De wintertijd lijkt in alle rust voorbij te gaan. Uiteraard wordt er wat minder gefietst. Regen deert me niet, maar de vaak harde wind aan de kust wel. Vooral het rijden op de hoge dijken van de Schermer en de Beemster is ronduit gevaarlijk bij Bft 7 en hoger. Maar schijn bedriegt, er wordt volop ontwikkeld.
Vanmiddag rij ik met de Quest naar Enkhuizen om met Jan de nieuwste ontwikkelingen door te nemen. Een heerlijke en vlotte rit van 92 km. Als ik in het donker over de dijk van de Schermer naar Driehuizen rij, zie ik rechts beneden in de polder een personenauto van een boerderij vertrekken en de dijk oprijden. Ik ga er van uit dat de auto mij voorrang zal verlenen. Tot mijn grote schrik rijdt de auto pardoes de dijkweg op. Door hard te remmen weet ik een zekere botsing te vermijden. Ik claxonneer flink en foeter de bestuurder uit. Die rijdt nog 50 meter door en stopt. De bestuurder komt met opgeheven armen en behoorlijk ontdaan naar me toelopen. Hij zegt dat ie wel een licht heeft gezien, maar dacht dat dat een lantaarnpaal was. Hij biedt uitgebreid zijn oprechte excuses aan en laat me na een kort gesprek voorgaan. Hij blijft vijf kilometer ruim achter me rijden tot ik in West-Graftdijk bij het viaduct over het Noord-Hollands kanaal ben.
Velomobielpet
De velomobielpet evolueert voortdurend. Jan heeft de pet oorschelpen aangemeten. Perfect tegen geluidshinder en 's winters kan er een warm wolletje ingelegd worden. Voor de zomer heeft Jan nu een mini Nacaduct aangebracht. Die houdt de hersenpan heerlijk koel. Op de foto is de contramal te zien. Deze wordt straks geschuurd en gepolijst waarna er een mal van wordt gemaakt.
Blijkens vele reacties, het eerste blogbericht over de helmpet staat al een tijd bovenaan in de meest gelezen berichten, zal dit zeker een nieuw product worden in de stal van Velomobielonderdelen.nl.
Dan moet er ook een grotere maat komen, maar dat is van later zorg. Deze pet is niet alleen in een velomobiel te gebruiken, ook hardlopers, kanoërs en vele andere sporters kunnen veel plezier van deze pet hebben.
Deelbare kap
De deelbare kap heeft nu een heel hoog niveau van afwerking en veiligheid bereikt. De hoed hangt nu niet meer onderaan de liggende deksel, maar ligt in een speciale flens erop. Zat de hoed voorheen goeddeels met klittenband vast, nu wordt deze aan de voorzijde vastgehouden door een carbon insteekflens. Aan de achterkant zit de hoed nu vast met een carbon ring die door de flens met een splitpen wordt gefixeerd. Door de groef in messing constructie van de deelnaad, nu vrijwel onzichtbaar, is de kap minimaal even sterk als de standaard kap.
Nieuwe grote toerkap
Voor de Quest, Strada en de Mango, gaan we werken aan een grotere toerkap. Veel velomobielrijders willen graag met een helm rijden. De nieuwe kap zal hoger en breder worden zodat een rijder met een compacte helm daaronder past. Dat zal wat snelheid kosten, maar in elk geval sneller zijn dan rijden zonder kap. De ruimte voor het gezicht van de rijder zal iets groter worden. Maar niet te groot, want de deflector moet een plaats krijgen. Het grote pluspunt van onze kappen is dat er niet geknoeid hoeft te worden met zeep en andere middelen om ze condensvrij te houden. De deflector die condens uiterst effectief voorkomt zal nooit en te nimmer verdwijnen.
VeloTilt
Ook voor de VeloTilt gaan de ontwikkelingen door. De blokkeerproblematiek is nu heel fraai opgelost. De laatste weken is gewerkt aan een vereenvoudiging van de bediening, een cruciaal onderdeel van de lock. Via een paar tussenstappen met een shifter voor een derailleur, zijn we nu zover dat dit super simpel en intuïtief gebeurt. Met de duim naar voren drukken is locken, met de wijsvinger naar achteren trekken is deblokkeren. Komende donderdag worden de nieuwe ontwikkelingen, inclusief de kogelgelagerde wielpoten, weer samengebouwd.
Stijvere ophanging
De eerste prototypes voor een effectieve verstijving van de voorbrug zijn gereed. De voorbrug van de Quest, Strada, Mango en Quest XS staat nogal wat beweging toe. Deze zogenaamde flex kost flink wat energie, die niet voor de voortstuwing benut wordt. Als je die beweging sterk beperkt, gaat er meer vermogen naar de aandrijving.
Op een versterking van de achterbrug zijn we aan het studeren. Zonder direct vele honderden euro's te hoeven uitgeven, moet het mogelijk zijn een effectieve verstijving van de achterbrug te ontwikkelen.
Banden testen
Er zijn al een tijd geen banden getest. Voor een Engels team ga ik nu banden testen voor een nieuwe fiets die gaat meedoen aan de recordraces in Battle Mountain.
Ik ga binnenkort enkele testen doen met de Schwalbe Marathon Almotion. Deze banden zouden licht lopen en toch goed lekbestendig zijn. Daarnaast ga ik ook de Shredda 40 en 50 mm banden testen.
Deze banden worden beschikbaar gesteld door Velomobiel.nl.
De helmpet begint al aardig op een helm te lijken, geeft hij straks dezelfde bescherming of wordt het gewoon een kunststof pet?
BeantwoordenVerwijderenDe helmpet blijft vooral een pet. Voor echte bescherming tegen vallen moet er veel meer schokabsoberend materiaal in. Dat maakt hem zwaarder en veel groter.
BeantwoordenVerwijderenDat is grappig Wim , Ik heb 24 Januari de all-motion band meegenomen bij velomobiel.nl , alleen zit hij er nog steeds niet om , ben er nog niet aan toe gekomen.
BeantwoordenVerwijderenDe Pet schiet ook al op zie ik en hij ziet er nu al geweldig uit.
De pet lijkt er wel uit te zien dat als je omhoog kijkt met een behoorlijk gangetje de forse klep zoveel luchtweerstand ondervind dat hij van je hoofd vliegt of met een kinband vastgemaakt een flinke ruk aan je kaken/nek zal geven. Ik zeg dit maar alvast zodat je dit meteen kunt ontkrachten als dat een verkeerde inschatting is.
BeantwoordenVerwijderenVerder is het goed te zien dat jullie volop verbeteren en innoveren, dat is een heel positieve manier je te onderscheiden tussen eventuele concurrentie.
Dat ze je voor een lantaarnpaal aanzien zou voorkomen kunnen worden met een knipperlicht ergens (boven)op je velomobiel (of kap) Zowiezo trekt beweging meer aandacht dan kleur of licht van het menselijk brein, beweging EN licht ( EN kleur ) is nog beter. Ik ben (ook) niet zo'n voorstander van de masten op stroomlijnvoertuigen bouwen maar als onze (verzonken/platte) richtingaanwijzer- kniperlichten zoveel licht kunnen produceren dan moet dat ook ergens bovenop een velomobiel kunnen zonder de stroomlijn te verstoren zou je zeggen. Sterkte kan het problem niet zijn, er zijn 6/12 volt LED's van enkele euro's die je niet eens mag richten op een mensleijk oog.
Wettelijk mag je geen groen ( commandovoertuig alarmdiensten ) blauw ( alarmdiensten ) of oranje ( werkvoertuigen met vergunning ) gebruiken....maar wel o.a. wit of rood. Veel hardlopers gebruiken ook die kleuren in knippermodus om vooral gezien te worden.
Groeten Arjan/Quezzzt
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDe Almotion is er alléén in 55-559 begrijp ik ,of zijn er ook Almotion voorbanden voor onze Questen, Strada's en Mango's?
Groet
Erwin en Tante Lies
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenHi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenNee er is geen Almotion voor de voorwielen. Daarvoor ga de Shredda - weer - testen. De Shredda blijkt in de praktijk behoorlijk lekbestendig.
Hi Arjan,
BeantwoordenVerwijderenDe klep kan precies zo lang gemaakt worden als je wil. Bij fietsen achter een minivizier is er geen winddruk in je gezicht en zal de pet zonder probleem blijven zitten. Door de lengte is ie ideaal om regen uit je ogen te houden.
En eventueel kan er een kinband aan gemaakt worden.
hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenik ben benieuwd of jij iemand weet met ervaringen met dit produkt:
http://energyreturnwheel.com/Home.aspx
lijkt me voor velomobilen een verademing om geen lekke banden meer te
hebben
gr ,Henk
Dag Marjan,
BeantwoordenVerwijderenIk ken het product wel maar heb er geen ervaring mee. Het is wel vrij duur.
Toch verdient het wel een kans. Mogelijk na de ontwikkeling van de VeloTilt eens met die mensen overleggen.
Opmerkelijk: ERW biedt nu al prototypes speciaal voor de velomobiel aan.
BeantwoordenVerwijderenGave Helmpet!
BeantwoordenVerwijderen