Vannacht is er enkele centimeters sneeuw gevallen en de temperatuur is rond het vriespunt. Een mooi moment om de slipeigenschappen van enkele 26" banden te onderzoeken. De testen ga ik uitvoeren op het terras buiten. Dit terras bestaat uit dezelfde Belgisch hardsteen tegels als binnen. Er is een gering afschot. Ik overweeg dit met de Quest te doen. Voor een realistische test moet ik er dan wel inzitten. Hoewel ik met een katrol wel iets kan knutselen om de Quest zijdelings te verplaatsen zijn er teveel praktische bezwaren.
Ik besluit de pendel daarvoor te benutten. Deze heeft in elk geval de juiste bandbelasting en vervorming op het wegdek.
Ik beschik over een digitale unster met een weegvermogen van maximaal 50 kg. Zou dat te weinig zijn dan is de belasting via een overbrenging makkelijk te halveren.
Eerst leg ik de Vredestein Perfect Moiree om de 26" velgen, breng de druk op 4.0 bar en zet de pendel buiten. Met een tie wrap om de naaf kan ik een nylon trekkoord en de unster snel aansluiten. De eerste trekproef wijst uit dat er 39 kg trekkracht nodig is om de Perfect Moiree van zijn plaats te trekken. De Perfect Moiree verplaatst het eerste stukje de sneeuw en glijdt dus over de gladde tegels. Direct nadat de banden van hun plaats komen, springen ze wat op en neer alvorens te gaan glijden. Na een halve meter glijden de banden over de sneeuw. Glijden de beide banden, dan loopt de benodigde trekkracht terug tot 17 kg.
Dan de Continental WinterContact II. Ook deze krijgt 4.0 bar druk en het trekken kan beginnen. Oops, daar is veel meer kracht voor nodig. De banden gaan pas van hun plaats bij ruim in de 40 kg. Als ze eenmaal glijden, dan blijft de benodigde trekkracht 38 tot 39 kg. De Continental WinterContact II schuift de sneeuw voor zich uit en glijdt dus alleen over de tegels. Bij dit eerste proefje blijkt de Continental WinterContact II een veel grotere weerstand tegen zijdelings wegslippen te hebben dan de Perfect Moiree. Dit terwijl ook de Perfect Moiree bekend staat als een band die behoorlijk bestand is tegen slippen.
Het is duidelijk dat de omstandigheden nu niet zo 'gevaarlijk' zijn dat er slipgevaar zou dreigen. Zelfs een tweewieler kan met een zijdelingse slipweerstand van 17 kg zeker overeind blijven. Sturen, een bocht nemen en remmen kan allemaal nog prima.
Het wordt pas echt gevaarlijk als er onder de sneeuwlaag een laagje ijs ligt.
Die situatie wil ik graag nabootsen. Op het terras leg ik vier aluminium profielen neer en daar een stuk bubbeltjesplastic op. Een laagje water erin en dan maar hopen dat het voldoende gaat vriezen en liefst daarna ook sneeuwen.
Ik heb een kanttekenening.
BeantwoordenVerwijderenEen velomobiel is een kantelgraag voertuig. Bij teveel zijdelinge grip en een onhandig genomen te snelle bocht kan de velomobiel de onstane krachten niet anders kwijt dan kantelen. Dat geldt voornamelijk voor de voorbanden, maar ook voor achterbanden.
Voor een veiliger weggedrag schuiven de voorbanden gemakkelijk weg bij met kritieke snelheid genomen bochten. Dan wordt de bocht onbedoeld ruimer, een fout die meestal wel op te vangen is, en prettig is als je met ervaring weet wat ermee te doen. De achterband mag niet zo makkelijk wegschuiven dat de velo dwars komt te staan. Maar mag ook niet zoveel grip hebben dat krachten de velomobiel willen kantelen over het achterwiel, alsof die vastzit in een tramrail spoor.
Vanwege de karakteristiek van een specifiek voertuig als een 3 wielige velomobiel : teveel zijdelingse grip = gevaarlijk
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenWij hebben het hier over gladheid. Kantelen als gevolg van teveel grip is hier niet aan de orde. Een velomobiel MOET achter maximale grip hebben, altijd en overal.
Is het stroef, dan valt de fiets altijd om over de voorwielen. Uitbreken van het achterwiel is er nooit bij.
Vroeger kon een achterwiel weleens uitbreken door dribbelen in de bocht. Met een Risse demper is dat probleem niet meer aanwezig.
