zondag 11 november 2012

Bandentest met Daniel Fenn

Gisteren en vandaag hebben Daniel Fenn, de maker van en snelle rijder in de Evo K en Evo S, en ik een serie banden getest.
Reputaties zijn keihard onderuit gegaan. Notoir langzaam gedachte banden als de Schwalbe Marathon Plus blijken in de recentste uitgave fantastisch te lopen.
Verschillen in binnenbanden beïnvloeden de resultaten schrikbarend.
We hebben de effecten van microslip onderzocht door enkele banden op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer te testen.

Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
Schwalbe Kojak 35 mm
Schwalbe Durano
Schwalbe Marathon Plus
Michelin Nuna Blauw
Michelin radiaal 40 mm
Vredestein F-Lite
Panaracer Minits Tough
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Plastic binnenband
Schwalbe binnenband SV6a en SV6.

Eerst hebben we de pendel nog verder geoptimaliseerd zodat er geen enkele speling tussen de steel en het gewicht meer aanwezig is. Een nieuwe laser met een kleinere projectie maakt aflezing nog nauwkeuriger. Tenslotte is de projectie afstand van pendel tot deur van de garage nu bijna 10 meter. Betekent dat alle in het verleden gedane metingen achterhaald zijn.

Het verwerken van de enorme hoeveelheid metingen zal nog wel even duren. Nu eerst even een stukje fietsen om bij te komen. Daniel Fenn heeft een werktempo dat een normaal mens niet kan bijbenen.

11 opmerkingen:

  1. Blij dat te lezen van de MP's. Ik heb met tegenzin dit weekend de Marathon plussen erop gelegd. Ik had nog goede liggen en die moeten toch eerst op (gaat wel even duren). De Kojaks gingen nu te vaak lek, ook met binnenbanden met latex.

    Ik ben heel nieuwsgierig naar een test met een tubeless variant. Als dat zoveel scheelt als vermoed, is dat in ieder geval voor de zomer een prima oplossing (op de ATB ben is zeer tevreden over Furious Fred raceguard tubeless). In de winter schijnt het minder goed te werken. Heb ik nog geen ervaring mee, maar daar kom ik deze winter wel achter.

    Interessant werk weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig !!! Test-update !!
    Jammer dat de veelbesproken Marathon Greenguard er niet tussen staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Marathon Green Guard komt ook aan de beurt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Wim, I am really looking forward to see the results. Concerning the Marathon Plus, I also noticed that after 300-400 km, they are running fine. Did you test the 35-406 or the 47-406. Did you test those tires under cold temperatures (less than 10°c)? I have the impression that when the temperature is low, the difference between the tires is reduced significantly.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Clement,
    I tested the 35 mm, the 47 mm will come later.
    I will test 3 tires, the F-lite, Marathon Plus and Kojak coming winter in low temperatures.
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer benieuwd naar de testresultaten.
    Nog een verzoekje: kan de Marathon Supreme ook eens gependeld worden?
    Groet, Douwe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Douwe,
    Als ik twee nieuwe Supremes te pakken kan krijgen wil ik dat zeker doen. Met één kan het trouwens ook.
    Ik ga eerdaags een keer naar Ymte om een selectie te maken van banden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Wim,
    ik betwijfel of het pendel resultaten geeft die met de rolweerstand bij bv. constant 45km/h overeen komen. De pendel gaat heel vaak van 0 naar 'steeds langzamer' versnellen. Zonder dat ik daar het fijne van af weet denk ik niet dat het systeem binnenband-buitenband-lagers zo simpel in elkaar zit dat je je resultaten van minimale heen- en weerbewegingen naar grote constante snelheden mag vertalen.

    groetjes,
    Christian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Christian,
    Het gaat er niet om of deze pendeltesten overeen komen met rijden met 45 km/u. Het gaat erom om banden ten opzichte van elkaar te kunnen vergelijken.
    De pendel wordt door meerdere instituten daarvoor als een van de betrouwbaarste methoden gezien.
    Lagers spelen overigens geen rol. De wielen van de pendel staat muurvast tijdens een test.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Welke berekening voer je uit (en met welke gegevens van de pendel) om op een rolweerstand uit te komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maarten,
    Ik neem de tijd op in seconden die de pendel in beweging blijft. Die tijd relateer ik aan de tijd van de blauwe Michelin band. Daarvan is de Crr (rolweerstandswaarde) bekend. Zo bereken ik van alle banden de Crr waarde.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen