De directe aanleiding voor deze bandentest is een verzoek van Daniel Fenn van Beyss om de Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm met de pendel te testen. Volgens enkele vrienden van Daniel zou deze Vittorio fantastisch zijn. Daniel heeft ernstige twijfels, maar zoekt bevestiging in een nauwkeurige test met de pendel.
Wij hebben deze en enkele volgende banden ook getest op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer. We willen bekijken of banden lichter gaan lopen als de microslip door een gladde vloer wordt verminderd. De uitkomst is dat er totaal geen verschil in pendeltijd is tussen een droge vloer en een natte vloer is.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
In de tabel is te zien dat deze band buitengewoon slecht loopt. Zelfs een Schwalbe Marathon Plus is nog sneller. In de proef met de 8 mm boor is de band behoorlijk soepel, maar toch rolt ie beroerd.
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
De Schwalbe Ultremo ZX banden (geel in de tabel) hebben de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de ZX van de jaargang 2011 en die van 2012/2013. Dat scheelt maar lieft 25%. De band is wel een echte wedstrijdband. Op halfnat wegdek is het risico van lek rijden vrij groot.
De Ultremo kan beter niet op een brede velg worden gelegd. Wij hebben de band toch op een 25 mm brede velg getest. Dat levert een verhoging van de rolweerstand op van rond de 13% in vergelijking met een 19 mm velg.
Schwalbe Kojak 35 mm
Gewoon een goede standaard band die waarschijnlijk volgend jaar met de Shredda een opvolger krijgt. Jan van Steeg meldt dat de Shredda een pure wedstrijdband wordt.
Hopelijk gebruikt Schwalbe de compound van de experimentele 50 mm band voor de Kojak.
Schwalbe Durano
Was de Durano eerst de snellere opvolger van de Stelvio, inmiddels is de band meer door ontwikkeld om een lange levensduur te verkrijgen.
Schwalbe Marathon Plus
Deze band wordt door veel velomobielrijders verfoeid om zijn trage roleigenschappen. Dat is met de huidige versie wel verleden tijd. Een Kojak is maar 5% sneller. De eerdaags te testen 47 mm versie kon wel eens sneller zijn dan een Kojak. Ook de standaard versie met Green Guard, deze komt bij een volgende test aan bod, zal zeker sneller zijn.
Belangrijk is om de Marathon Plus niet te hard op te pompen. In de tabel zie je dat het weinig in rolweerstand uitmaakt of je nu 5, 6 of 7 bar in de band pompt. Dan kun je hem beter zachter houden. De band vervormt dan nog enigermate onder belasting. Pomp je hem spijkerhard op, dan worden alle bewegingen van de wielen doorgegeven aan de carrosserie. Dat levert meer weerstand op. Ook het comfort is dan slecht.
Van alle banden is de Marathon Plus er nog wel met de hand om te leggen. Van de velg afhalen zal niet makkelijk zonder bandenlichter lukken.
Michelin Nuna Blauw en Michelin radiaal 40 mm
Deze banden zijn het non plus ultra van de velomobielbanden. Niet of heel moeilijk te krijgen en als het al lukt extreem duur. De Nuna blauw is gebruikt om alle banden mee te vergelijken. De Crr waarde van de Nuna blauw is precies bekend.
Vredestein F-Lite
Nog steeds een snelle en comfortabele band. De lekbestendigheid is tot halverwege de levensduur goed. Wordt de band dunner dan raakt ie vaker lek.
Panaracer Minits Tough
Deze band is eerder nieuw niet getest als een van de snelste banden. Een versie van dit jaar en ook nog flink gebruikt, loopt wel licht. Dit bandje zou ook in de winter goed blijven lopen.
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Deze beide banden (groene achtergrond in de tabel) verschillen sterk. Hoewel op beide banden staat dat ie handgemaakt is in Duitsland, gaat dat maar voor één van de beide op. De verschillen zijn ook nu weer groot.
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Deze banden liggen nu 6000 km onder mijn Quest en is er slechts één keer een lek gegaan. Met deze banden bewijst Schwalbe dat zij op de goede weg zijn. Licht lopen doen ze als de beste en komen zelfs in de buurt van de speciale Nuna blauw. Schwalbe kent inmiddels deze test en zal daar hopelijk de goede conclusies uit trekken.
