donderdag 15 januari 2015

Nood- en bermverlichting nu muurvast


De afgelopen dagen wat onderhoud gedaan en aanpassingen aan de Quest gemaakt. De ketting heeft weer wat olie mogen ontvangen en de Bebop pedalen zijn met teflon gesmeerd. De stormstrip zit er al weer een paar weken op en dat heeft vandaag zijn nut weer eens bewezen. Hierover later meer.
Het kettingtandwiel met kunststof tanden heb ik vervangen door een versterkte versie met aluminium 7075 tanden. 

Gisteren schreef ik over de nood- en  bermverlichting. Vandaag heb ik daar 30 km mee gereden. Dat leek goed te gaan maar ... plotseling bengelt de mooie Fenix lamp aan zijn veiligheidstouwtje. Dat ligt primair aan de oude zuignap. Ik bedenk toch maar een oplossing om de lamp muurvast te bevestigen. Ik vind het belangrijk dat het wel degelijk maar ook elegant moet zijn. Gaten boren is niet aan de orde.


Ik zaag een stukje van 9 x 3 cm van een 2 mm dikke aluminium strip af. De zuignap knip ik van de voet van de houder af en boor een gat in de resterende voet. In het aluminium plaatje komen twee gaten, één voor de lamphouder en één om de voet van de spiegel door te steken. Voor het mooie spuit ik het plaatje geel en monteer de lamphouder in het ene gat en de spiegel door het andere gat.

De lamp zit nu letterlijk muurvast maar kan door het losdraaien van het moertje snel verwijderd worden. Alleen het plaatje en het boutje blijven dan achter. Het plaatje kan er natuurlijk ook nog vanaf maar dan moet ook de spiegel losgehaald worden.

Vanmiddag een rondje gefietst langs de dijken van de Schermer. Het nieuwe kettingtandwiel met aluminium tanden is niet lawaaiiger dan het oude kunststof tandwiel. Als ik op de hoge polderdijk naar Groot-Schermer rij wordt de Quest door een zware windvlaag hard vooruit geblazen. Ik rij zonder trappen al 42 km/u en zie dat ik behoorlijk moet tegensturen om rechtuit te rijden. Gelukkig voorkomt de stormstrip dat de fiets kantelneigingen krijgt door het vacuum aan de lijzijde van de fiets. 

De stormstrips zijn helaas al even niet te bestellen. Voorheen maakte ik de strips van een bijzonder hoogwaardige twee-componenten neopreen gemengd met UV-bestendige pigmenten. Dit materiaal is evenwel gevoelig voor insluiting van vocht en lucht. De eerste batch van 10 kg werkte prima. De laatste batch van 10 kg vertoonde direct luchtbellen in de gemaakte strips. De fabrikant legde de schuld bij mij en was niet bereid mij tegemoet te komen. Het doet pijn als je materiaal met een aanschafwaarde van € 350,- excl. btw in de afvalbak moet gooien. Dat doe ik niet nog een keer.

Inmiddels heb ik contact met een rubberfabrikant. Die gaat nu de strips maken. Over een week of drie zijn de gele, de witte en een transparante versie weer leverbaar. Ik bestel ook nieuwe kantafwerkprofielstrips en elastomeer veerelementen voor alle velomobielen.



4 opmerkingen:

  1. Is zo'n Fenix LD1 een zaklamp met een ronde lichtbundel of is de bovenkant van de lichtbundel afgeschermd?

    Als de lamp een ronde lichtbundel heeft, dan is dit zeer verblindend voor de andere weggebruikers en wettelijk verboden. Het beste kun je verlichting kopen met een Duitse goedkeuring voor gebruik op de openbare weg, dan heb je in ieder geval de juiste lichtbundel.

    Mijn lampjes hebben ook een illegale ronde bundel, maar ik heb er dus zelf een 'bovenkant-afscherming' aan gemaakt. Op deze manier verblind ik mijn mede-weggebruikers tenminste niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Fenix LD1 heeft een ronde lichtbundel. Gericht op de berm zal ie tegenliggers niet verblinden. Verder is het alleen een noodlampje als de hoofdverlichting er mee zou stoppen. Kan ook nog 3x gedimd worden.
    Met 180 lux is ie ook niet zo fel als sommige Chinese 'kanonnen' die wel tot 1000 en meer lumen opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe laag je een ronde lichtbundel ook richt/plaatst, er blijft een grote kans op het verblinden van een tegenligger.

    Als de lamp niet erg fel is dan scheelt dat natuurlijk wel weer iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kegge,
    Prima idee, maar dan moet je wel een kettingbuis om de trekkende ketting hebben. Ik heb al 12 jaar geen kettingbuis meer om de trekkende ketting. Scheelt gigantisch veel lawaai. Ik heb alleen een stukje hoeklijn boven de trekkende ketting.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen