De glasvezel Quest is recentelijk een stuk stijver geworden. Op belangrijke plaatsen zijn versterkingen ingelamineerd. Oudere glasvezel Questen hebben die verstijvingen niet. Deze fietsen kun je herkennen aan het ritmisch heen en weer bewegen bij iedere omwenteling van de pedalen. Deels wordt dit veroorzaakt door het inveren van de veerpoten, maar ook door het vervormen van de carrosserie.
Het kan geen kwaad, maar kost wel wat energie die niet ten goede komt aan de voorstuwing.
Om deze zogenaamde 'flex' te bestrijden heeft Jan Geel in zijn Quest een tweetal carbon profielen gelamineerd. Deze profielen beginnen bij de onderkant van de wielkast en eindigen bovenaan bij de bevestiging van de vierkante ruggengraat. Het weegt maar heel weinig, maar de kenmerkende vervorming in zijn fiets is vrijwel verdwenen.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenBetekend dit dat het in alle nieuwe Quest wordt ingebouwd? En dat leverd zeker ook een snelheidswins op?
Deze specifieke aanpassing zit niet in nieuwe Questen. Daar zitten meerdere andere verstijvingen in die het geheel stijver maken. Dit wordt tijdens de productie van de body al gedaan en is niet direct zichtbaar.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk neem aan dat deze "upgrade" eerdaags beschikbaar komt in de werkplaats van velomobielonderdelen.nl / velotilt.nl? Of blijft deze upgrade bij een geslaagde try-out?
Sportieve groet,
Robert-Jan
Hi Robert-Jan,
BeantwoordenVerwijderenDeze upgrade zijn we niet van plan te maken. Wel iets om de Quest beter bestand te maken tegen een zijdelingse aanrijding.
Groeten,
Wim