Ik til met Jan de VeloTilt body op zijn houten wieg naar buiten. Het geheel weegt vrijwel niks. De nieuwe top blijkt inclusief tijdelijke ruit 3,5 kg te wegen. Samen met de onderbody dus net boven de 10 kg. Voor een volledig in sandwich gebouwde romp is dit een fantastisch resultaat.
Ik maak een hele serie foto's, ook een aantal met mijn Quest als figurant. Van welke hoek je de VeloTilt ook bekijkt, het is schitterend om te zien. De technische onderdelen van de VeloTilt zijn over ongeveer twee weken klaar. Dan kan de fiets worden samengebouwd en proefgereden.
In de foto's lijkt Velotilt veel hoger te zijn dan een Quest. Dat komt vooral doordat deze stroomlijn op een vrij hoge standaard staat.
BeantwoordenVerwijderenMaar ook in het echt (op zijn eigen wielen) is Velotilt wat hoger dan een Quest. Hoger geplaatste ogen betekend meer overzicht in het verkeer, wel zo prettig voor een 'iedere dag' fiets.
Er zijn mensen die om verschillende redenen van deze serie foto's ERRUG zenuwachtig worden...
BeantwoordenVerwijderenEen eye catcher Wim. En de techniek is nog mooier. Erg benieuwd!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Kees
Het is een plaatje!
BeantwoordenVerwijderenPrachtig! En opvallend hoe anders de vorm en de verhoudingen zijn.
BeantwoordenVerwijderenDat worden veertien lange dagen voor de ontwikkelaars.
Erg mooi.
BeantwoordenVerwijderenWow, sieht klasse aus!
BeantwoordenVerwijderenWim, wat een prachtig resultaat mijn complimenten. Een vraag is er wel plek voor een achterlicht? Want de achterkant is zo scherp als een mes. Schitterend!
BeantwoordenVerwijderenDag Rob,
BeantwoordenVerwijderenEen rijtje LEDs kan mooi op het rondere deel van de rug geplaatst worden. Dan zitten ze wat hoger en kan de fiets toch op zijn staart worden geparkeerd.
Groeten,
Wim
Gorgeous. Bloody gorgeous! And light to boot!
BeantwoordenVerwijderenI am so looking forward to the performance data.
Kudos Wim!
-Michael
Nou Wim zit er strak uit, jammer dat er nog 2 wieltje aan de achterkant komen,:-)) Wil er van het jaar nog wel eens in rijden. Lijkt me een hele ervaring. Succes met het inbouwen, en de eerste ritten.
BeantwoordenVerwijderenSaluut Peter.
De lijnen zijn zondermeer prachtig. Maar we kijken nog niet tegen het gehele frontale oppervlak aan dat de 3-wielige velotilt zal hebben...daardoor steekt de Quest in verhouding er wel iets ongunstiger tegen af dan daadwerkelijk het geval zal zijn.
BeantwoordenVerwijderenMischien Wim als het je nog niet extreem genoeg is na een tijdje kun je nog een 2-wielige variant met dezelfde romp puur voor wedstrijden (laten) ontwikkelen :-))
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenDe frontale weerstand van de VeloTilt is ruwweg de helft vergeleken met de Quest, inclusief de wielen.
Het is inderdaad veel makkelijker om een tweewieler te bouwen dan een driewieler. De driewieler is evenwel echt veelzijdig, een tweewieler niet.
Groeten,
Wim
Op één vraag geeft de schrijver echter geen antwoord.
BeantwoordenVerwijderenWelke is nou de Beauty en welke de Beast?
Ik kies toch echt voor de Carbon Thys 209 Rowingbike :)
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt gezien dat ik de kopzin tussen aanhalingstekens heb gezet en er ook nog een vraagteken aan heb toegevoegd. Ik realiseer me dat smaken verschillen. En smaken veranderen ook. Ik kan me mijn eerste Quest nog herinneren. Iets mooiers was er niet.
Nu heb ik datzelfde gevoel weer als ik naar de VeloTilt kijk.
Groeten,
Wim
Werkelijk een plaatje heren, spannende periode voor jullie!
BeantwoordenVerwijderenGr.Willem
"De frontale weerstand van de VeloTilt is ruwweg de helft vergeleken met de Quest, inclusief de wielen."
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp niet goed wat je bedoelt met "frontale weerstand" . Indien je cdA bedoelt dan kom ik uit op ca. 0.045 m^2 als effectief frontaal oppervlak , uitgaande van een waarde van 0.09 voor de Quest (bron=Kreuzotter) . Zeker niet slecht maar vergeleken met een Evo K(s) of Milan SL , ook niet beter schat ik zo . Maar er passen natuurlijk veel grotere kerels in de Velotilt . Indien je A bedoelt dan kom ik uit op 0.21 m^2 wat enorm laag is , zo laag dat het zeer onwaarschijnlijk is (bron hier :http://www.chetwynd.info/bike_speed.htm)
Dus , nu nog een XS versie voor dwergen tot 1.75 m , 10% smaller en lager , voor 20% reductie in A en dan kom ik uit op een cdA van 0.036 m^2 : dan wordt het wel heel interessant
Wat is dit een mooie combinatie van techniek en vormgeving. Ik popel naar het eindresultaat en hoop op een mooie prijs in de staatsloterij. Nu maar hopen dat dit commercieel haalbaar is. Kan ik vast een open sollicitatie insturen zodat ik hier straks ook aan mag werken ?
BeantwoordenVerwijderenDag Gerrit,
BeantwoordenVerwijderenIk bedoel Cd*A. Volgens David Wielemaker zal de Cd*A uitkomen op 0,0451. De Quest heeft 0,0916.
Ik ben 1.83 meter en ik pas inderdaad in een 10% smallere VeloTilt.
De VeloTilt is overigens niet bedoeld als de ultieme racer. Dan kan ik er beter een tweewieler van maken.
De bedoeling was en is dat er snel mee gereden kan worden. Een grote bagageruimte, meer veiligheid door tilting principe, makkelijk instappen en nog zo wat wensen zijn voor ons even belangrijk.
Wie weet wat er allemaal nog komt :)
Groeten,
Wim
Super !
BeantwoordenVerwijderenEn?
BeantwoordenVerwijderenIs ie rijdbaar te bewonderen op CV2014?
Mooie publiekstrekker!
groeten, Klaas.
Dag Klaas,
BeantwoordenVerwijderenOp CV2014 zal ie zeker te bewonderen zijn. Ik hou er zelfs tijdens het CV weekend een lezing over.
Ik hoop er ook mee te kunnen racen.
Groeten,
Wim
Great work. I enjoy reading your blog and it also has much useful information.
BeantwoordenVerwijderenWow.... Maar hij lijkt wel te smal. Ik moet in de quest nog wel met mijn schouders naar elkaar om door het gat te kunnen. Ik ga er van uit dat dat gezichtsbedrog is, dus moet ik nu maar bedenken hoe ik er voor ga sparen 8-(.
BeantwoordenVerwijderenOw, en het de wassemen aan de binnenkant is natuurlijk nog een vraag :-).
Dag Ard,
BeantwoordenVerwijderenVeloTilt is ter hoogte van de schouders even breed als de Quest. De ontwaseming wordt tijdens races geregeld door een slangsysteem via de neus.
Voor dagelijks gebruik komt er een lagere top met racekap.
Groeten,
Wim