Bij gladheid is het een heel ander verhaal. Als daar het achterwiel uitbreekt, haalt de achterkant je in, ga je dwars en ... hoop je dat er geen richel of trottoirband op je weg komt. Komt die oneffendheid er toch, een paar cm hoog is al genoeg, dan sla je om.
Meer nog dan bij een stroef wegdek is het van belang dat je achterwiel grip blijft houden. Het achterwiel wordt min of meer intermitterend aangedreven en is mede daardoor extra gevoelig voor slippen. Zo lang je achterwiel netjes recht achter je aan blijft lopen, gebeurt er niks.
Groeten,
Wim
Haa Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk dacht al dat je niet lang zou wachten met die achterwieltesten.
Natuurlijk heb ik enkele vragen bij de gebruikte methode.
Is die pendel niet veel te zwaar in vergelijking met een velomobiel-achterwiel? En je gebruikt nu twee wielen, waar de velomobiel er maar eentje op de weg brengt.
Wat denk je van enkele zandzakjes in je Quest leggen, van ongeveer jouw gewicht? Liefst verdeeld volgens je lichaam, dus een zakje over de voetgaten voorin.
Dan kun je de slip van het achterwiel wat beter vergelijken, al denk ik dat een rollend achterwiel wel sneller zal uitbreken dan een statisch wiel, maar ik zie zo ook niet hoe je dat zou kunnen nabootsen. (loopband?)
Dag Quesjer,
BeantwoordenVerwijderenDe pendel, met 26" wielen, weegt 80,6 kg, per wiel dus 40,3 kg. Als ik in de Quest zit met een weegschaal onder het achterwiel, dan geeft die 40,5 kg aan. Nauwkeuriger kan ik het niet maken.
Dat er twee wielen op de 'weg' staan maakt niet uit. Je moet de totale slipweerstand delen door twee als je die van één wiel wil weten.
Een rollend achterwiel slipt uiteraard eerder. Dat kun je mooi zien aan de slipweerstand in stilstand en die tijdens het glijden. Dat scheelt meer dan een factor twee bij de Perfect Moiree.
Ik denk niet dat ik een Quest nodig heb om dit goed te meten. Je kunt het aangrijpingspunt van de krachten, de naaf dus, in een Quest simpelweg niet bereiken.
Groeten,
Wim
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenAlweer een zeer interessante test!
Ik heb ondertussen ook al een aantal keren een "kwispelende" Strada gehad, inderdaad op beijsde weggedeeltes, al dan niet besneeuwd. Is het mogelijk ook een spijkerband op dezelfde manier te testen? Je moet uiteraard je mooie hardstenen terras niet beschadigen, dat zou te ver gaan. Dan zou je misschien weer een kleine woordenwisseling tegemoet kunnen zien, dat moet je voorkomen!
Ik lees het wel,
Groeten, Adri.
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenUiteraard ga ik, mits mijn terrasmeer wil bevriezen, ook een Marathon vergelijken met een Marathon Winter. Er staat gemiddeld 1,5 cm water in mijn meertje dus spikes zullen naar verwachting mijn terras niet beschadigen.
Groeten,
Wim
Mooi. Hiermee weten we al hoe het zit met de zijdelingse grip van die winterband en dat ziet er goed uit. Meer controle over je VM is altijd goed, toch ?
BeantwoordenVerwijderenNu ben ik benieuwd hoe je de tractie van de band kunt nagaan: hoeveel vermogen kan de Conti overbrengen op een besneeuwde/gladde ondergrond in vergelijking met een andere band ?
Dat laatste ga ik nog proberen. Op een normale natte ondergrond is de Continental iedereen de baas. Maar onder deze omstandigheden is met iedere band redelijk veilig te rijden.
BeantwoordenVerwijderenBelangrijk is om te zien of de TopContact Winter II het op ijs ook duidelijk beter doen dan een standaard band. Als het vannacht een beetje gaat vriezen ga ik dat morgen proberen.
Groeten,
Wim
Prachtige test! Eindelijk eens iets meetbaars mbt grip. Wellicht heb je vaak je tegels verfoeid met de pendel, maar nu komen ze prachtig van pas.
BeantwoordenVerwijderenDe enige reden dat ik de Conti's er 's winters niet onder heb liggen is omdat de lekbestendigheid prut is, zie Test Kees vd Fietsbond.