Eerst kijkt Dick hoe het voorframe en de stoel in de VeloTilt zitten. Dit voorframe krijgt al weer enkele modificaties die in een tweede frame, nu bij Bram Smit in productie, worden verwerkt.
Dick heeft twee ruiten mee, een proefexemplaar die wij kunnen gebruiken om te passen, en een versie die in het prototype zal worden gebruikt. Het gebruikte materiaal is PETG met een dikte van 2 mm. De complete ruit weeg net geen 2 kg. Hiervan blijft uiteindelijk zo'n 1300 gram over omdat een flink deel van deze ruit niet zal worden benut.
In de vacuüm gevormde ruit zitten kleine foutjes die terug te voeren zijn tot minuscule oneffenheden in de matrijs. De ruit is prima geschikt voor het eerste prototype, maar om te rijden op de openbare weg moet de ruit nog strakker worden. Daarvoor zal een matrijs uit aluminium moeten worden gemaakt, iets voor later zorg.
De lock om de VeloTilt rechtop te houden als deze stil staat heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Het eerste idee was om een schijfrem te gebruiken. Schijfremmen voor fietsen remmen fantastisch, maar hebben stilstaand toch weinig houdkracht. David heeft uitgerekend dat de houdkracht om de VeloTilt, zeker als deze wat schuinstaand stil valt en met harde wind, enkele honderden kilo's moet bedragen. Dat lukt met een schijfrem voor een fiets zeker niet.
Het idee om rechtop stil te kunnen blijven staan met een hydraulische lock leek het ei van Columbus. Twee fabrikanten, waaronder Risse, doen hun best maar slagen er niet in om een absoluut vaststaande hydraulische lock te maken. Steeds is er wat speling die in combinatie met de optelsom van enkele andere kleine spelingen een solide rechtopstand bemoeilijken.
We zijn weer terug bij af. Met behulp van een triplex model dat Piet Kunis maakte, produceert Jan nu een schijf uit carbon. 7 lagen carbon van 200 gr/m2, kruiselings over elkaar gelegd op een glasplaat en vacuüm gezogen, maken een 2 mm dikke schijf die enorm vormvast is. Op de buitenrand van dit halve schijfsegment zal een remoppervlak worden gemaakt door in de natte epoxy zilverzand te strooien. De nieuwe remschijf zal direct op het kwadrant worden bevestigd. Als de schijfrem bediend wordt zal vast ook echt vast zijn.
Ziet er prachtig uit, hoop dat jullie een oplossing weten te vinden voor kantellen.
BeantwoordenVerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenWaarschijnlijk al wel aan gedacht, maar is rubber geen optie voor de lock? Hoge wrijvingscoeficient en er hoeft niet met hoge snelheid 'gewreven' te worden. Die paar cm2 waar een auto op staat zijn in staat om flink wat kilo's in bedwang te houden.
Groet, Kees
Hi Kees,
BeantwoordenVerwijderenWe kijken eerst of het met de gewone remblokjes goed lukt. Lukt dit niet of onvoldoende, dan is vervangen door rubber of neopreen remblokjes eenvoudig.
Groeten,
Wim
Dat is een mooie ruit.
BeantwoordenVerwijderenTilting...
Als je per achterwiel een demper hebt,en deze twee met een leiding met elkaar verbindt,dan heb je onafhankelijke vering en je kunt kantelen.
Heb je een afsluiter in de koppelleiding dan is het kantelen over.
Dat zou toch moeten werken.
Er is vast al aan gedacht.
Succes.
Het lijkt me dat de koppelingsplaat van een motor of auto zulke krachten wel aan zou moeten kunnen. Is zoiets niet mogeljk?
BeantwoordenVerwijderenWim de parkeerrem van mijn kinderwagen is misschien ook een idee voor zeer eenvoudig maar wellicht bruikbaar systeem :
BeantwoordenVerwijdereneenmaal bediend met een mechanische voetschakelaar schiet een veerpen in een van de gaatjes in het (draaiende) wiel en staat het wiel muurvast geblokkeerd.
Bedien je de voetschakelaar weer trek je de pen weer uit het gaatje en kan het wiel weer draaien.
Dat systeem slipt niet en is mechanisch enorm betrouwbaar, op de kinderwagen is die simpele mechanische blokkering wel duizenden keren gebruikt en hapert nooit.
Enkel een gat in de rechtoppositie maken en de bediende veerpen zal erin schieten als hij erlangs gaat : geblokkeerd. Bedien de schakelaar weer en je trekt de pen weer in en de velotilt kan weer kantelen.
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZiet er mooi uit! Zeker gezichtsbedrog, maar het lijkt wat moeilijk om over de aandrijving heen te kijken? Jullie zullen het zeker getest hebben, dus ik zie het zeker verkeerd.
Blijft mooi om het project mee te volgen!
Groeten, Adri.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHet ziet er nu wel erg af uit al. De ruit lijkt niet zwaar te zijn. Fraai.
Qua Lock : Er is (kennelijk) sprake van interne lek. Ik zou geloof ik toch mijn licht eens opsteken bij bedrijven in Nederland, want dit lijkt me wel op te lossen. Er is veel expertise op dit vlak (offshore etc). De gekozen optie met hydraulische lock vind ik wel mooi, wel kan na verloop van tijd weer lekkage gaan optreden, maar de drukken zijn niet heel hoog in jullie geval, dus ik verwacht dit niet snel. Door om het probleem heen te werken middels remblokjes zou ik geloof ik niet doen. A: kost tijd, en B: wordt er complexer van, waardoor nieuwe problemen ontstaan.
Suc6
Rudolf
Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenDat kan, maar maakt het zwaarder en gecompliceerder.
Groeten,
Wim
Jan,
BeantwoordenVerwijderenEen koppelingsplaat van een auto kan dat zeker aan. Maar een complete drukgroep past niet onderin de VeloTilt.
Groeten,
Wim
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenDe pin in een gat was de eerste variant die we bedachten. Maar ... als je stilvalt op een schuin wegdek of als je iets te laat bent met blokkeren, wil de pin niet meer in het gat of sleuf en ... lig je om.
Daarna zijn nog varianten bedacht met een soort kam die in een gekartelde schijf viel. Die wilde ook moeilijk weer loskomen als je schuin stilstond.
Groeten,
Wim
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenWe kunnen goed over de Rohloff heen kijken. Er kan zelfs nog een luchtslang overheen gelegd worden.
Groeten,
Wim
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenWij hebben Nederlandse fabrikanten de kans gegeven dit op te lossen. Hydrauliek is niet uit onze gedachten, maar we proberen nu eerst de schijfrem. Uiteindelijk blijft ook een tilting Piaggio scooter met een schijfrem overeind.
Groeten,
Wim
Dag Wim.
BeantwoordenVerwijderenEen schijfremsysteem kan dit zeker aan.
Je hebt diameter schijfrem,diameter remcilinder,van alles om mee te spelen.
Ken je nog de link van de cart remsystemen?
Twee keer een verpoot met een hydraulische koppeling lijkt me echter ook fraai,je kunt dan ook andere delen doorstrepen.als je bang bent voor het gewicht.
Ik denk echter dat een mechanische vrijgave beter is,zodat je weerstandsloos kunt kantelen.
Hoe dan ook het gaat lukken,alle systemen hebben voor en nadelen.
Succes
Rudolf
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenHier nog een link van de maclaren mp4
Het gaat over de vering,er is geen stabilisatorstang maar een hydraulische koppeling.
Dit is echter wel gecompliceerd in dit geval omdat men de rijeigenschappen er mee beïnvloed en er dus een hele regeling omheenhangt.
Het principe is echter eenvoudig en volgens mij toepasbaar op de Velotilt.
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-mclaren-mp4-12c-suspension-walkaround.html
Nogmaals..
BeantwoordenVerwijderenDe Nederlandse fabrikant Intrax kan je zeker helpen als ze willen.
De beste veer en dempersystemen komen daar vandaan.
Ze hebben eigen productie en ontwikkeling.
http://www.intraxracing.nl/
Groeten
Rudolf
Hierna stop ik ok...
BeantwoordenVerwijderenHet artikel over Intrax in de autovisie..
Hier te lezen..
http://www.intraxracing.nl/nieuws/2013/autovisie-december-2013/
De juiste man op de juiste plaats materialen als titanium
Kwijl kwijl deze man is toe aan een nieuwe uitdaging.
Succes
Zijn 2 mechanisch intrekbare veren die de velotilt in de rechtoppositie dwingen indien bediend plus een pen met gat lockmechanisme misschien nog werkbaar ?
BeantwoordenVerwijderenIn de rijpositie zijn de veren ingetrokken door een kabel die je kunt bedienen met een soort handrem hefboom als in de auto of een voetpedaal en kan de velotilt vrij kantelen. Wil je stoppen geef je de kabel meer lengte waardoor de veren de velotilt in de rechtoppositie drukken. Dat eventueel gecombineerd met een pen-in-gat blokeer mechanisme geeft de garantie dat je rechtop blijft staan.
