredig verdeeld zal zijn.
Mocht je het testen nog niet beu worden☺
Hgr Peter
Hoe zwaarder de fietser, hoe moeilijker de 70 mm remmen het krijgen.
BeantwoordenVerwijderenIk zou niet weten wat ik hieraan moet testen.
Groeten,
Wim
Is het nu een witz dat banden beter worden als ze een tijdje in 't donker gelegen hebben of au sérieux?
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick
Mick,
BeantwoordenVerwijderenHet is geen grap. Banden die langer liggen lopen vaak lichter. Professionele wielrenners gebruiken banden meestal pas als ze een jaar bewaard zijn.
Momenteel worden er in Duitsland radiale fietsbanden gemaakt die extreem licht lopen. Deze moeten een jaar opgeslagen worden alvorens ze worden uitgeleverd.
Groeten,
Wim
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenHet ging mij niet om de remmen maar de rolweerstand van een band bij een hoger gewicht.
Hgr Peter
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenDe rolweerstandsverhoging en daaruit resulterende verlaging van de snelheid is makkelijk te berekenen in kreuzotter.de.
Een rijder van 80 kg, 1,90 meter lang, op zeeniveau en een Quest van 34 kg, rijdt op brede slicks bij 160 Watt 41,3 km/u.
Diezelfde gegevens en een gewicht van 110 kg leveren een snelheid op van 39,6 km/u. 30 kg meer kosten dus 0,7 km/u.
Groeten,
Wim
Waarom worden jullie op individuele basis geen lid van de NTFU ? Als je lid (kosten 37,50 per jaar), ben all-risk verzekerd voor je fiets (ook je Velomobiel, weet ik uit ervaring)en je persoonlijke bezittingen tot een maximum van 1000,- euro . Het eigenrisico is 50,- per gebeurtenis. Het verzekerd bedrag kan je in stapjes van 500,- euro verhogen tot max. 5000,-. Kijk maar eens op de site van deze vereniging. groet, Piet Kunis
BeantwoordenVerwijderen