De bouw van de Different is nu serieus op gang. De twee fietsen, één voor Jan Reus en één voor Piet Kunis, worden gemaakt in de werkplaats van Carbon Repair, de werkgever van Jan. Carbon Repair, een van Nederlands grootste bedrijven in het repareren van carbon fietsen, heeft recent een twee keer zo grote werkplaats betrokken in Enkhuizen. De verbouwing en inrichting heeft veel tijd gekost en de Different is als vrijetijd project uiteraard geen prioriteit één.
Nadat de plug is gemaakt zijn daarvan mallen vervaardigd. Daarin worden de definitieve rompdelen geproduceerd. De constructie is een sandwich carbon en epoxy, precies gelijk aan de VeloTilt. De twee carbon lagen met 3 mm schuim tussenlaag worden in de mal gelegd en gedrenkt in epoxy. Dan wordt het geheel ingepakt in een luchtdichte plastic zak. Deze zak wordt vacuüm gezogen om luchtbellen te verwijderen en overtollige epoxy af te voeren. Epoxy die niet direct in of tussen carbon weefsel zit voegt alleen maar gewicht en geen sterkte toe. Sandwich panelen zijn extreem stijf en vooral veilig bij een zijdelingse aanrijding.
Na de rechter is even later de linker helft aan de beurt. De passing van de beide helften blijkt prima te kloppen als deze tegen elkaar worden gezet. De linker en rechter mal worden aan elkaar gebout. Dan worden de twee delen aan elkaar gelamineerd en als dat is uitgehard wordt hij gelost uit de mal.
De trapboom trapboom op de foto is de plug. De definitieve trapboom bestaat straks uit 4 tot 6 lagen carbon en is verder hol. De eerste complete romp, de bovenkant komt later aan de beurt, gaat naar Piet thuis in Hoorn om er de aandrijving en besturing in te bouwen. Tijdelijk zit er een houten uitlijn- en versteviging constructie in.
De trapboom trapboom op de foto is de plug. De definitieve trapboom bestaat straks uit 4 tot 6 lagen carbon en is verder hol. De eerste complete romp, de bovenkant komt later aan de beurt, gaat naar Piet thuis in Hoorn om er de aandrijving en besturing in te bouwen. Tijdelijk zit er een houten uitlijn- en versteviging constructie in.
Wauw erg mooi om te zien. Jammer dat er maar twee gebouwd gaan worden in plaats van 100. Maar twee is ook al genoeg werk. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, ik geloof erg in het concept.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Rudolf.
Ja Rudolf, het heeft eventjes geduurd, maar het begint nu echt op te schieten. Als de 1e gereed is moet je maar weer eens langs komen.
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het te overwegen om de tweede fiets (deels) uit te voeren met basaltvezel. Dit is een relatief nieuw materiaal, en optisch lijkt dit op carbon. Het is net zo sterk als carbon, wel minder stijf, maar aangezien je met sandwich werkt denk ik dat je niet veel op stijfheid inlevert.
BeantwoordenVerwijderenGrote voordeel is dat basaltvezel zelfs goedkoper is dan glasvezel, en het kan beter tegen compressiekrachten dan carbon. (een paneel scheurt dus minder snel)
Groet
Rudolf.
Dank je Rudolf voor het meedenken. Alleen is het mosterd na de maaltijd. want we hebben inmiddels de 2e underbody ook al gelamineerd. Heel binnenkort gaan we de 2 bovenkanten lamineren en daar gebruiken we 2 laagjes koolstof met daar tussen een laagje Innegra voor. Basaltvezel ken ik niet. Overigens verlaat ik me bij deze materialen, volledig op mijn maat Jan Reus. Het is tenslotte zijn professie.
BeantwoordenVerwijderenHa Piet,
BeantwoordenVerwijderenDan moet er denk ik een derde fiets gemaakt worden, ik bied me erg graag aan als proefkonijn ;-)
Basaltvezels zijn nog niet zo bekend, omdat ze pas zijn vrijgegeven.
Het bestaat eigenlijk al best lang, maar had een militaire toepassing, en je raadt het al : "Classified !!!"
Het is goedkoper dan Carbon omdat het heel veel minder energie kost om te maken. Daarom is de prijs 10% van dat van Carbon.
De Kerfslagwaardes zijn (vermoed ik) dermate goed dat Innegra niet nodig zal zijn.
Overigens bevatten sommige Innegra soorten (Innegra H) dan weer een percentage basaltvezels. (tesamen met andere vezels)
Groet
Rudolf.
https://www.basaltft.com/products/fab.htm
fraai om te zien hoor, wordt de bovekant ook verlijmt met de 2 zijdelen? ik zag zo snel geen montageflens voor een losse bovenkant, vandaar de vraag.
BeantwoordenVerwijderensucces met het opbouwen.
Nee, de hele bovenkant word straks gedragen door een dubbele scharnier constructie. Waardoor deze naar boven ..en naar voren kan bewegen. Vergelijkbaar met de constructie van mijn SuperMango.
BeantwoordenVerwijderen