Het is mechanisch eenvoudig genoeg, maar gewicht moet natuurlijk laag blijven en de kracht van bediening ( hoe zwaar moeten de veren zijn om de velotilt op te richten ? ) moet natuurlijk ook binnen de perken blijven.
Dag Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenElke weerstand in ons systeem levert gevaar op. Dus veren en evt. bedieningsorganen hinderen de volkomen vrije beweging die dit systeem nodig heeft.
Elke weerstand veroorzaakt dat je uit de bocht zult kunnen vliegen.
Daarnaast moet ook het gewicht binnen de perken blijven.
Groeten,
Wim
Naar welke diameter zitten jullie met de nieuwe remschijf te kijken? Met andere woorden: hoeveel ruimte heb je om met de arm van de kracht te spelen om de kracht op het remblok te verkleinen?
BeantwoordenVerwijderenDe diameter van de halve schijf is 24 cm.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
Wim ik bedoelde een systeem dat in rijtoestand het tiltmechanisme niet beinvloed, maar na bediening elementen heeft die de romp van de velotilt rechtop drukken ten opzichte van het wielstel.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk net zoiets als de zuigers van een schijfrem, maar nu drukken ze niet tegen een schijf maar tegen een V vormig blok in de romp van de velotilt en dwingen daarmee de romp rechtop. Veel (meer) hoeft dat allemaal niet te wegen.
Voordeel ten opzichte van een schijfrem is dat de velotilt zich altijd opricht, ook als je scheef stopt om welke reden dan ook. Een schijfrem zet de velotilt enkel vast in de hellingshek die je had toen je hem bediende en dan kun je nog omvallen of tenminste scheef stilstaan.
Nadeel is hoe je bereikt dat a) de zuigers/plunjers voldoende ver naar buiten kunnen komen/teruggetrokken kunnen worden opdat ze het tiltmechnisme in rijtoestand niet hinderen en b) dat voldoende snel gebeurd en c) met voldoende kracht zonder herhaaldelijk te moeten pompen of veel kracht te moeten gebruiken.
Misschien is zoiets iets voor een luxere variant van je velotilt.
En de spartaanse koolstof remschijf voor de raceversie :-))
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenHet gaat er niet om de romp na stilstand rechtop te drukken. Deze staat nadat je je stilstaat, net als een gewone tweewieler, rechtop. Vlak voordat je stilstaat moet een mechanisme het alsnog omvallen voorkomen. Een carbon schijfrem is licht en zal die taak prima uitvoeren. Ook bij de Piaggio driewieler scooter gebeurt dat met een schijfrem.
We zullen al snel zien of het goed werkt, een VeloTilt zonder body rijdt komende week al.
Groeten,
Wim
'k Had al eerder de indruk dat de keuze voor een goede kantelblokkering ook heeft gespeeld bij de Raptotrike. Zal de Raptotrike nu ook profiteren van de VeloTilt ontwikkeling?
BeantwoordenVerwijderenDag Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenArnold van Raptobike zit in het VeloTilt team. Dat betekent dat ontwikkelingen voor de VeloTilt lock vrijwel zeker zullen doorsijpelen naar de Raptotrike.
Groeten,
Wim
Hi Wim
BeantwoordenVerwijderenthis is Harry from Greece.
How do you estimate side loads for wind pressure?
And why do you need the lock: is it when Velotilt is stationary, or also when moving?
Hi Harry,
BeantwoordenVerwijderenWe don't estimate side loads for wind pressure. We have to try this and hope it can handle normal sidewinds properly.
The lock is only for staying upright. VeloTilt rides for 100% as a two wheeler. If you stand still, you have to lock it to prevent falling over.
Best regards,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenMisschien is een zelfbalanserend voertuig iets. Twee gyroscopen erin en klaar is Wim. Als er een veloproducent daar toe in staat zou kunnen zijn, ben jij dat wel.
Kijk maar dit filmpje van de C1. Ik droom daar wel eens van. Om zo iets te kunnen toepassen.
http://youtu.be/uZ9FbGArmZQ
Groeten,
Leo Visscher
@Leo: die gyroscopen zijn erg zwaar, en vragen ook veel energie. Niet geschikt voor gebruik in een fiets.
BeantwoordenVerwijderenDag Leo,
BeantwoordenVerwijderenGyroscopen zijn uitstekend voor rechtuitrijden. Wil je evenwel een bocht nemen, dan moet het toerental van de gyroscoop snel verlaagd worden. Doe je dit niet, dan vliegt ie gewoon de bocht uit.
Het wordt ook heel zwaar.
Gyroscopen gaan het niet worden.
Groeten,
Wim