Vanmiddag is het prachtig zonnig weer. Net boven het vriespunt en met een stevige zuidoosten wind. Tijd voor een rondje Schermer. Achter het vizier van de racekap is het genieten geblazen. Er ligt flink wat sneeuw in de Schermer en de 3 molens aan de Noordervaart liggen er prachtig bij. Waarom niet een plaatje geschoten?
Normaal schrijf over deze toerritjes niks, nu wel.
Als ik naar links uitwijk om een foto van de molens te maken, rijdt de Quest plotseling op twee wielen. De fiets helt vervaarlijk naar links over. Voor ik het weet vliegt de Quest het gras in en het steile dijklichaam af. Ik hoor de bodem over het gras en de sneeuw schuiven. Met een flink gekraak loopt de Quest onderaan de dijk met zijn neus vast op de klei. Het is nog steeds geen terreinwagen. Op dat moment heb ik nog geen idee waarom dit gebeurd is.
Ik klim de Quest uit en pak mijn camera. De foto's van de molens zijn even vergeten, al staan ze er later wel op.
Met moeite klim ik de steile besneeuwde dijk op. Dan zie ik waar ik in de fout ben gegaan. Op de plek waar de afrit naar een woonhuis vanaf de dijk begint is er uiteraard een verlaging. Die heb ik met het linkerwiel meegepikt en daardoor is de fiets op twee wielen gaan rijden. Waarschijnlijk heb ik in een reflex naar links gestuurd om omslaan te voorkomen.
Dit is typisch een waarnemingsfout, veroorzaakt door het kijken met één oog. Geen excuus natuurlijk, de afrit is te zien. Het daarmee corresponderende hoogteverschil zie ik niet en dan gaat het makkelijk fout. Weer kom ik goeddeels met de schrik vrij. Er is vrijwel geen schade, misschien een kraakje extra. De schade van de aanrijding met de meerkoeten is nog niet gerepareerd dus een kraakje meer of minder maakt niet uit.
Met wat gedoe duw ik de fiets langs een oude niet in gebruik zijnde afrit weer de dijk op. Als ik mijn rechter schoen wil inklikken lukt dit niet. Dat is geen rijden. Bij de molens stap ik weer uit en zie dat het schoenplaatje helemaal vol zit met glanzend ijs. Daar kan zelfs een Bebop pedaal niet mee uit de voeten. Ik stamp het ijs eruit en de schoen klikt meteen weer goed in.
Een mooi ritje, al wordt het wel een beetje ingekort. Onderweg denk ik wel aan de VeloTilt. Daarmee zou dit niet gebeuren. De wielen kunnen namelijk onafhankelijk van elkaar omhoog en omlaag bewegen zonder dat de body van positie verandert. Maar goed, de VeloTilt is nog een aantal maanden onderweg.
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderen9 van de 10 keer zullen dit soort gevallen eindigen met om rollen. Dat heet dus geluk bij een ongeluk
Hgr Peter
Maar je was vast de éérste die door die maagdelijke sneeuw gereden heeft zo van de helling af. ;-)
BeantwoordenVerwijderenAls ik het zo zie heb je heel veel geluk gehad. Moet wel een momentje zijn geweest om zo naar beneden te suizen.
BeantwoordenVerwijderenJij raakt aardig bedreven in dijklandingen de laatste tijd, gelukkig wederom met goede afloop.
BeantwoordenVerwijderenTegen zo'n boom als op je foto te zien, is (zoals je weet) vrijdag jl. een Brit gecrashed met zijn Quest XS. Hij kon het ook navertellen (zie hier), maar zijn fiets is wel total loss.
Mooi dat de veiligheid met de VeloTilt weer een stuk verbeterd wordt!
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenda hast Du aber eine Menge Glück gehabt.
Gruß Robert
Dag Wim ,
BeantwoordenVerwijderenGelukkig weer goed afgekomen met een beetje schrik.
Jij mist een oog , maar in het donker fietsen met twee ogen is ook geen pretje.
Zeker als het hard waait en slecht weer is.
Zeker als je dan nog tegen licht krijgt is het zicht bijna nul.
Een behouden vaart.
Matthijs
En dat was dan een minuut of wat nadat je ons tegengekomen was... Ziet er dramatisch uit, hoor! Je hebt gelijk: ik ken die afritjes... Al een paar keer BIJNA fout gegaan... Maar prachtig was het, die Schermer, vandaag!
