Spezi 2017 is dit jaar gehouden met prachtige weersomstandigheden. Dat maakt het rijden er naar toe een uiterst comfortabele gebeurtenis. Dit jaar zijn Jan Geel, Bram Smit en Auke van Andel, de broer van Theo van Velomobiel.nl bij mij aan boord. Wel is het even slikken dat Rijkswaterstaat dit hele weekend de A1 afsluit. Bram woont in Naarden en dat ligt aan de A1. Betekent een stuk omrijden om vervolgens in Naarden nog een keer een aantal omleidingen te moeten nemen. Met het mooie weer en de hogere temperatuur in vergelijking met vorig jaar kunnen we vanaf huis in één keer naar de SuperCharger in Erftstadt in Duitsland rijden. We hoeven daarna nog maar één keer 20 minuten te laden om in Germersheim te komen.
Wij verblijven in hotel Maurer in Karlsruhe, comfortabel, rustig en we mogen de Tesla aan een 220 Volt stopcontact laden. Dat gaat met 11 km per uur langzaam maar toch is er de volgende ochtend 160 km bijgeladen. Net als de gratis SuperChargers van Tesla wil de eigenaar van het hotel geen vergoeding voor de elektriciteit ontvangen. Wel wil ie alles over de Tesla weten, ik leg hem graag alles uit.
Zoals ieder jaar maak ik een willekeurige fotocompilatie van dingen die me opvallen. Daar zitten ieder jaar weer bijzondere technische hoogstandjes bij. Ook een aantal lompe dingen waarvan je je afvraagt wat een mens bezielt om zoiets te maken.
Op bovenstaande foto is een Pinion traploze versnellingsnaaf te zien die in de naaf zit. Er is helemaal geen ketting of riem nodig. Een bijzondere constructie waarbij je in een bocht wel met je been tegen de band komt.
Kervelo, de maker van bovengenoemde driewieler heeft ook een kantelende driewieler ontwikkeld. En wat zie ik onder de framebuis zitten om het kantelen te fixeren? Inderdaad een remtrommel. Kervelo heeft, net als wij bij het VeloTilt project, al vergeefs geëxperimenteerd met schijfremmen en hydraulische locks. In deze remtrommel zit een systeem met in elkaar grijpende kartels, ook iets dat wij eerder zagen mislukken. De ontwerper geeft toe dat ie het probleem nog niet heeft opgelost. Ik heb hem onze oplossing laten zien met de kantelende klemmende plaatjes en daar heeft ie uitgebreid naar zitten kijken.
Letterlijk alle soorten fietsen zijn te bewonderen. Hier een hoge Bi, de fiets die voor ontelbare ongevallen met vaak zware verwondingen heeft gezorgd. Maar deze fiets is wel de moeder van de menselijke mobiliteit.
Een fraai staaltje techniek is de Schlumpf drive. Een mechanisch schakel- en tandwielsysteem waarmee je òf een versnelling met een factor 2,5 realiseert òf een vertraging met een factor 2,5. Dit mooi compacte systeem bedien je door met je hak tegen de centrale as te duwen.
Bastiaen.de maakt uiterst fraaie en compacte bakfietsen met een prachtige voorwielophanging. Ik heb er verschillende mensen mee zien fietsen en het rijdt letterlijk als een gewone fiets.
Steinerdesign maakt fietsen die meer weg hebben van een motorfiets. Je verwacht op dit soort apparaten eigenlijk geen trappers.
CyclesJV Fenioux toont zijn buitengewoon fraaie superracer waarmee in de VS in Battle Mountain ver boven de 100 km/u wordt gereden. Voor dagelijks gebruik hebben zij de Mulsanne ontwikkeld. Mooie ronde vormen maken het een genoegen om naar te kijken.
Er is een stand met bamboe fietsen, allemaal rechtop fietsen. Dit meisje heeft een bamboe ligfets met voorwielaandrijving. Knap gemaakt.
Een oervader van de velomobiel is de Leitra van de Deense ontwerper Carl George Rasmussen. Ontworpen eind zeventiger jaren van de vorige eeuw om een antwoord te bieden voor de oliecrisis.
Rasmussen, inmiddels 82 jaar, rijdt nog dagelijks met zijn Leitra rond.
De Spezi is het domein van de speciale fietsen. Veel fietsen voor gehandicapten hebben meer dan twee wielen. Maar de ontwikkeling van driewielers heeft ook geleid tot uiterst verfijnde trikes van onder meer ICE, Windcheetah, Azub en vele anderen.
De fraaie trike van Mike Burrows, de Windcheetah wordt niet gelamineerd maar geheel geschroefd. Het prijskaartje is niet voor de poes, maar als je iets heel moois wil, alles kan.
Ook bij trikes worden fraaie staaltjes techniek toegepast. Azub maakt deze wielophanging geheel van titanium, uiterst licht en extreem sterk.
eCvelo is met een aantrekkelijke velomobiel op de beurs. Deels open rijden en met een dakje ook dicht te maken.
De Podbike is zo'n product waarvan ik me afvraag wie hier op zit te wachten. Elektrisch ondersteund natuurlijk, maar wel 40 tot 50 kg zwaar. Ziet er overigens met carrosserie wel leuk uit.
Op een heel smal standje, er kan net één velomobiel staan, staat InterCityBike met zijn DF. Ook het prototype van de vierwieler, nu met een staartje, rijdt intensief met belangstellenden rond.
Wie dacht dat de Alleweder dood is, komt bedrogen uit. De fiets wordt, in bouwpakket, nog steeds gemaakt en door de firma Akkurad meestal voorzien van elektrische trapondersteuning.
Velomobiel.nl is er uiteraard met de Quattrovelo, maar ook met de Quest, Quest XS en Strada.
De drie eerstgenoemde fietsen zijn letterlijk de hele dag in gebruik voor het testrijden door belangstellenden. Vermakelijk is te zien hoe een rond 130 kg zware Duitser zich in de Quattrovelo wurmt, vaststelt dat ie er niet mee kan trappen en zich met immense moeite weer uit de fiets weet te worstelen. Eerst maar eens 40 kg afvallen en dan nog maar eens proberen.
De rode kleur van de Quattrovelo is zeldzaam fraai. Opgebouwd met 7 laklagen.
Voor Velomobiel.nl heb ik een testapparaat voor Risse dempers mee. Wil je je Risse demper laten testen, dan kan dat tijdens een onderhoudsbeurt of reparatie nu in Dronten worden gedaan. Let op: Velomobiel.nl kan alleen testen en dus de Risse dempers niet repareren. Dat blijft gewoon door mij via Velomobielonderdelen.nl worden gedaan.
Buiten staan veel fietsen van gebruikers en kleine ontwerpers. Hier een eerste versie van de Windcheetah van Mike Burrows die al naar gelang het seizoen open kan rijden of met gesloten stroomlijn.
Azub, een grote firma waar het gaat om trikes, maakt voor ieder wat wils. Met deze trike kun je het strand op of de duinen in. Ook een moeras is geen probleem.
Hier weer een voertuig waarvan ik me afvraag wie hier in gaat rijden. Het is een 'Kabinenroller', een rollende cabine dus. Lijk wel wat op een elektrische TukTuk.
Bij Schwalbe hadden Bram en ik een prettig gesprek met één van de product specialisten. Op mijn vraag waarom de Shredda van de markt is gehaald kwam het eerlijke antwoord dat die band in de BMX wereld geen marktaandeel kreeg. Dat ie in de velomobielwereld wel goed werd verkocht stelt qua aantallen niks voor en dus einde Shredda. De nog vrij nieuwe G-One band is min of meer de opvolger van de Super Moto. Moet heel snel zijn, maar is ook gauw lek zegt de man van Schwalbe.
Aan het eind van het gesprek kregen wij een heel fraai gereedschapsetje waar alle ventielen mee kunnen worden gedemonteerd, verlengd en vastgeschroefd.
De markt voor tweewielige ligfietsen maakt al jaren een moeilijke tijd door. Toch weerhoudt dat een jonge Zwitserse firma, Wolf & Wolf er niet van om een heel innovatief nieuw ontwerp te maken. Een mooie eenzijdige voorvork en vooral het goede idee om het zitje tegen twee naar voren aangebrachte buizen van het frame te monteren. Dit maakt het geheel stijf en toch eenvoudig.
De Duitse ontwerper Bodo Sitko heeft een bijzonder aardige velomobiel gemaakt van triplex. Er kan een eenvoudig Lexan ruitje bovenop worden gezet om helemaal dicht te rijden.
Voor Marian kijk ik rond naar driewielige fietsen. Het mag niet te laag zijn en moet er liefst aardig uitzien. Vanraam, een Nederlands bedrijf uit Varsseveld is met een grote stand aanwezig. Ronald Ruesink brengt me direct naar hun Easy Rider. 'Of ik er een rondje op mag rijden'. 'Prima!' Ik rij zo van de stand weg naar buiten en heb in no-time de snelheid er goed in. Het rijdt stil en met de gaasrugleuning zit je er heel comfortabel op. Als je terug trapt rijdt ie elektrisch aangedreven langzaam achteruit. Draaien doe ie bijna binnen zijn eigen lengte. Marian vind hem ook mooi en we gaan proefrijden. Dat is gisteren gebeurd en komende vrijdag wordt een Easy Rider opgehaald. Missie geslaagd.
Spezi 2017 is weer verleden tijd. Een prachtige beurs met voldoende noviteiten en een unieke gemoedelijke sfeer.
De terugrit verloopt, dankzij de AutoPilot van de Tesla, weer in alle rust. Door de hoge temperatuur, wind in de rug en een van 400 meter hoogte langzaam dalende weg, hoeven we maar één keer te laden in Duitsland. Daarna laden we nog een kwartier in Eindhoven alvorens we de laatste etappe naar Noord-Holland afleggen. Ook nu weer zonder A1.
Hoi Wim, dank je wel voor het duidelijke verslag en de foto's.
BeantwoordenVerwijderenZo ben ik er toch een beetje geweest.
groet,
Piet
Geweldig om al die verschillende ideeën te zien. Zal vast veel inspiratie opleveren.
BeantwoordenVerwijderenWim, heb je het Velorama ial eens bezocht? Zo niet: doen! Je schrijft namelijk dat de hoge bi de 'moeder is van de menselijke mobiliteit'. Het grappige is juist dat er vóór de hoge bi juist fietsen waren die meer de huidige maten aanhouden. Dat zie je allemaal in het Velorama in Nijmegen, waar de ontwikkeling van de fiets van de Draisine tot de (huidige) safety bike met diamantframe te bekijken is. Zie ook: https://kampeerwijzer.com/2016/10/15/nationaal-fietsmuseum-velorama-aanrader/
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenMooi en duidelijk verslag, mooie foto's! Tja, je kan je natuurlijk altijd afvragen wie er op een bepaald produkt zit te wachten......
Wat Podbike betreft zijn er op voorhand al 300 besteld, dus zijn er toch wel belangstellenden voor een dergelijk voertuig. Een e-Orca is ook gewild genoeg, en weegt toch ook 50 kg, dus dan lijkt een 4-wielige Podbike nog niet zo'n gek idee. Het blijft natuurlijk nog even afwachten of alle gestelde doelen gehaald worden........
Wij, als "sport velonauten" denken nog te veel aan snelheid en laag gewicht, de overgrote meerderheid wil gewoon een comfortabele fiets met ondersteuning die je ook in de regen moet kunnen gebruiken, anders zal het geen auto vervanger worden.
Groeten, Adri.
Dag Belle,
BeantwoordenVerwijderenIk moet zeker nog een keer naar het Velorama.
Dag Adri,
Je hebt volkomen gelijk dat wij teveel kijken naar snelheid en gewicht. Daar komt de laatste tijd, ook bij mij, wel enige verandering in. Ik heb een paar keer een ritje gemaakt op Marians elektrische Flyer.
Ook het rijden met haar nieuwe Vanraam Easy Rider is heel prettig. Als ik in de toekomst grotere dozen naar de post moet brengen die niet in de Quest passen zal ik zeker de Tesla niet pakken maar de Easy Rider.
Groeten,
Wim
Mooi verslag Wim !
BeantwoordenVerwijderenHet was een heerlijk weekend, prima weer en leuke contacten !
Vrijdag heeft Marian al haar VanRaam-fiets.....dat is supersnel .
Hou ons op de hoogte !
Heeft je Quest geen trekhaak dan? :+
BeantwoordenVerwijderenJe schrijft over VM.nl; "De drie eerstgenoemde ... hele dag in gebruik". Is er dan minder belangstelling voor de Strada? Koopt die groep nu een QV vanwege de nog grotere stabiliteit?
De Strada stond op de stand, de andere fietsen waren buiten voor iedereen te berijden. De QV is inderdaad de meest stabiele fiets en mede daardoor voor veel fietsers de gewenste keus. Ook de mogelijkheid veel spullen mee te nemen kan een belangrijk argument zijn.
BeantwoordenVerwijderenThanks for the nice report!
BeantwoordenVerwijderenWolf & Wolf are from Basel, Switzerland (not Germany)
Thanks for the correction. I made the correction in the blogpost already.
BeantwoordenVerwijderenDe Strada is mijn persoonlijke fiets en die leen je niet zo maar aan iedereen uit om te gaan proefrijden. Ik moet met die fiets en de complete kampeeruitrusting ook nog naar huis.
BeantwoordenVerwijderenDoordat mijn Strada op de stand staat, behoeft Velomobiel.nl dit type niet mee te nemen. Nu al moest Theo de tweede Quatrovelo op het dak van zijn auto vervoeren. Deze QV was overigens voor een klant in Italie en ook daarom was de QV niet beschikbaar voor testritten.
Verder een goed leesbaar verslag en leuk je weer eens gesproken te hebben.
Jaap P.
Ps, geen last van het "wind debacle"?