Plastic binnenband
Een plastic binnenband had ik nog nooit gezien. Deze is goed lekbestendig en blijft ook heel lang op druk. Toch is het nog geen goede vervanger voor de butyl banden die al eeuwen de standaard zijn. De ermee geteste banden lopen met de plastic binnenband zeker 10% trager.
Schwalbe binnenband SV6a en SV6
Wij hebben dezelfde banden, waaronder de Ultremo ZX, getest met zowel de dunnere SV6a binnenbanden als de SV6 biba's. De resultaten deden ons wel schrikken. De dikkere SV6 beïnvloedt de rolweerstand in extreme mate. Wij meten tot 15% meer rolweerstand.
Vervolg
In de nabije toekomst zal ik nog een flink aantal banden testen. Dit zal ik ook doen op verzoek van het nieuwe HPT Delft team t.b.v. de Velox3. De Marathon (green guard), de Marathon Supreme, eigenlijk alle banden die bij Velomobiel.nl in Dronten aanwezig zijn, komen naar De Woude. Tegelijk zullen ook de 26" wielen meekomen en zal ik dezelfde tests uitvoeren met een selectie 26" banden.
Ook Raptobike stelde enkele banden, waaronder de Marathon Plus, beschikbaar. Op deze wijze hoef ik alle banden niet zelf te kopen. Dank hierbij aan sponsors Velomobiel.nl en Raptobike.nl.
Tenslotte zal ik van drie verschillende banden gedurende de komende winter onderzoeken hoe zij zich gedragen bij toenemende koude. De banden die daarvoor in aanmerking komen zijn Marathon Plus, Kojak en F-lite.
Hebben jullie banden waarvan je denkt dat het belangrijk is dat ze hier getest worden, laat het via het reactieformulier weten. Alles testen wat er is kan natuurlijk niet.
shredda heeft geen antilek en is een pure wedstrijdband, dus wordt ook absoluut geen opvolger van de Kojak. De Kojak is een dagelijks te gebruiken band. Met de Shredda zul je nog iets meer lekke banden hebben dan je nu met een glad gemaakt Furious Fred hebt!!!
BeantwoordenVerwijderenVoor de rest dank voor alle data, erg interresant. super dat je het allemaal doet!!
groeten,
Jan van Steeg
ositasi4http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/racetyres/grand_prix/grand_prix_en.html
BeantwoordenVerwijderenis die 23-406 een type fout? Hier staat ie niet tussen.
En hoe kan je de handgemaakte van gewoon onderscheiden?
En hoe doet de gp het bij andere bandendruk?
zoveel vragen, maar heerlijk om dit soort tabelletjes te zien.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenMet veel belangstelling volg ik ook deze test weer. Wat een klus toch elke keer.
Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar het verschil tussen de GreenGuard en de Racer van Marathon. Op papier moet de Racer sneller zijn en een betere grip hebben. Dat klinkt tegenstrijdig; dus ik ben benieuwd hoe die 2 uit de test zouden komen. Zowel de 20" als de 26" vind ik interessant.
Misschien kun je de Racer nog meenemen in een nieuwe testronde?
Gr. Wim -de roetsende
Thanks for all the data!
BeantwoordenVerwijderenSuggestion: 18"x1" Cheng Shin butyl tubes in Durano & Ultremo. Those fit very well and by the time they are inflated to fill a 23mm, or 28mm tire they become quite thin, so should work well. I've been using these with good success for a few years, without excessive flats.
Also, latex tubes reduce the rolling resistance some more, but need to be hand-made out of a 700c. 1" overlap and rubber cement works well.
Peter B.
Lighans,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de band niet meer hier, Daniel heeft hem weer mee. Kan de maat dus niet precies zien. Wel weet ik zeker dat het een Grand Prix is.
De handgemaakte Grand Prix banden is een kleine serie die voor recordraces aan een kleine groep gebruikers is beschikbaar gesteld. Het karkas is zeer veel fijner.
Wij hebben alleen de meest realistische drukken gemeten.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenMarathon Racers gingen bij mij vroeger net zo vaak lek als Kojaks. Ik weet dat de naam blijft, maar de samenstelling van banden verandert soms sterk.
Ik denk dat met Green Guard uitgeruste banden veel lekbestendiger zijn dan met dunnere anti-lek lagen uitgeruste banden.
Ik ga kijken hoe ver we komen met testen. Het mag geen dagwerk worden :).
Groeten,
Wim
Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe schrijft bij de MP+ : "Een Kojak is maar 5% sneller". Betekent dat dan ook dat het verschil in snelheid 5% is? Of kunnen deze percentages niet zo gebruikt worden?
groet,
Paul
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenNee, een 5% snellere band betreft alleen de band. Uitgaande van 40 km/u en een standaard Quest is de rolweerstand 39% en de luchtweerstand 61%.
De fiets met een Kojak is dus 5% van 39%, dus rond 2% sneller. Bij 40 km/u zal de Kojak dus 0,8 km/u sneller zijn dan de Marathon Plus.
Groeten,
Wim
Alweer erg interessant ! De M+ komt dus weer in aanmerking, vooral omdat die bewezen lekvrij (toch zo goed als) is. De kunst zal zijn om te weten te komen of de bandjes van de laatste generatie zijn.
BeantwoordenVerwijderenDag Jan,
BeantwoordenVerwijderenDeze Marathon Plus banden komen van Raptobike. Deze zijn dus van de laatste generatie.
Groeten,
Wim
Hello Wim,
BeantwoordenVerwijderenThanks a lot for what you and Daniel tested! This is a precious data.
I have a question concerning the CR of the Michelin Radial: you mentioned it is 0.0008, but when recalculating it in comparision with the Nuna bleu (which is the reference for CR), it should be around 0.00125. Is the value 0.0008 given by Michelin?
I have another question: for the test done on the Marathon + 35-406, you used a biba SV7c. Do you think there would be a little improvment with the SV6a (more appropriate for 35-406)?
Thanks a lot again!
With best regards, Clement
Michelin changed the radial in 2011 and now it runs slightly slower. The data are from Michelin.
BeantwoordenVerwijderenThe SV6a can be a little faster in the M+ but I don't like a too stretched inner tire in winter tires.
Best regards,
Wim
Interessant! Veel uitkomsten van deze test geven ongeveer hetzelfde beeld als de vele testen die Daniel zelf deed en doet.
BeantwoordenVerwijderenMooi ook hoe 1 doel 2 heel verschillende personen samen laat werken.
Ik zal maar weer een setje dunne binnenbanden aanschaffen!
Dat de marathon plus niet veel lichter loopt op 6 of 7 bar dan op 5 bar had ik zelf ook al ondervonden. Het comfort holt wel achteruit als je ze harder dan 5 bar oppompt. Is de nieuwe versie van de M+ zoveel beter dan de oude versie? Want ik vond het werkelijk waar vreselijk trage krengen altijd.
BeantwoordenVerwijderenHeel interessante test.
BeantwoordenVerwijderenMag je deze cijfers zomaar overnemen naar dezelfde band in maat 700C?
Groeten
Karel
Dag Karel,
BeantwoordenVerwijderenDat denk ik niet. Andere maten kunnen een heel andere constructie hebben. Ook de verhouding omtrek - breedte verschilt dan te veel.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenEen opmerking over de vraag van Karel of de testgegevens ook toepasbaar zijn op 700C (28") banden. In principe wel mijns inziens en daardoor zou een 28" uitvoering van de (2013) Ultremo ZX 23mm uit kunnen komen op een fantastische Crr (0,00214 : 1,4 =) 0,00160 of iets in die buurt. Om maar te zwijgen over 28" 25mm, 28mm of 30mm.
K'ga er vannacht wel zeker over dromen.
