zaterdag 9 maart 2013

VeloTilt bagageruimte

Eén van de voordelen van twee achterwielen, buiten de fiets, is dat er achter de rijder een heel grote bagageruimte ontstaat. Er zit daar geen grote wielkast in de weg. In de specificaties stond dat deze ruimte zeker 70 liter groot zou moeten worden. De vraag is hoe groot is die ruimte in de praktijk? Kan er bijvoorbeeld een compleet wiel met opgepompte F-lite achterin mee?
David 'gooit' een wiel in de computer en ... die kan er moeiteloos in. Als je het wiel aan een haakje aan de zijkant van de bagageruimte hangt kost dat zelfs nauwelijks ruimte. Zelfs al hang je twee wielen aan weerszijden aan binnenkant van de bagageruimte, dan kan de vakantiebepakking nog steeds riant mee. Dit is heel bijzonder, zeker als je weet dat de grootste breedte binnen de VeloTilt 55 cm is. Deze 55 cm is, echt bij toeval, ook de breedte in de Quest ter hoogte van de schouders. De bagage hoeft ook niet speciaal gevormd te zijn en kan ook geen wielkast vervormen. Om over de ketting maar te zwijgen, die zit veilig voorin.
Dat opent natuurlijk nieuwe perspectieven. De meeste fietsers kiezen er in de winter voor om lekbestendiger winterbanden om te leggen. Dat is met een VeloTilt niet langer nodig.
Met op ieder wiel een snelspanner is het wiel binnen enkele seconden van de naaf. Het nieuwe wiel met opgepompte band zit even snel weer op de naaf. Leuk, wedstrijdje wielen wisselen. Wie er een minuut over doet is een doetje :). Ook leuk is dat het aanpassen van de fiets van toer- naar wedstrijdconfiguratie een kwestie van minuten is. Drie wielen en banden wisselen, een andere kap erop, zeg 5 minuten werk.




VeloTilt schuimplug

Vanmiddag komt het ontwerpteam van de Velotilt op de TU Delft bij elkaar. De vier platen Basf Styrodur zijn gefreesd en op elkaar gelijmd. De eerste plamuurlaag om de grofste oneffenheden vlak te strijken is aangebracht.

Het eerste aanzicht van het complete model is verbluffend. Wat een prachtige harmonische vormen. Van welke kant je de romp ook bekijkt, het is schitterend. De volgende stap is het schuren van de plug tot er een mooi glad resultaat ontstaat. Dan wordt de schuimplug bekleed met glasvezel en epoxy. Vervolgens schuren en plamuren tot er geen enkele oneffenheid meer te zien is. Als laatste zal de romp worden gespoten in een tweecomponenten aflak en eventueel nog worden gepolijst.
De volgende stap is het maken van mallen van de plug. Deze mallen worden gebruikt om de eerste rompdelen van de VeloTilt te maken.

Bram Smit heeft behalve de nieuwe enkelzijdige voorvork ook de nieuwste versie van het tilting mechanisme mee. Deze uitvoering is voorzien van een locking pin en is al voorzien van de fraaie lineaire geleiding. Dit in afwachting van de Risse hydraulische lock die rond deze tijd klaar zal zijn.  
David Wielemaker bestudeert Bram’s constructie en is er blij mee.