Ik laat Rudolf zelf aan het woord.
Het staartstuk zit op de fiets, gewoon vastgekit, dit is ook de minst zware methode. De aanpassingen bestaan nu uit wielstrips rond de voorwielen, carbon stroomlijndelen bij het achterwiel, stroomlijndelen rond de wielgaten van de voorwielen en carbon stroomlijnkapjes op de spiegels. En dan nu dus het staartstuk.
Uitrolproeven zijn niet gedaan. Ik heb gekeken naar de geschiedenis voor wat betreft het verband tussen hartslag en snelheid. Ik kan daar geen enkel verband ontdekken. Bij de start en snelheid 43 km/u is de hartslag 122, een half uur later heb ik voor deze snelheid een hartslag van 155 nodig. Deze stijgende lijn is er altijd.
Ik heb een route van 24 km die ik vaker fiets, het gemiddelde op deze route is steeds 34,7 km/u. Ook andere routes zijn vaak met dit gemiddelde afgelegd. Let wel, dan zitten de wielkaststroomlijnstrippen en de afdichting van de wielgaten er al op. Deze waarde is dus mijn snelste gemiddelde op wat voor route dan ook. Vanmorgen heb ik deze route gereden, er was erg weinig wind. Het gemiddelde is nu ...38,7 km/u met een top van 50,1 anders haal ik maximaal 46,2 km/u.
Dit is dus een gemiddelde dat ik nog nooit gereden heb. Ik vind dit een zeer aanzienlijk verschil. Ook aan de snelheden onderweg kan ik het wel zien, 40 km/u doe ik met gemak, 45 tot 46 km/u kan ook, de kap geheel dicht en gaan met die ... Mango.
Deze waarden zijn door mij niet wetenschappelijk hard te maken. 4 km/h gemiddeld meer snelheid over eenzelfde traject dat ik zeer vaak rijdt, is niet iets dat je normaal even dicht trapt, dus ik ben er van overtuigd dat het met het staartstuk te maken zal hebben.
Al met al ben ik tevreden, het is ook veel werk geweest. Als ik nog sneller wil zal ik harder moeten trainen, tot nu toe heb ik maar 1000 km gemaakt dit jaar.
Rudolf meldt op maandag 26 augustus aanvullend:'Ik heb nu ook een aantal keren gefietst met harde wind en de Mango is duidelijk beter hanteerbaar, dus ook op dat gebied is de invloed groot. Zoals je ook al voorspelde trouwens. Alleen dat zou al een reden zijn om het te doen, bij harde wind en hoge snelheid wilde het wel eens raar gaan'.
Tot zover Rudolf.
Het zo sterk oplopen van de hartslag bij eenzelfde inspanning duidt op een minder goede conditie. Bij een goede training zal dit grote verschil zeer veel minder zijn.
De foto's spreken voor zich. Het carbonwerk ziet er prachtig uit en ik ben er van overtuigd dat alle aanpassingen de snelheid flink hebben verhoogd. Ook de betere rijeigenschappen met name het rustiger stuurgedrag maken van de aangepaste Mango een nog betere fiets.
Rudolf, mijn complimenten voor dit mooie werk.
5 opmerkingen:
Behalve de voordelen voor rij- en weggedrag en snelheid, moet het mij van het hart dat deze Mango ook visueel zéér de moeite waard is! 'n Snoepje, en heel apart! Ook de fabrikant Sinner mag daar heel blij mee zijn...
'k Neem aan dat de beschreven resultaten vwb snelheid zijn behaald zonder dat grappige accessoire op de motorkap dat op de 3e foto te zien is.
Dag Wijnandt,
Nee, ik denk niet dat Rudolf zijn vogelhuisje meeneemt als ie gaat rijden :)
Groeten,
Wim
Dank Wijnandt.
Ik ben nog bezig met een carbon vogelhuisje,zoals je kunt zien ben ik gek op carbon.
Het bericht als boven geschreven is gemaakt na 1 keer 30 km fietsen,het verschil was 4 km/uur op de gemiddelde snelheid.
Na de nodige kilometers gereden te hebben heb ik een beter beeld van het verschil,het lijkt een 2,5a 3 km/uur te zijn.Het hangt ook van je snelheid af,het kan best zijn dat het verschil boven de 50 km/h groter is...
Een vermogensmeting zou wat sneller een betrouwbare uitslag geven.
Na wat warmgelopen te zijn kan ik een snelheid van een 45 à 46 vasthouden op rechte stukken,het is gelukt om 3 km de 53 vast te houden met hartslag 180, daarna moet ik onderuit met de snelheid.
Al met al is het voordeel duidelijk,ook het weggedrag met harde wind is er duidelijk op vooruit gegaan.
Tot zover zijn dit de laatste bevindingen.
Groeten
Rudolf
Een reactie posten