zaterdag 9 maart 2013

VeloTilt bagageruimte

Eén van de voordelen van twee achterwielen, buiten de fiets, is dat er achter de rijder een heel grote bagageruimte ontstaat. Er zit daar geen grote wielkast in de weg. In de specificaties stond dat deze ruimte zeker 70 liter groot zou moeten worden. De vraag is hoe groot is die ruimte in de praktijk? Kan er bijvoorbeeld een compleet wiel met opgepompte F-lite achterin mee?
David 'gooit' een wiel in de computer en ... die kan er moeiteloos in. Als je het wiel aan een haakje aan de zijkant van de bagageruimte hangt kost dat zelfs nauwelijks ruimte. Zelfs al hang je twee wielen aan weerszijden aan binnenkant van de bagageruimte, dan kan de vakantiebepakking nog steeds riant mee. Dit is heel bijzonder, zeker als je weet dat de grootste breedte binnen de VeloTilt 55 cm is. Deze 55 cm is, echt bij toeval, ook de breedte in de Quest ter hoogte van de schouders. De bagage hoeft ook niet speciaal gevormd te zijn en kan ook geen wielkast vervormen. Om over de ketting maar te zwijgen, die zit veilig voorin.
Dat opent natuurlijk nieuwe perspectieven. De meeste fietsers kiezen er in de winter voor om lekbestendiger winterbanden om te leggen. Dat is met een VeloTilt niet langer nodig.
Met op ieder wiel een snelspanner is het wiel binnen enkele seconden van de naaf. Het nieuwe wiel met opgepompte band zit even snel weer op de naaf. Leuk, wedstrijdje wielen wisselen. Wie er een minuut over doet is een doetje :). Ook leuk is dat het aanpassen van de fiets van toer- naar wedstrijdconfiguratie een kwestie van minuten is. Drie wielen en banden wisselen, een andere kap erop, zeg 5 minuten werk.




8 opmerkingen:

  1. Interessanter en interessanter.

    De bagageruimte had ik ook wat twijfels over maar als dat dus enorm mee valt (zacht uitgedrukt), dan is dat natuurlijk heel mooi.

    Om nog even terug te komen op de snelheid. Na m'n vorige reactie zat ik me te bedenken dat de snelheid voor sommige rijders toch wat breder bekeken moet worden.
    Wat de snelheid op het rechte stuk gaat worden? Geen idee natuurlijk (m'n twijfels over de beoogde getallen heb ik al genoemd). Maar wat óók interessant is, is de snelheid in bochten. Op het traject tussen huis en werk, wat ik elke dag rijd, komt de Quest op misschien 1/3e tot z'n recht maar dan heb je het wel gehad. De overige stukken bestaan uit optrekken/afremmen/bochten/rotondes. Juist daar kan zo'n kanteldriewielervelomobiel mogelijk tot z'n recht komen (mocht de 'rechtuitsnelheid' wat tegenvallen).

    Ik ben velomobielfan en heb de ideale velomobiel nog niet gevonden. Elke velomobiel heeft z'n voor- en nadelen. Ik denk dat deze Velotilt, ongeacht z'n rechtuitsnelheid, een interessante aanwinst kan zijn voor velomobielland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De VeloTilt zal sneller door met name flauwe bochten kunnen. Daar hoeft nauwelijks voor afgeremd te worden. Het is qua gedrag een tweewieler, maar wel een die niet onderuit glijdt.
    De rolweerstand van banden van een tilting fiets in de bocht, vergeleken met die van een normale velomobiel, is 13% lager.
    Maar feit blijft dat er nog geen VeloTilt rijdt en wat de resultaten zijn moet nog maar afgewacht worden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wim,

    Goed dat je de hooggespannen verwachtingen wat tempert, maar wel begrijpelijk dat veel mensen, ook ik, in spanning mee volgen.
    De bagage ruimte zou in deze inderdaad ook een pluspunt zijn, ik vind het tegenvallen in de Strada. Ook een snelle wielwissel is inderdaad een groot pluspunt, net als snelsluitingen.
    Het word inderdaad steeds interessanter, dit project!


    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Adri,
    Ik schrijf op mijn blog hierover om de continue stroom vragen die ik via mail krijg een beetje te kanaliseren.
    Ook is het heel prettig dat veel techneuten met waardevolle bijdragen komen. Dit komt het project zeker ten goede.
    Groeten,
    Wim

    PS. Leuk op je blog te lezen waar je werkt. Een heel bijzonder bedrijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ga je de SRM overzetten naar de Velotilt Wim ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Quezzzt,
    Inderdaad gaat de SRM naar de VeloTilt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag de schouderbreedte gemeten, kwam op 52 centimeter. Het zou dus moten passen. Nu wachten op eindproduct.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rob,
    Dan is er nog 1,5 cm speling aan weerszijden. Is genoeg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen