Vandaag wordt Piet Kunis op De Woude verwacht voor 'een koppie'. Niet verwacht is dat ie met de Different komt. En precies dat gebeurt.
De eerste ervaringen zijn goed. De snelheid is prima, zeker 5 km per uur sneller dan de ook al heel snelle SuperMango. Wel maakt de fiets veel lawaai op slecht wegdek. Niet zo gek natuurlijk, de bovenkap ligt nog zonder rubberrand helemaal los op de body.
Nu is goed te zien hoe geniaal de fiets in elkaar zit. De super korte ketting met de derailleur cassette glijdend over een spiebaan zorgt voor minimale weerstand.
Opvallend is ook de dikke sandwichconstructie van het bestuurderscompartiment. Dit levert een maximale bescherming op tegen zijdelingse aanrijdingen. Piet en Jan hebben goed gekeken naar de F1. Gisteren bleek maar weer eens goed dat werkt. Lance Stroll ging met hoge snelheid tegen de muur. Vrijwel alles brak af maar de bestuurderscabine bleef intact. Stroll stapte ongedeerd uit het wrak.
De voorwielen zitten star bevestigd op de vooras, dus geen verliezen bij het sturen. De GoCycle banden zorgen samen met de lucht geveerde en oliegedempte schokbrekers voor maximaal comfort en veiligheid.
De racekap is veelzijdig bruikbaar, helemaal gesloten of met een afneembaar dakje voor veel frisse lucht.
De racekap is voorzien van een 2 mm dik Lexan vizier dat zelfs de impact van een slagboom kan weerstaan. De zichtbaarheid van de omgeving is veel groter dan van racekappen met een motorvizier. Ik ben van mening dat motorvizieren niet geschikt zijn voor racekappen. Een motorvizier zit normaliter op een helm en beperkt de zichtbaarheid rondom niet. Een motorvizier op een racekap zit veel verder van het hoofd verwijderd en dus beperken de draaipunten, ondoorzichtig carbon, het zicht rondom.
De staart van de Different is het sturende wiel. Je kunt dus de fiets voortduwen en gewoon de staart gebruiken als stuur, heel praktisch.
De dubbele bult laat een heel stuk eerder dan bij een ronde kap de weg voor de fiets zien. Dat doen andere fabrikanten ook, en is heel praktisch. Goed te zien dat er een flinke opening in de neus zit. Er kan dan ook veel frisse lucht in de fiets komen zonder dat dit aerodynamisch nadeel heeft.
Het blijft mooi om te zien hoe je makkelijk in de Different kan instappen. Geen krappe instapgaten waar je je in moet wurmen, gewoon een geheel openstaande fiets. Bijkomend voordeel is ook dat je heel makkelijk overal bij kunt om aan te sleutelen.
De blauwe bultjes op de kap zijn de spiegeltjes van de Snoek.
PietK, wat ongelooflijk knap dat jullie een idee/ontwerp op deze manier 'tot leven hebben gewekt'.
BeantwoordenVerwijderenWat een meesterwerk!
BeantwoordenVerwijderenIedere keer komen er weer fraaie afwerkingen bij. Jan en Piet zijn wel echte technische kunstenaars en enorme doorzetters.
Wat een geluk dat Piet afgelopen zaterdag niet zijn Supermango heeft genomen, want dan hadden we deze mooie reportage moeten missen.
We wachten vol spanning op de eerste rit van Piet in de Different met de Waterlandse Liggers 😀
BeantwoordenVerwijderenMooi project en fantastisch dat het nog goed rijdt ook. Wat ik me nog afvraag: is het sturende wiel ook a) geveerd en b) eenzijdig opgehangen?
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Marc
Iedereen bedankt voor de complimenten. Marc, het sturende achterwiel is geveerd en dubbelzijdig opgehangen. Het achterwiel is (i.d.n.) makkelijk uit te bouwen. De staart zit vast met 1 inbus bout ..en het wiel zelf, heeft een uitvalnaaf.
BeantwoordenVerwijderenToch maar weer eens snuffelen tussen de Velomobielen, blijft een mooie wereld waar ik met mijn rugklachten helaas niet meer in ga stappen.
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie ontwikkelingen, die Different ziet er erg strak uit. Het viel mij wel op dat de voorbandjes links en rechts andersom zitten. Ik weet niet meer zo goed of ze een richtingsgebonden profiel hebben, maar links lijkt vooruit te zitten, en rechts achteruit. Een klein detail zonder verstrekkende gevolgen denk ik.
Succes met de verdere ontwikkeling!