Een bandenproducent zal uit kostenoogpunt (R&D, productie, halffabrikaten, grondstoffen,etc ) streven om de bandenconstructies voornamelijk slechts in diameter en omvang te varieren. Voorbeelden daarvan in tabel 1, zoals Schwalbe Blizzard HS 190 in:http://fahrradzukunft.de/0/gute-reifen/
Bij die Blizzard's HS 190 kan je ook mooi zien dat, zoals ondertussen in de racefietswereld ook eindelijk onderkent wordt, wat breder, 25 ipv 23 mm, nog beter zijn
hetgeen de vraag oproept waarom Schwalbe uberhaupt een 20"23 mm uitvoering maakt, maar dat terzijde. Bild 3 in die link laat zien dat een 20" band(wiel) 40% zwaarder loopt dan 28" band, hetgeen overeenkomt met het gestelde in voorgaande link en bijvoorbeeld project 'Meetligfiets':http://ebookbrowse.com/meetligfiets-doc-d72696044
Bekende materie/links voor jou natuurlijk Wim, e.e.a. niet alleen omdat het hier aan de orde is gekomen maar vooral omdat dit item voorkomt (1) in het boek over de Paccar 2, waar jij als ik het goed onthouden heb de bandentestpendel uithaalde, en (2) in de algemeen erkende fietstechniekbijbel Bicycling Science van D.G.Wilson. Deze boeken ben ik heel toevallig nu aan het lezen en het is frappant en grappig om eerst in boek 1 te lezen 'It has been shown that the effect of tire diameter is negligible on hard surfaces like concreet, etc' en een paar dagen daarna in boek 2 hoe de Moulton-mythe ontstaan is dat racefietsbanden(wielen) van 17" sneller zijn dan die van 27"; Wilson openbaarde dat die 17"banden niet hetzelfde (maar moderner) waren dan de 27"banden.
Nog wat over velgbreedte: (1) 60-80% van de bandbreedte is vermoedelijk optimaal. (2) Hoornhoogte is ook van invloed op rolweerstand. Zie:
http://www.rollende-seiten.de/opti.html
Groeten,
Ful
Dag Ful,
BeantwoordenVerwijderenJouw idee dat bandenfabrikanten dezelfde soort banden in meerdere maten dezelfde opbouw geven, is niet altijd juist.
Ik heb bijv. vastgesteld dat de Schwalbe Kojak in draad en vouw uitvoering twee totaal verschillende banden zijn. Dikteverdeling, karkasopbouw, hardheid van het rubber, ze verschillen allemaal. De draadband loopt ook 10% lichter terwijl veel fietsers denken dat het juist andersom is.
Continental maakt een Grand Prix met de hand en dezelfde Grand Prix min of meer automatisch. Je kunt zo zien dat de fijnheid van het handgemaakte karkas enorm verschilt. Loopt ook veel lichter zoals de recente tests hebben bewezen.
Binnenbanden en vooral ook velgbreedte bepalen in hoge mate de rolweerstand van banden. Dat hebben de testen van afgelopen weekend glashelder gemaakt.
Groeten,
Wim
very interesting work; i am curious about the physics of the pendulum trailer you are using and crr's
BeantwoordenVerwijderenDe Michelin radiaal band is tubeless en vereist een speciale velg.
BeantwoordenVerwijderenZijn het gebruik van een binnenband en een velg met een hoorn niet de reden dat de gespecificeerde Crr niet wordt gereproduceerd?
Dat klopt inderdaad. Daarom heb ik de radiaal band ook niet als referentie gebruikt.
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenVeel dank voor al dit nuttige werk.
Deze week had ik juist de marathons+ op 7 bar gezet maar dan rammel je de fiets uit. Blij te lezen dat 5 bar bijna even goed is. Wel zijn deze al wat ouder dus daar geldt het misschien in mindere mate voor.
Als je weer gaat testen zou ik het heel interessant vinden te weten of er verschil is tussen een gewone butyl binnenband en dezelfde maar dan met talkpoeder ingesmeerd. En ter verlenging van het genot van de F-lites zou je na de relatief lekvrije periode antiplatt kunnen gebruiken maar ook naar het effect daarvan op de rolweerstand ben ik heel benieuwd, al dan niet icm talkpoeder.
Groeten Cor
Dag Cor,
BeantwoordenVerwijderenHet verschil tussen butyl binnenbanden met talkpoeder of geen talkpoeder heb ik eerder al onderzocht.
Met talkpoeder is de rolweerstand tussen 3 en 4% lager.
Een klein beetje maar wel goed meetbaar.
Anti-lek linten verhogen de rol weerstand met 10%. Daarnaast willen ze ook nog wel eens de binnenband beschadigen. Daar wil ik me liever niet mee bezighouden.
Groeten,
Wim
Zo een anderhalve maand geleden (2000 km)heb ik de Marathon plus banden gelegd op mijn Strada. Toevallig de eerste dag ook koud weer. Alsof het anker uit hing .......... Echter, na zo een 200km inrijden (5 bar) lopen ze als een zonnetje en rij ik snelheden gelijk aan de Vredestijn PM. Goede grip, ook op nat wegdek. Als winterbanden zijn de M+ banden zeer goed !!
BeantwoordenVerwijderen