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of je ene oog schuldig is. Van daag ging ik ook even naast de weg met twee ogen. Ik ben als de dood voor hoogteverschillen naast de weg of fietspad sinds het ongeval met Marcel V. na afloop van Giessen. Je hebt in dat licht echt geluk gehad Wim. Als hij was gaan rollen is het mogelijk je bovenbeen te breken aan de stuurstang zoals bij Marcel. Soms speel ik wel eens met de gedachte aan een elementaire veiligheidsgordel. Maar hou het nog steeds van mij af.
BeantwoordenVerwijderenHet dodelijk ongeval in Frankrijk eind vorig. Nu weer een XS in de kreukels. (Engeland? Duitse forum) Jij bent ook ervaringsdeskundige met de Mango. Brr...
Wat zouden gordels in sommige situaties voor een verschil kunnen maken? (afdalingen bergen)
Dag Theo,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het een nuttig veiligheidsattribuut in onze fietsen kan zijn. Als je op je stoel wordt gehouden, kun je bij een aanrijding je benen niet breken door de stuurstang. Ook is het van belang bij een koprol op je plek te blijven.
Het is maar een heel kleine ingreep, zeker als je het beperkt tot een heupgordel.
Groeten,
Wim
Ik heb al een paar keer na het instappen in de XS "gezocht" naar de gordel :)
BeantwoordenVerwijderenKomt dat nou, omdat een Q toch doet denken aan het rijden met een auto of heb ik onbewust behoefte aan wat meer vastigheid?
Ik zit trouwens wel heel vast in de XS. Het uitstappen kost echt meer moeite dan bij mijn oude Mango.
Fijn dat er verder niet echt iets vervelends is gebeurd. Je hebt volgens mij wel erg veel geluk gehad.
Pfff, Wim, soms heb je dat engeltje nodig op je schouder. Die heup gordel ga ik binnenkort op mijn stoeltje aanbrengen. Dat kan je volgens mij ook beter de trapbeweging overbrengen.
BeantwoordenVerwijderenWaarom dat ook niet meteen een vierpuntsgordel?
BeantwoordenVerwijderenDan sla je bij een frotale botsing ook niet me je gezicht tegen de rand van het instapgat. De verwonding in het gezicht van de gecrashte Engelsman is veroorzaakt doordat ie met zijn gezicht op de rand van het instapgat is geknald.
De VeloTilt zal in ieder geval een vierpuntsgordel aan boord krijgen.
Groeten,
Wim
Binnenkort in de onderdelenwinkel : M108 explosieve bouten voor het razendsnel afwerpen van de WS canopy. De weg is dan vrij voor de nieuwe X114 aluminium zetel met raketaandrijving die u in 1,6 seconde brengt op een veilige hoogte van 150 meter boven uw crash site ! Daarna gaat automatisch de SF344 parachute open zodat u zachtjes terugglijdt naar de aarde....
BeantwoordenVerwijderenDisclaimer : WS enterprises accepteert geen aansprakelijkheid als u uw automatische "vliegende Hollander Wim S" veiligheidsvoorziening niet uitschakelt onder hoogspanningsmasten of lantaarnpalen...
Wim aan je oog ligt het niet, je ziet meer dan de meeste met 2 ogen... maar geluk heb je wel hoor... Nu de 2e keer van de dijk af.. en nog steeds geen koprol.. Of is dit een nieuwe test :) na de zomer.. de winter glijtest. Groet Cees
BeantwoordenVerwijderenHi Wim,
BeantwoordenVerwijderenGelukkig weer goed afgelopen!
Eén oog of twee, een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Groeten, Adri.
'n Mooie naam voor je Quest die zowel bij de berijder past als bij de sfeer die deze foto's uitstralen: Curiosity !
BeantwoordenVerwijderenBen je niet met je rechter wiel in de berm gekomen? Vervolgens een stuurcorrectie naar links, dwars de weg over en haaks op de weg het talud af?! Lijkt mij logischer dan links de misser gemaakt te hebben. Dan was je schuiner de dijk afgegaan en had je waarschijnlijk om je lengteas een rol gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed, je hebt inderdaad een engeltje op je schouder: wees er zuinig op!
Groet,
Sebastiaan
Hi Sebastiaan,
BeantwoordenVerwijderenAls je op de tweede foto kijkt zie je rechtsvoor in beeld mijn linker wielspoor een stukje door de sneeuw rijden en dan weer op het asfalt komen. Dat ligt een stuk lager en dat zorgt er voor dat je naar links overhelt.
Groeten,
Wim
Wim
BeantwoordenVerwijderenIedereen trapt erin.
Het is gewoon in scene gezet.
en meteen promotie voor de velotilt.
Groetjes
Dat laatste zou kunnen kloppen, het eerste niet. Dit zou zelfs ik niet kunnen bedenken.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim