woensdag 10 april 2013
VeloTilt team bijeen in Enkhuizen
Vanmiddag komen Bram Smit en Arnold Ligtvoet, beiden van het VeloTilt team, voor het eerst naar de nieuwe werkplaats in Enkhuizen. Bram heeft een voorvork met 203 mm schijfrem voor de nieuwe fiets mee. De enkelzijdige ophanging van het wiel bemoeilijkt de kettingloop. We komen samen tot de conclusie dat de vork onder het balhoofd gedeeld moet worden en in een omgekeerde T-vorm zou kunnen worden gemaakt. De ketting kan dan mooi vlak langs de framebuis lopen. Bram ziet dat wel zitten en kan weer aan het werk. Bram neemt een nieuwe Rohloff mee om de aandrijving te completeren.
Jan heeft de VeloTilt plug gespoten in witte grondverf. Wow wat ziet dat er gaaf uit. Er moet nog flink wat geplamuurd en geschuurd worden, maar het ziet er zo al prachtig uit. We zetten even de witte Quest van Jan naast het witte model. Heel goed zijn zo de verschillende visies van de ontwerpers te zien.
Ziet er ontzettend cool uit. Succes met het project!
BeantwoordenVerwijderenGaaf hoor, helemaal die achterkant.......maare heeft Jan schade Rv. gereden??
BeantwoordenVerwijderenDag Willem,
BeantwoordenVerwijderenGoede waarneming. Een mevrouw sloeg plotseling af en reed bij Jan naar binnen. De schade is al netjes afgewikkeld.
Groeten,
Wim
Erg mooi,ik ben benieuwd naar de wielkappen.
BeantwoordenVerwijderenDoor dit concept kun je de romp natuurlijk ook heel anders vorm geven.
Maar zaken als breedste punt op1/3e van de voorzijde zijn wel losgelaten.
Compressie tussen romp en wegdek zijn vermoedelijk ook verdwenen.
Dit krijg je nu tussen romp en wielkast?
De romp doet me iets denken aan een vliegtuigromp,lang recht en voor en achter gestroomlijnd.
Tja er moet ook nog iets vervoerd worden natuurlijk ha ha.
Wij dus en snel graag.
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenLaminaire luchtstroom blijft bij deze romp intact tot 2/3 deel van de romp. Compressie tussen twee voorwielen kan ook niet meer. Compressie tussen de romp en de achterwielen kan ook niet. Precies daar waar de achterwielen beginnen, snoert de romp sterk in.
De wielkappen moeten nog gefreesd worden.
Groeten,
Wim
Als 2 wieler zou die vorm wel helemaal razendsnel zijn geweest...jammer dat 2 wielers onpraktisch windgevoelig zijn, anders had je met dezelfde plug misschien wel een 2 wielige variant kunnen bieden.
BeantwoordenVerwijderen"What if" bij wedstrijden dan aangzien ie op 2 wielen behoorlijk Velox-achtig zou zijn geweest...
Maar een 'Velox op 3 wielen' is ook iets om naar uit te kijken ;-))
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenEr kan met deze plug probleemloos ook een tweewieler gemaakt worden. Maar daarmee heb je ook alle problemen van een gestroomlijnde tweewieler. Je kunt niet alleen meer starten en de bagagecapaciteit is door het achterwiel weer nihil. De windgevoeligheid, overigens ook voor onze driewieler nog een onzekere factor, is voor een tweewieler vrijwel zeker hinderlijker.
Een Velox op drie wielen is al aan het rijpen in het hoofd van David Wielemaker, de ontwerper van de VeloTilt. Hij wil volgend jaar met een gemodificeerde VeloTilt naar Battle Mountain.
Groeten,
Wim
Het ziet er laat ik zeggen erg opwindend uit ;-)
BeantwoordenVerwijderenHet wordt uiterst professioneel opgepakt met diverse mensen van diverse specialisatie in disciplines. Dat kan heel goed uitpakken. Desondanks blijft het, zoals met alles, een gok. Velomobiel.nl kon ook niet van te voren weten of hun idee en product een succes zou worden zoals wat dat nu wel weten. Achteraf is dat makkelijk praten.
Het belangrijkste is je niet van de wijs te laten brengen en 100% voor je idee te gaan, wat andere ook zeggen (of denken) We weten pas of het werkt (dat als eerste) en of het succes wordt als de tijd daar is. Niet eerder.
Ik heb ook mijn bedenkingen over de windvastheid. Maar aan de andere kant, wat weet ik er nu van? Dit concept is voor mij zo nieuw en vreemd dat ik er eigenlijk niks anders van kan zeggen: Ik hoop dat ik volledig ongelijk heb en me voor niks zorgen zit te maken. Ik hoop gewoon dat het lukt en we er een velomobieltype bij hebben.
Waarom ook niet? Dat is goed voor de ontwikkeling en de markt. We moeten verder.
Als ik de foto zo bekijk, vraag ik me af of ie wel 75 cm breed wordt... Ik zou toch wel graag op de weg willen rijden met een Velotilt.
BeantwoordenVerwijderenHi René,
BeantwoordenVerwijderenEr komen nog achterwielen aan. De wielkappen daarvan maken de fiets ruim 75 cm breed.
Groeten,
Wim
Prachtig oh ik zie dit goed komen :D
BeantwoordenVerwijderenMvgr,
Mark Perquin