Al langere tijd worstel ik met exploderende Super Moto banden. Barstten ze er vroeger af bij 5 bar, de laatste ging er met veel akoustisch geweld bij 4.0 bar af. Met als gevolg dat mijn recent gemonteerde nieuwe achterwiel al weer krom is.
In de bestelauto rij ik vandaag met twee Questen naar Dronten. Allert zal voor Velomobielonderdelen.nl het na een crash gescheurde voorframe van een klant richten en lassen. Jan Reus gaat daarna de Quest weer als nieuw maken.
Ik durf eigenlijk de Super Moto niet meer te gebruiken, behalve op 3,5 bar. Daarom rij ik nu enkele weken met een oude liefde om het achterwiel, de Schwalbe Furious Fred. En wat blijkt, de Furious Fred is op mijn trainingsrondje een fractie sneller dan de Super Moto. Komt uiteraard doordat ie maar de helft weegt van een Super Moto. Het optrekken na een bocht kost met de Fred minder energie en hoe sneller ik weer boven de 50 km/u rijdt, hoe hoger het gemiddelde uitkomt.
Als Allert aan het lassen is bepraat ik met Theo de mogelijkheden om de kleinere omtrek van de Furious Fred te compenseren. Ik wil een lage cadans van 83 bij een snelheid van 60 km/u. Liefst wil ik dan niet op de 11 achter rijden, dat levert duidelijk verlies op. Dat betekent dat het 61-tands voortandwiel te klein is. Ik ga even buurten bij Leo van Alligt en kom met een mooi 70-tands blad terug. Aan één kant een stevige beschermrand zodat bij enthousiast omhoog schakelen de ketting er niet af kan lopen.
Bij Alligt draait de freesmachine op volle toeren. Leo is een aantal tandwielen aan het maken, ook 70-tands, die lichter en toch stabieler zijn dan de huidige versie. Helaas is ie nog niet zover dat er al tanden opzitten.
Naast het nieuwe 70-tands blad zit er ook nog een 42-tands blad op. Oops, dat bereik kan de derailleur niet schakelen. Daarom kiezen we voor een 53-tands blad als kleinste blad. Standaard is dit in alle velomobielen van Velomobiel.nl het grootste blad. Nu blijkt ook de poot van de derailleur te kort om de ketting naar het nieuwe grote blad te schakelen. Allert last een stukje buis op het al aanwezige buisje en zo kan de derailleur naar boven worden geschoven. Het schakelt nu best goed.
Ik heb al heel lang het plan om de aluminium achterbrug stijver te maken. Bij hard optrekken raak de Super Moto de wielkast. Nogal wat energie, vooral tijdens het optrekken en heuvel op, gaat daar verloren. Ik bepraat de mogelijkheden met Theo en Allert. Zij zeggen dat je de brug wel kunt verstijven, maar de 12 mm as blijft te veel buigen. Wil je dit flink verbeteren, dan moet er een 15 mm as in. Ook de speling die het freewheel in de standaard configuratie oplevert is hinderlijk merkbaar. Tja en dat los je niet zo maar op. Of toch wel?
Ik zie diverse carbon achterbruggen liggen en vraag of er een beschikbaar is. Ja zegt Theo en daar hoort ook een ander wiel met de dikke 15 mm as en een nieuw freewheel bij. Dit lost ook het probleem van het kromme wiel op. Goed een uur later zit de nieuwe brug erin. De aanpassingen zijn beperkt al moet er door de bollere vorm van de carbon brug van het carbon kettingscherm bij de Risse demper wel wat weggeknipt worden.
Nu blijkt natuurlijk de ketting te kort en moeten er een aantal schakels tussen.
Als laatste blijkt het carbon kettingscherm boven de trekkende ketting nu tegen de ketting aan te lopen. Het aan de binnenkant van dit scherm geplakte klittenband is verzadigd door de olie. Het wordt dan ook een smerig klusje om het aluminium steuntje los te boren van de popnagels en te vervangen door een hoger beugeltje. De Quest is 230 gram lichter geworden. Het tandwiel is 70 gram zwaarder, de brug 300 gram lichter.
Ben benieuwd naar je ervaringen met deze achterbrug, ik heb de tweede er al in zitten.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor deze bijdrage Wim, de benen jeuken behoorlijk en ik vrees dat Texel een beetje in het water gaat vallen. Dan blijft alleen LEL nog over. En anders zullen onderlinge krachtmetingen pas volgend jaar weer gaan plaatsvinden.
BeantwoordenVerwijderenSportieve groet,
Robert-Jan
Hi Robert-Jan,
BeantwoordenVerwijderenWe kunnen je fiets gerepareerd hebben voor de tijdrit op Texel.
Groeten,
Wim
Wim, let wel op de knieën als je die versnellingenrond gaat draaien.
BeantwoordenVerwijderenHi Rob,
BeantwoordenVerwijderenEr verandert niet veel. De buitenomtrek van een 60 mm brede Super Moto is flink groter. De Furious Fred is maar een 50 mm band.
Groeten,
Wim
Met een 28 inch achterwiel en een Schwalbe One zit je ook op dezelfde omtrek als en Super Moto...
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Hi Dirk,
BeantwoordenVerwijderenDat klopt, maar ik heb geen 28" achterwiel. Komt er ook niet in omdat de veerweg gevaarlijk klein wordt.
Groeten,
Wim
Mijn 28" achterwiel met Kojak heb ik aan de wilgen gehangen. Met de veerweg heb ik nooit problemen gehad. Echter, met een gebroken ruggenwervel is veercomfort ineens veel belangrijker geworden. Kojak 50mm in combinatie met een Risse-demper gaat een stuk comfortabeler.
BeantwoordenVerwijderenDe veerweg is inderdaad geen probleem bij 28 inch. Maar comfort is minder met de smalle hoge druk racebandjes om het achterwiel, en een Furious Fred rolt natuurlijk ook geweldig goed. Comfort is ook snelheid, zeker bij dagelijks gebruik!e
BeantwoordenVerwijderenGaat je 28" in de verkoop Robert-Jan?
Gegeven de problemen met de achterbanden: heb je de Continental Speed King 55-559 al eens in het vizier gehad? Op papier in elk geval een interessante kandidaat.
BeantwoordenVerwijderenRB
Ik rijd nog steeds rond met een SuperMoto op 4,5 bar. Gelukkig nog nooit problemen mee gehad, maar als ik de ervaringen van Wim lees, kom ik vroeger of later ook aan de beurt :-( Wel heb ik er een Vredestein band in zitten en geen Schwalbe (en al zeker geen extra dunne Schwalbe).
BeantwoordenVerwijderenJe ervaring dat de furious fred je rondjes sneller maken dan met de super moto staat wel haaks op eerdere berichten.
BeantwoordenVerwijderenIs er toch een significant verschil tussen proefopstelling en praktijk.
Hi Marc,
BeantwoordenVerwijderenDe Furious Fred is 10% langzamer dan de Super Moto. Maar als je op een rit veel haakse bochten hebt dan trekt de veel lichtere Furious Fred sneller op. Je zit dan eerder op een hogere snelheid en dat komt het gemiddelde ten goede.
Op de lange rechte stukken is de Super Moto wel iets sneller. Maar omdat ik hem niet harder oppomp dan 3,5 bar is er weinig voordeel t.o.v. een Furious Fred op 5 bar.
Schitterend,die carbon achtervork !!.
BeantwoordenVerwijderenNu nog een alternatief voor de kleerhanger.
Precies mijn punt Wim.
BeantwoordenVerwijderenJe kunt dus niet stellen dat de lichts lopende band in de test ook daadwerkelijke de snelste is op een willekeurig parkoers.
Inderdaad Marc. Hangt van veel factoren af. Dunne lichte banden blijven ook lichter lopen als het kouder wordt.
BeantwoordenVerwijderenDe Kojak op 6.5 bar doet het bij mij erg goed. Nog nooit met iets anders gereden. Nu gebruik ik de Quest als forens, maar probeer wel altijd zo hard mogelijk te rijden rond of boven de 50.
BeantwoordenVerwijderenDe carbon achterbrug ziet er trouwens wel prachtig uit op de foto.
zie brug ziet er heel erg mooi uit!
BeantwoordenVerwijderenik rij nog altijd zowel in de zomer als in de winter op Durano+
maar mijn ik rij niet meer zo hard, ik vind tussen de 30 en 35 buiten de stad wel prima eigenlijk... ik heb een gelezen dat jij dit "langzaam fietsen " vind :P
nog bedankt voor voor de goede reperatie service trowuens !
het ziet er allemaal tiptop uit weer! super!
http://www.beekiepouwer.blogspot.nl/2015/08/schade-hersteld-door-jan-reus-van.html
Wim, ik ben wel benieuwd naar de resultaten met de Quest, nu je met de nieuwe configuratie rijdt.
BeantwoordenVerwijderenHi Rob,
BeantwoordenVerwijderenIk voel dat de fiets iets sneller optrekt. Op hoge snelheid maakt het weinig of niks uit, de vervorming is dan gering. Wel voel je dat de Risse demper nog wat beter functioneert. Door het lagere afgeweerde gewicht reageert het achterwiel nog verfijnder op slecht wegdek.
Het tandwiel maakt weinig verschil, de kleinere omtrek van de Furious Fred wordt door het grotere tandwiel gecompenseerd.
Maar ... tussen de oren werkt het goed :)
Groeten,
Wim