Na ruim 4 uur rijden zijn we in ons hotel en wandelen we naar de beurs. Het is met 9 graden C. steenkoud en het regent vrijwel voortdurend. Germersheim maakt zijn reputatie, vorig jaar 27 gr. C., dit jaar bepaald niet waar. De buitenstandhouders staan te vernikkelen van de kou. Wij kijken eerst maar eens in de hallen rond.
Het is overal smullen van de mooie spullen die er te zien zijn. Een Oostenrijkse jongeman, Christian Haupler, maakt prachtige fietsen en steps van gelamineerd hout. Onwaarschijnlijk mooi van vorm en afwerking. Dat mooie wordt afgewisseld met grove zelfwerkzaamheid. Wat te denken van een Alleweder waar een hele cockpit op geknutseld is, Hoe bedenk je het.
Uiteraard kijken wij met veel belangstelling naar de verschillende tilting constructies. Die variëren van mooie traploze constructies tot eenvoudige pen-in-gat verbindingen. Deze laatste constructie was de eerste die wij bedachten en snel weer verlieten. Op een open driewieler blijkt dit wel goed te werken.
Bamboe blijkt ook een bouwmateriaal te zijn waarvan meerdere fabrikanten gebruik maken. Ziet er heel leuk uit en kost vrijwel niks. Als je wat wil zien qua aandrijving, dan kun je op de Spezi echt aan je trekken komen. Handbediening, handbediening en trapaandrijving, zelfs een schitterend uitgevoerde trapaandrijving met Dyneema kabels is er te vinden.
We ontmoeten twee Fransen die een uiterst vernuftige tilting velomobiel hebben ontworpen, de Mosquito. Als ik hen vraag of ze weleens gehoord hebben van een VeloTilt roepen de mannen in koor 'Wim Schermer'. 'Ja, die staat voor jullie'. Ze zijn compleet verbaasd en blijken ons project op de voet te volgen op mijn blog. De Fransen hebben een website.
We zien ook voorbeelden van ernstige 'over-engineering'. Een velomobiel/trike achtige van 54 kg schiet zo wel zijn doel voorbij. Geen nood voor de ontwerper, er zitten twee elektromotoren op.
Voor het eerst zien we een compleet Chinese stand. De standbemanning knikt en buigt vriendelijk. Hun ligfietsen zijn een kruising tussen een Baron (achtervork) en een M5 Shockproof.
De fietsen zijn voorzien van allerlei tierelantijnen. Dat zal niet direct de Europese smaak zijn.
Ze zullen het wel leren.
Uiteraard bezoeken we alle Nederlandse stands zoals die van Sinner, Velomobiel.nl, Alligt, Flevobike, LTE en vele anderen. De Orca van Flevobike wordt buiten intensief bekeken en bereden. Bij Velomobiel.nl worden ze letterlijk overvallen door de drukte.
Al met al een schitterende beurs waar we volgende jaar zeker weer naar toe gaan, met of zonder VeloTilt :)
Haa Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat is het mooie van experimenteren. Van sommige vondsten hoor je nooit meer wat terug. Vaak omdat het bedachte toch niet opleverde wat aanvankelijk gedacht werd, soms ook omdat het idee niet verhandelbaar is gebleken door tal van oorzaken. (te duur om te maken, geen handelsgeest, te zwaar, te ingewikkeld, noem maar op) Maar sommige ideeen blijken tegen de klippen op toch een goede vondst te zijn. Ook daarvan zijn zat voorbeelden. Heb je trouwens ook gezien dat die alleweder aan de ene kant een Rohloff schijnt te hebben (V14) en aan de andere kant nog rondrijdt met de originele oude brommer-naven van Flevobike.... Ik zou dus zeggen dat de remkracht wel ondermaats zal wezen....
Groet van Quesjer
Bedankt voor de foto's! Zo krijgen ook zij die niet aanwezig waren een mooi idee. Vooral de eerste foto intrigeert mij. Wat mag dat wel voorstellen voor aandrijfsysteem?
BeantwoordenVerwijderenPieter,
BeantwoordenVerwijderenHet aandrijfsysteem is van een Stringbike.
Kijk maar eens op:
http://www.stringbike.com/
Een mooie animatie staat hier:
http://stringbike.com/technology_how-does-it-work
Groeten,
Wim
Geen info over "Longabike"??
BeantwoordenVerwijderenEr waren zeker 10 trike fabrikanten met een tilting versie. Ze allemaal beschrijven is niet mogelijk. Gewoon zelf naar de Spezi gaan :).
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
Ik zie dat de de Chinese dame ook bij Wim in de smaak valt :-)
BeantwoordenVerwijderenDag Harry,
BeantwoordenVerwijderenDe Chinese ligfietsen konden mijn waardering niet wegdragen, het meisje wel :)
Groeten,
Wim
Dat is prima dat kantelende driewielers zijn commercieel beschikbaar. Ik heb paar kantelende driewielers tijdens SPEZI 2010 gezocht: Tripendo, FN-Trike, Swingtrike. Dit jaar gehad ik geen tijd om naar SPEZI 2013 te gaan. Het is bijvoorbeeld mooi dat Mosquito velomobiel is eindelijk klaar voor gebruik.
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank voor dit fraai geillustreerde verslag. De fiets op de eerste foto is prachtig gemaakt, en misschien wel een enorme vooruitgang ten opzichte van de voorplaat van dit boek:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.pryordodge.com/The_Bicycle_Book.html
Reed er op 30 april niemand met een kroningsVM rond?
RB
Leuk dat ze hun velomobiel 'Mosquito' hebben genoemd: http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
BeantwoordenVerwijderenDe constructie heeft er beslist wat van weg. Het lijkt me dat je slechtere voorbeelden kunt vinden om te volgen.
Maarten,
BeantwoordenVerwijderenZe verwijzen op hun website dan ook expliciet naar dit vliegtuig.
Groeten,
Wim
Toch nog één pagina verder moeten lezen.
BeantwoordenVerwijderenMooi licht geconstrueerd, die mosquito.
BeantwoordenVerwijderenIk ben ook aangenaam verrast hoe deze fiets door bochten gaat. Ziet er stabiel en snel uit!
Dag Klaas,
BeantwoordenVerwijderenSnel denk ik niet. De ontwerpers mikken op lange ritten maken met rond 30 km per uur. De Mosquito is flink breed en heeft achter maar 16" wieltjes.
Wel heel inventief gemaakt.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk geloof ook niet dat deze velomobiel een snelheids monster is. Wat ik bedoelde, is dat deze velomobiel snel bochten kan nemen. Da's denk ik een fijne eigenschap van een kantelende velomobiel.
Dat zal wel spannend worden, een eerste rit in een zelf ontworpen en gebouwde velomobiel!
Beste Wim,
BeantwoordenVerwijderenHeb je meer informatie over de bouwer van de bamboe ligfiets (lijkt een soort highracer)?
Vriendelijke ligfietsgroeten,
Peter Moors
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenDeze fiets is van een zelfbouwer. Ik ken hem niet.
Groeten,
Wim