Een eerste serie verstijvingspootjes is klaar. Jan maakt ze in een deelbare mal waarin een fietsband wordt gebruikt om de 3 lagen koolstof van 200 gram van binnenuit aan te drukken. Zoals op de foto te zien is wordt het voetje gemaakt van twee lagen koolstof met daartussen schuim. Dit maakt het geheel onvoorstelbaar stijf. Jan heeft het eerste pootje nu in zijn Quest gemonteerd. Hij is bijzonder enthousiast en hij zegt dat het nu 'een heel andere fiets' is. Zet je in de oudere fietsen van Velomobiel.nl aan dan voelt dat wat zompig aan. Volgens Jan is de Quest nu veel 'harder' geworden.
Piet Kunis heeft een eerste prototype verstijvingspootje in zijn Mango. Piet heeft nog maar enkele ritten met zijn Mango heeft gemaakt, hij is SuperMango aan het afbouwen. Zijn eerste indrukken zijn dat de aandrijving lekker stijf is en op gang komen makkelijker verloopt.
Vanmiddag rij ik met de Quest op het dak van de Tesla naar Enkhuizen. Jan zal vanmiddag een pootje in mijn fiets monteren. In mijn licht gebouwde Quest moeten eerst twee matjes carbon worden aangebracht. Na mijn ongecontroleerde rit vanaf de besneeuwde dijk in de Schermer is de fiets hard op zijn neus tot stilstand gekomen. Dat leverde nogal wat gekraak in het vooronder op. Dat moet nu eerst verholpen worden voordat het pootje kan worden geplaatst.
Morgenavond, de epoxy moet bij voorkeur 24 uur uitharden, kan ik de fiets weer voor mijn regelmatige trainingsritten gebruiken.
Where does this stiffener fit Wim? Is it for the front subframe?
BeantwoordenVerwijderenYes, for the front subframe. I will place some pictures in the coming days.
BeantwoordenVerwijderenBest regards,
Wim
Dat ziet er goed uit, het zal er zeker toe bijdragen dat de alu. pijp stijver aanvoelt alleen zou het anders vastgeklemd moeten worden ipv. met een bout door en door ik zou hem ook met Sikaflex goed vastkitten en bouten. Kitten en lamineren zou nog beter zijn.
BeantwoordenVerwijderenDag Wilem,
BeantwoordenVerwijderenEr kunnen twee bouten door. Maar bouten zijn niet nodig als de lijmlaag OK is. Als de lijmlaag de flenzen niet op zijn plaats houdt zullen boutjes dit zeker niet doen. Het is de bedoeling dat de lijmlaag uit epoxy met een lichte verdikking met microballoons zal bestaan. Dat is tientallen malen sterker dan twee boutjes.
Neemt overigens niet weg dat een fietser die zich daar prettig bij voelt, er twee boutjes door kan maken. De flenzen zijn daarvoor hoog genoeg. Het gevaar van bouten is wel dat als de bouten te strak worden aangedraaid, de lijmlaag wordt weggeperst.
Het voetje wordt er ook niet ingebout maar met epoxy ingelamineerd. Sikaflex, zeker de standaard watersportversie, wordt onvoldoende hard. Epoxy wordt wel voldoende hard.
Het gaat om het star maken van het voorframe, dan mag er nergens meer beweging in zitten.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenEr zijn al zoveel liefhebbers om te testen :)
We hebben inmiddels besloten om een versie te maken bestaande uit een koker van sandwich materiaal. Dat is nog veel sterker.
Het gaat er natuurlijk om de relatief kleine vervorming te voorkomen. Die kleine vervorming kost wel relatief veel energie die bij elke pedaalomwenteling verloren gaat.
Groeten,
Wim
let me know when you would have one for sale for me. I will pay for it upfront before it is shipped.
BeantwoordenVerwijderenHi Chris,
BeantwoordenVerwijderenIf we are completely happy with this product, it will come into the webshop.
Best regards,
Wim
Hallo Wim, is pootje makkelijk zelf te plaatsen?
BeantwoordenVerwijderenEn hoe kan je dat dan het beste doen?
Plakken met epoxy of een boutje of beiden?
Inmiddels heb je denk ik zelf wel een ritje gemaakt.
Was het een groot verschil?
Groeten, Ton
Dag Ton,
BeantwoordenVerwijderenHet pootje is zelf makkelijk te plaatsen. Tegen de tijd dat het pootje in de webshop staat komt er een goede handleiding bij. Mijn pootje is nog niet goed. De afstand van het vierkante deel tot aan de onderkant van d framebuis is bij mijn pootje nog te groot. Ik merk het nu al wel goed bij het optrekken, ik zit sneller op 40 km dan voorheen.
We gaan nu met sandwich carbon verder, dat is nog veel stijver.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk dacht dat je inmiddels wel liever testkilometers in de velotilt zou maken dan in je Quest?
Groeten, Ymte
Dag Ymte,
BeantwoordenVerwijderenDat gebeurt ook. Ik heb de VeloTilt niet thuis omdat de toertop erop gemaakt wordt. Trainingskilometers worden dus nog in de Quest gemaakt.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat Ymte eigenlijk bedoeld "lang geleden dat er een update was over de velotilt". Niet de enige die zeer benieuwd is...
Groet, René
ik kijk er al naar uit om me ook zo eentje te kunnen bestellen, ik ondervind het ook dat bij het optrekken de alu balk erg veel meegeeft. jammer dat de wielkappen niet te koop zijn maar deze uitvinding vind ik ook super.
BeantwoordenVerwijderengroet
kurt