zaterdag 9 maart 2013

VeloTilt schuimplug

Vanmiddag komt het ontwerpteam van de Velotilt op de TU Delft bij elkaar. De vier platen Basf Styrodur zijn gefreesd en op elkaar gelijmd. De eerste plamuurlaag om de grofste oneffenheden vlak te strijken is aangebracht.

Het eerste aanzicht van het complete model is verbluffend. Wat een prachtige harmonische vormen. Van welke kant je de romp ook bekijkt, het is schitterend. De volgende stap is het schuren van de plug tot er een mooi glad resultaat ontstaat. Dan wordt de schuimplug bekleed met glasvezel en epoxy. Vervolgens schuren en plamuren tot er geen enkele oneffenheid meer te zien is. Als laatste zal de romp worden gespoten in een tweecomponenten aflak en eventueel nog worden gepolijst.
De volgende stap is het maken van mallen van de plug. Deze mallen worden gebruikt om de eerste rompdelen van de VeloTilt te maken.

Bram Smit heeft behalve de nieuwe enkelzijdige voorvork ook de nieuwste versie van het tilting mechanisme mee. Deze uitvoering is voorzien van een locking pin en is al voorzien van de fraaie lineaire geleiding. Dit in afwachting van de Risse hydraulische lock die rond deze tijd klaar zal zijn.  
David Wielemaker bestudeert Bram’s constructie en is er blij mee.





29 opmerkingen:

  1. Hi Wim,

    Ziet er superstrak uit inderdaad!
    Spannend!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zier er idd mooi uit, ben benieuwd hoe het in het echt is. Vraagje, ik ben bezig met het plaatsen van een 4puntsgordel. De velotilt gaat die ook krijgeen. Tips voor het plaatsen vd gordel in de Mango? Nog iets. Kennen de mannen uit Delft een groep die geinteresseerd is in het doen van velomobiel botsproeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stapje dichter bij werkelijk erin kunnen bollen Wim....

    Had je gezegd dat ie klaar was voor CV13 ? Dan moet er nog wel heel veel gebeuren in korte tijd.

    Maar ik gun je een eventuele 'shock & awe' campagne aldaar om het apparaat te promoten...of ging je hem alleen tentoonstellen zonder erin te rijden op de races ? ;-)



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is smullen, Wim, van zowel je verhaal als van de foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er veelbelovend uit Wim!
    Men ziet op de 1 á laatste foto al waar het bedieningskabeltje in komt te zitten.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Magic Bullet,
    De VeloTilt krijgt inderdaad ook een vierpuntsgordel. Die wordt bevestigd op een vast en massief deel van de constructie. Voor zover ik kan beoordelen zit jouw gordel deels vast aan je stoeltje. Daar zal ie vrij vlot vanaf scheuren en dus niet erg effectief zijn. Ik denk dat je net als bij een auto, de gordel moet bevestigen aan de romp. Die zal ter plaatse vrijwel zeker flink moeten worden verstevigd.
    Dit is goed te doen door bijv. een stukje multiplex met epoxy vast te lijmen op de bodem, bij voorkeur bij de tunnel waar de ketting doorloopt. Dit met enkele laagjes glasvezel of carbon versterken. Het bevestigingspunt van de gordel dan door de multiplex boren en vastbouten.
    Daarmee bereik je dat je echt in je fiets blijft zitten. Nu lijkt het sterk op schijnveiligheid. Voor tussen de oren wel aardig, maar qua veiligheid boek je geen echte winst.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Quezzzt,
    Het doel is om er tijdens CV mee te rijden. Er moet nog veel gebeuren, maar er kan nu ook veel doordat Jan fulltime voor velomobielonderdelen.nl werkt. Ook meerdere studenten van de TU Delft willen helpen om de VeloTilt op de wielen te krijgen.
    Het huidige team is er ook op gebrand om de fiets dan fietsklaar te hebben.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mick,
    Klopt inderdaad. Het rondsel krijgt een dubbele kabel, duwen en trekken om ook als de pin niet recht voor de uitsparing zit erin te kunnen trekken.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Wim, mijn bevestiging van de gordel aan het stoeltje is een tijdelijke om te kijken onder welke hoek de gordel moet komen en hoe een gordel in de praktijk bevalt. Maak je geen zorgen, ik krijg er niet echt een veiliger gevoel van, nog niet.
    Alternatief is bevestigen aan het frame, maar hoe?!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Wim, bevestiging vd gordel aan het stoeltje is tijdelijk om te kijken onder welke hoek de gordel moet komen en hoe hij bevalt in de praktijk. Maak je geen zorgen, ik krijg er echt geen veiliger gevoel van. Alternatief voor inlamineren op de bodem, is bevestigen aan het frame. Maar hoe?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Magic Bullet,
    Ik zou de gordel ook niet aan het aluminium frame vastmaken. Aluminium is zacht en vervormt makkelijk. De naar mijn mening enig juiste manier is de gordel bevestigen aan platen die worden gelijmd op een plek waar de body van de fiets is gewelfd. Dat is ter hoogte van de tunnel beneden en aan de binnenkant van het instapgat achter je schouders. Dan kun je de trekrichting ook goed bepalen en blijf je te allen tijde binnen de fiets.
    Botsproeven met een velomobiel zullen niet zo gauw plaatsvinden. Die moeten vanuit de producenten worden ondernomen en ik verwacht niet dat het ooit zover komt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg mooi.
    Ik ben benieuwd hoe het lijkt als het op de wielen staat.
    De eerste proefrit zal wel wat gevoelens los maken.
    Dan weet je of het concept levensvatbaar is.hier en daar wat aanpassen in de technische systemen zal wel tot de uitdaging behoren.
    Ik zie het wel zitten.
    Het gaat een rage onder de yuppen worden..

    Succes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Trappel Trappel Trappel
    Ik popel om hem in het echt te mogen aanschouwen.
    Wat ziet het er tot nu toe veel belovend en mooi uit.

    En mocht het idd een rage onder de yuppen worden hoop ik dat ik daar ook toe gerekend mag worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. BTW wanneer is die laatste foto genomen?
    Als ik het lampje op de achtergrond zie is dit wel erg lang geleden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben wat sceptisch over de verwachtte snelheid van deze fiets. Maar het project vind ik desondanks toch wel héél interessant.

    De vorm..... die doet mij wat denken aan een maanvis (zo'n vis die 'geen' staart heeft). Alleen de vinnen boven en onder die missen bij de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Rob,
    Die laatste foto is gisteren gemaakt :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Quemo,
    De snelheid is ook een groot vraagteken. We hebben er voor gekozen de maatvoering niet te klein te maken. Nu kunnen er fietsers in tot 55 cm schouderbreedte.
    Ik zou in een fiets kunnen die bijna 10 cm smaller is.
    Die kan natuurlijk ooit nog eens gemaakt worden :).
    De vorm heeft inderdaad veel weg van een vis.
    Mijn vrouw had het over een walvis.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wordt de Styrodur nog behandeld voordat de eerste plamuur erop gaat?

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Dirk,
    Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik doe dit niet zelf maar ik vermoed dat er geen voorbehandeling nodig is.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Wim,
    Ik heb in de Middelandse zee één keer oog in oog gezweefd (tijdens een duik) met een Mola Mola, en dit model voor de plug heeft veel gelijkenis; ziet er veelbelovend uit hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Willem,
    Er zijn al veel 'vissen' langs gekomen. Inderdaad kan een Mola Mola ook. Mijn eerste indruk was dat het wel lijkt op een maanvis. En een maanvis is ... een mola mola.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Op de plug komen eerst 2 lagen glasvezel, dit vormt een harde basis voor de verdere afwerking (plamuur). Het schuim alleen is namelijk vrij zacht, dan druk je zo door de brosse plamuur heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die 55 centimeter brede schouders kon weleens een probleem worden. Zit al krap in de Quest.
    Morgen ga ik meten, want ik heb wel zin in een ritje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dag Rob,
    De Quest is ter hoogte van de schouders ... 55 cm breed. Het is echt toeval dat de VeloTilt daar precies even breed is.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Wim,

    Leuk hoor, dit nieuwe project. Voor het eerst een velomobiel ontwikkeling die niet gebaseerd is op de "oer-alleweder".

    De volgende vraag komt bij mij op: Het lijkt er op, dat de stroomlijn iets hoger en smaller is dan bij de Quest. De quest is gevoelig voor wind van opzij (vandaar die stormstrip). Zal dit effect dan niet veel groter zijn bij de Velotilt?

    Groeten, Klaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Klaas,
    Hij is inderdaad iets hoger en flink smaller. Het kan inderdaad zijn dat de VeloTilt er last van heeft. In welke mate weet niemand nog.
    We gaan het gewoon proberen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zou het misschien een idee zijn om het kantelmechanisme zodanig aan te passen dat je een afwijking in kunt stellen? Zodoende kan je bij zijwind een beetje gaan tegenhangen. Ik weet niet of dit vervelend rijdt maar het is wellicht een poging waard?

    Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Sander,
    De hydraulische Risse lock kan in iedere stand worden gefixeerd. Dan wordt het wel een vaste driewieler. Of ie bij harde wind dan alsnog niet omslaat is een open vraag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Last hebben van zijwind: dat kan zich uiten in slagzij en/of koersstabiliteit.
    Meer of minder gemakkelijk omslaan wordt deels bepaald door de spoorbreedte van de achterwielen. Die lijkt mij behoorlijk breed.
    Ook kan de neiging tot omslaan aanmerkelijk veranderen (minder of meer?) door de slagzij als gevolg van de zijwind, omdat de aanstroming van de romp verandert door diezelfde slagzij.
    De fiets moet evt. door stuurcorrecties op het rechte pad worden gehouden. Of dat hierbij goed gaat lukken is inderdaad een kwestie van afwachten hoe de VeloTilt reageert op stuurcorrecties.

    De eerste proefritten bij harde en vlagerige wind kunnen héél interessant worden. Ervaring met zeilboten kan hierbij 'n geweldig voordeel zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen