zaterdag 25 maart 2023

Different nr. 2 uit de mal


Ook de Different voor Jan Reus is nu gelamineerd. Hierboven zie je de twee rompdelen in de mallen.


Vervolgens worden de mallen met het laminaat erin tegen elkaar aangebout en wordt de middennaad met carbon en epoxy muurvast aan elkaar verbonden. Na uitharding loste de nieuwe onderbody heel gemakkelijk.


Het volgende karwei is het inbouwen van de draaiende delen. Maar eerst worden de bovenkappen geproduceerd. De beide fietsen krijgen een compleet scharnierende bovenkap precies zoals ook de Supermango van Piet Kunis al heeft. De racekap zal één geheel worden met het voordeksel. De racekap heeft een afneembare hemel en zijruitjes. De kap zal in sandwich worden uitgevoerd. Het vizier wordt 2 mm dik, twee maal dikker dan standaard. Zo ontstaat er een soort halo zoals in de Formule 1.
Voor elk weertype is zo een optimale configuratie beschikbaar.


De voordelen van een scharnierende kap zijn legio. Je kunt heel makkelijk instappen zonder je door een steeds nauwer mangat te hoeven worstelen. Het sleutelen aan de fiets is ook veel makkelijker omdat je de kap er desnoods heel snel in zijn geheel af kunt halen.



Het is eigenlijk vreemd dat dit soort verbeteringen aan het concept van de velomobiel nooit door de fabrikanten zijn omarmd. Het concept is in 40 jaar niet veranderd en noviteiten als deze zouden vooral voor oudere fietsers een zegen zijn.


De beide rompen zijn nu klaar en wachten gebroederlijk op voltooiing.



 


2 opmerkingen:

  1. Een Milan heeft een gedeeltelijk scharnierende kap.

    Is echt een zegen wat betreft het in- en uitstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk eigenlijk dat het instapgat van een Milan/Bülk groter is dan dat van de Mango die ik hier op de foto's zie.
    De kap is echt compleet uit de weg, ipv dat het deel boven je hoofd nog over je heen hangt. Enige waar je even mee moet leren omgaan is niet tegen de wind in parkeren als het hard waait :)

    BeantwoordenVerwijderen