maandag 15 april 2013

Tesla



Vanmiddag rij ik naar Akersloot om een aantal pakjes bij het postkantoor af te leveren. Voor het eerst sinds een half jaar weer eens zonder racekap. Ik meet mijn Quest een vers minivizier aan en ga onderweg. Heel snel stopt de rit al, de rechter band staat bijna leeg. Lopend terug naar huis en een nieuwe SV7c binnenband erin.

In Akersloot aangekomen staat de Quest naast een Tesla roadster. De eigenaar zit bij de makelaar naast het postkantoor.  Dat wordt natuurlijk een leuk gesprek. Kijk maar eens hoe laag zo'n Tesla roadster is. Dan kun je toch niet volhouden dat een Quest niet te zien is omdat ie zo laag is.

Tesla laat me weten dat mijn Tesla model S eind augustus zal worden afgeleverd. Het wordt een zwarte zoals op de foto. Niet de allersnelste, ik hoef niet in 4,4 seconde naar de 100 km/u. 5,9 sec vind ik ook OK :). Voor die tijd wordt er nog een flinke carport naast de garage gebouwd. Daarin komen de goede voorzieningen voor het opladen van de auto. In de model S komt het grootste accupakket van 85 KW. Hiermee kan ruim 400 kilometer op één lading worden afgelegd. Per kilometer gebruikt de auto ongeveer 200 Wattuur. Tesla zal, net als in de VS, overal in Europa 'superchargers' bouwen. Deze superchargers laden 250 km binnen een half uur. Deze laadstations zijn levenslang gratis voor gebruikers van een Tesla. De 'getankte' stroom wordt altijd met zonne-energie opgewekt.


14 opmerkingen:

  1. Per kilometer 200 Watt? Bedoel je 200 Wattuur?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het zo beter genoemd kan worden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn die "tanklocaties" al bekend? indien deze niet in de buurt zitten moet je alsnog steeds thuis laden...
    Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Francis,
    Er zijn er al een aantal, niet van Tesla. Op dit moment wordt uitgezocht waar de Tesla superchargers gaan komen. Voor bijv. Noorwegen hebben ze die locaties al bepaald. In de praktijk liggen ze op onderlinge afstanden van 250 km.
    Ze zullen sowieso langs de grote snelwegen komen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Wim,

    Klinkt goed, maar hoe is het verbruik in b.v. Noorwegen? Gaat dat omhoog tijdens veel klimmen, net als een fossiele brandstof gebruikende auto? Kan je die 250 km nog halen? Er zijn nu in Noorwegen ook al e-auto's, en ik las in Motor, het noorse ANWB-blad, dat er regelmatig e-auto's gerepatrieerd worden, vooral in de winter. Los van de verplichte verlichting word dan ook de verwarming iets opgeschroefd, radio aan enz. allemaal dingen die ook stroom gebruiken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Adri,
    Het verbruik gaat omhoog met klimmen, maar tijdens het dalen gaat de 'rem' energie weer goeddeels terug naar de accu. Per saldo is het verlies zo'n 10%.
    In Noorwegen wonen de meeste bestellers van een Tesla model S van heel Europa.
    250 km is zelfs met de 60 KW accu, ook in Noorwegen, prima te doen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die accelleratie vind je wel okee?
    Met mijn autootje moet ik genoegen nemen met net geen 14 seconden van 0 naar 100...........

    Alles is relatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Quemo,
    Ja die acceleratie vind ik wel OK. Er is ook geen tragere Tesla. Toch geeft die acceleratie, hoewel niet strikt nodig, extra veiligheid. Inhalen duurt een paar seconden. Voor mij is dat nuttig omdat ik met één oog kijk. Als ik inhaal, ik doe dat heel spaarzaam, en ik had dat bij nader inzien toch beter niet kunnen doen, dan red ik me er met een snelle acceleratie wel uit.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wim,

    daar komt iets heel moois aan, in augustus en 'k ben benieuwd hoe je dat zal bevallen!

    'k Heb even gerekend.

    De energie-inhoud van 1 liter benzine is 9,7 kWh (op basis van calorische bovenwaarde).
    Verbruik van Tesla S: 0,2 kWh per km = 0,0206 liter per 1 km = 1 liter op 48 km benzine-equivalent, dwz 1 op 48 in het gangbare spraakgebruik.

    Dat klopt heel aardig met de opgegeven rendementen van de vergeleken motoren:
    rendement van benzinemotor = 25%
    rendement van elektromotor = 80-85%, een factor 3,2-3,4 beter dan benzinemotor.

    Een volle accu met 85 kWh erin is equivalent met een tank met 8,76 liter benzine. Met een verbruik van 1 op 48 is dat goed voor 421 km.

    Dit rekenwerk is aardig om een beetje gevoel te krijgen voor waar je het over hebt bij elektrische auto's.
    Als je de grote energieinhoud van een volle benzinetank vergelijkt met die van een volle accu, snap je meteen waarom aardolieprodukten zo ontzettend belangrijk zijn voor de samenleving, en dat accu's nooit een gelijkwaardige vervanging kunnen zijn.

    PS: je schrijft "200 Watt/uur". Dat moet zijn 200 Wattuur, afgekort 200 Wh=0,2kWh.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Wijnandt,
    Je rekenwerk klopt. Ik kijk al een tijdje op de verschillende fora. En ja, benzine heeft een heel grote energiedichtheid. 420 km op een lading vind ik heel goed. Komt door het hoge rendement van de elektromotor en de CW waarde van 0,24.
    Wattuur is inderdaad de goede benaming.
    We zullen zien of het bevalt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Wim,
    Blij te lezen dat je auto echt op zonne-energie loopt. Na 25 jaar is er namelijk van de plannen voor duurzame energie praktisch niets terecht gekomen in ons land. De duurzame energie opwekking is in Nederland ongeveer 4 (vier)%!
    Van de 27 Europese landen zitten we op plaats 25!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Wim,

    Ik vind dat je volgende Quest ook zwart moet worden. Staat 'ie mooi naast de Tesla onder da carport ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blijft wel een schitterende auto hoor zo'n tesla model S. Eindelijk een knappe electrische auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het bedrijf waar ik werk maakt dit soort dingen ook. Ook prototypes.

    http://www.batelaan.nl/vacuumvormen-polycarbonaat/

    BeantwoordenVerwijderen