dinsdag 5 februari 2013

Einde velomobielverzekering Van Herp

Vandaag krijg ik de gevreesde brief van Van Herp assurantiën. De inhoud staat gelijk aan:'opdonderen'.

Betaalde ik tot nu rond € 200,- voor een jaar verzekering van mijn Quest, dat wordt nu € 900,-. Van Herp stelt voor om een premie te gaan betalen van 7,5%, te verhogen met 2,5% voor het meeverzekeren van het wedstrijdrisico.
Daarnaast is er een eigen risico van € 750,-. Als ik in één jaar een schade rij van € 750,- euro, kost het Van Herp dus niks, mij € 1.650,-. Het doet er niet toe dat ik in 8 jaar veel meer premie heb betaald dan schade geclaimd.

Dat Van Herp tot deze stap heeft besloten snap ik. Eerder vreesde ik na herhaaldelijke claims van een van onze fietsvrienden hier al voor. De manier waarop Van Herp dit doet begrijp ik niet. Beëindig de verzekering dan gewoon.
Na deze maand ben ik weer eigen risicodrager. Een geluk bij een ongeluk is dat Jan Reus niet alleen fantastisch werk levert met de kappen, maar ook kunststof reparaties aan velomobielen heel goed en fraai uitvoert. Nog een maandje geduld en dan zijn de schitterende schuur- en spuitcabines in Enkhuizen af.


16 opmerkingen:

  1. Logisch dat dit gebeurt. Wel jammer dat ze niet gekozen hebben voor een systeem alla autoverzekeringen met schadevrije jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim , Het lijkt me niet dat Van Herp deze beslissing genomen heeft op basis van 1 iemand die herhaaldelijk geclaimd heeft , er zijn natuurlijk meerdere claims van verschillende personen geweest en aangezien kunststofreparaties meestal duur uitvallen besluiten ze er nu mee te stoppen.
    Ook ik heb in mijn korte velomobiel tijd al een schade geclaimd en ik kan er nog wel een paar opnoemen.
    Ook van Herp moet bezuinigen en dan ga je de kosten/baten verhouding bekijken.
    Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eeuwig jammer dit...... Ik heb de brief ook gekregen.

    Ik heb één keer (in heel wat jaren tijd) de verzekering ingeschakeld en dat was voor een situatie waarbij de schuld niet bij mij lag, heeft ze dus niets gekost.
    Dit verschil vind ik toch wel heel bruut....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben volgens mij gedeeltelijk schuldig aan het populair maken van Van Herp omdat ik de verschillende verzekeringen vergeleken heb in het blad destijds.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gerrit,
    Je hebt gelijk dat er meerdere claims zijn binnen gekomen. Maar als er op zo'n relatief kleine polis enkele grote claims binnenkomen van één en dezelfde persoon, valt het sterk op en wordt er kritisch naar gekeken.
    Het is niet van Herp die stopt, maar de verzekeringsmaatschappij waarbij Van Herp het risico heeft ondergebracht.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom niet gewoon 200 euro per jaar op een eigen spaarrekening storten totaan een bedrag die de gemiddelde aanrijdingsschade aan een Quest dekt ?

    Een Quest is geen auto van enkele tienduizenden euro's noch raakt snel total loss na een aanrijding.

    Een voorziening van totaal opgespaard max 1500-2000 euro ( in 10 jaar dus ) zou genoeg moeten zijn voor vrijwel alles wat je zelf nog overleeft.

    Er is een voordeel aan deze methode : als je schadevrij rijdt heb je geld over ipv onnodig uitgegeven aan een verzekering.

    Ik vind een verzekering pas nuttig als de uitkeringsbedragen zo hoog worden dat je ze niet zelf kunt betalen. In 6 jaar je hele Quest overnieuw betalen om risico af te dekken...hmmm...ik kan niet begrijpen waar dat goed voor is.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Quezzzt,
    Het voordeel van verzekeren is ... zekerheid. Met een overzichtelijk bedrag verzeker je je tegen een total loss of diefstal. Tot nu toe althans.
    Geld reserveren doet vrijwel niemand. Als je dan flink crasht, ben je zo voor bedragen van 1000 euro of meer het haasje.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Afgelopen juli was ik één van de eersten die geen ligfiets verzekering bij Van Herp kon afsluiten, tenzij ik meerdere verzekeringen overbracht. Daar had ik niet zoveel zin in. Van Herp heeft zijn premie nu in lijn gebracht met andere aanbieders. Andere verzekeraars bleken toendertijd veel duurder, dus ik heb besloten onverzekerd rond te rijden. De eerste tijd voelde ik mij wat onzeker, maar ik rij nu niet anders dan ik verzekerd zou doen. Heb hier en wat krassen op de lak, maar dat hoort erbij. Hoe veel kilometers moet je niet rijden om die 7,5% eruit te halen. Bij een Quest van zeg even 6.000 is dat al 450 Euri's, een maand of 3 kilometers trappen, en dan heb je nog een eigen risico van 750 euro (per jaar of per gebeurtenis?). Zit je al op 8 maanden trappen. Ik zou zeggen trap veilig door, en zet eventueel wat opzij.
    Nu gaat het veloën natuurlijk vooral om de lol en een hobby mag wat kosten. Maar de verzekering heb ik maar even laten vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geld reserveren doet niemand, maar
    Niemand reserveert geld ?

    Maar 250 euro premie betalen met een eigen risico van 750 euro om een verwacht risico van gemiddeld 1000 euro af te dekken doen ze wel.

    Sorry, maar dat is geen logica. In 1 jaar tijd heb je dan feitelijk zelf ook de verwachte gemiddelde schade betaald. En in het geval je geen schade krijgt ben je wel 250 euro kwijt.

    Binnen 4 jaar heb je 1000 euro gespaard ipv het premiebedrag te betalen. Vanaf dan kost het risico afdekken je niets meer.

    Maar als je een verzekering betaalde moet je blijven betalen, elk jaar weer. Tot je een paar keer je gevreesde schadebedrag zelf hebt betaald !!

    Ok, ik krijg dit niet uitgelegd aan diegenen die binnen korte tijd al veel of dure schade maakten zonder aansprakelijke tegenpartij. Maar dat is ook niet houdbaar bij een verzekerningsmaatschappij. Zoals blijkt. Maar anders zou je zeker worden geroyeerd.
















    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ik wel kan aanraden is een rechtbijstandsverzekering met een verkeersmodule (of eigenlijk alleen de verkeersmodule). Dat is niet heel duur – ik betaal €45 per jaar – maar bij een aanrijding scheelt het een hoop gehannes om de tegenpartij zover te krijgen tot betaling over te gaan. Voorzichtig rijden heb je zelf in de hand, aangereden worden niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo allen,

    Ik ben het eens met Quezzzt en Wilco, ook ik zet (noodgedwongen) wat extra opzij, want de fiets is in Noorwegen eventueel wel te verzekeren via de inboedelverzekering, maar dan is de premie al helemaal niet interessant meer, plus ook een eigen risico, waardoor dat bedrag samen al boven de genoemde € 1000,-- uitkomt. Als iemand de discipline kan opbrengen om te sparen werkt dat eigenlijk net zo goed als een verzekering. Als je het bedrag dan hebt, wel gewoon afblijven uiteraard!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waarom worden jullie op individuele basis geen lid van de NTFU ? Als je lid (kosten 37,50 per jaar), ben all-risk verzekerd voor je fiets (ook je Velomobiel, weet ik uit ervaring)en je persoonlijke bezittingen tot een maximum van 1000,- euro . Het eigenrisico is 50,- per gebeurtenis. Het verzekerd bedrag kan je in stapjes van 500,- euro verhogen tot max. 5000,-. Kijk maar eens op de site van deze vereniging. groet, Piet Kunis

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Via de NTFU kan wel, maar diefstal wordt niet verzekerd. Er wordt uitgekeerde op dagwaarde basis. Dus er vind altijd aftrek nieuw voor oud plaats.
    Als er dus onderdelen worden vervangen, wordt de waarde van de oude onderdelen bepaald. Dat krijg je uitgekeerd.
    Als je je fiets op transport zet, bijv. naar een vakantiebestemming, is ie niet verzekerd.
    Er zijn dus, behalve het maximum van 5000 euro, wel wat 'kleine lettertjes'.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Omdat ik mijn velomobiel zowel thuis als op mijn werk erg netjes kan stallen, heb ik geen aparte verzekering voor Magic Bullet. Mede daarom ben ik het met Quezzzt eens. Verzekeren werkt vooral voor dingen die echt heel vervelend zijn, maar waarbij de kans niet groot is dat het gebeurt. Een in de prak gereden Mango is naar, maar er zijn nog veel ergere dingen. Overigens heb ik wel een rechtsbijstandsverzekering en die kan ik iedereen met bezit en een baan aanraden.

    Wat ik me afvraag: heeft er al iemand gebeld met Van Herp? Vriendelijk blijven, probleem uitleggen etc. Van Herp staat op het punt een aardig klantenbestand van velomobilisten kwijt te raken. Als ze die, zonder 'rotte appels', onder gunstige voorwaarden elders kunnen onderbrengen, dan is dat ook in hun belang. Maar dan moet er wel een zekere collectiviteit vanuit de velomobilisten stralen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb contact gehad met Van Herp. Ze kennen me daar al jaren, mijn eerste velomobiel verzekerde ik daar plm 12 jaar terug al. Ik heb mijn andere verzekeringen ook bij Van Herp ondergebracht, en dat blijft zo. De contacten daar vind ik prima. Ik heb steeds contact met dezelfde contactpersoon. Dat vind ik prettig. Maar de "nieuwe" Velomobielverzekering? Daar heb ik vriendelijk voor bedankt... Ik zal er wel degelijk voor gaan sparen.

    Ik heb in die jaren eenmaal een schade geclaimd van plm. 900 euro. En ik schat het tweevoudige aan premie te hebben betaald.
    Zij hebben deze verzekering niet zelf in de markt gezet, maar bij Boelaers&Lamberts ondergebracht.

    Aanvankelijk was het een "Transport- en verblijfsverzekering". Als ik het goed begrepen heb was dat een verzekering die veel door transportbedrijven wordt gebruikt om de te vervoeren goederen onderweg verzekerd te hebben. Zeg maar de inhoud van de vrachtwagen. Maar dat kan ik mis hebben. In elk geval is die verzekering na een paar jaar omgezet in een echte velomobielverzekering, en toen kwam er ook een nieuwe set voorwaarden. Daar werd flink op geclaimd, wat met die schappelijke premie natuurlijk nooit uitkon. En daarom is dus "op de rem getrapt" door die B&L naar ik zo inschat. Daar hebben ze kennelijk besloten er een verzekering van te maken die geen klant meer af wil sluiten. Zoals Wim het poetisch verwoordde: "Opdonderen".
    Gewoon beeindigen van de hele verzekeringspolis was simpeler geweest. Was er echt een serieuze poging geweest om een fatsoenlijke en redelijke verzekering op te zetten, dan was een systeem met een hoge premie plus een premiekorting bij no-claim een logische stap geweest, eventueel aangevuld met een dito stapsgewijze verlaging van het eigen risico. Maar daar is dus geen sprake van. Per april rijdt ik weer onverzekerd, behalve dan die polis met rechtsbijstand binnen de module verkeer. Want die blijft wel!

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het zijn overigens wel boeven bij van Herp; ondanks mijn tijdige opzegging en bevestiging van opzegging, hebben ze toch tot 2 keer toe het bedrag van de verzekering van mijn rekening afgehaald.
    Tja , je kan het altijd proberen.Voor tussenpersonen zijn het kennelijk ook moeilijke tijden.

    BeantwoordenVerwijderen