maandag 1 januari 2024

Probleem met HBM machines slagmoersleutel, snel kapot en garantie tot de deur


Iedere klusser kent wel het bedrijf HBM machines uit Moordrecht. HBM staat voor Herman Buitelaar Machines. De producten zijn grotendeels afkomstig uit China en doorgaans aantrekkelijk geprijsd. Je moet je natuurlijk afvragen of goedkoop geen duurkoop is. Eerlijk is eerlijk, meestal valt het niet tegen.
Toch heb ik nu een probleem dat ik eigenlijk niet zou moeten hebben. 

Ik wissel elk najaar de wielen van mijn Tesla om in de winter op winterbanden te kunnen rijden. In het voorjaar zet ik de zomerbanden er weer onder. Vele jaren heb ik dat gedaan met een wringijzer en een momentsleutel. Dat gaat natuurlijk, maar is niet erg snel en zeker niet comfortabel.
Daarom kocht ik in de zomer van 2020 een HBM accu slagmoersleutel, de 7667, met 2 accu's en lader. De slagmoersleutel heeft een koppel van 250 Nm en kostte 119 euro.

De Tesla heeft een behoorlijk hoog aanhaalkoppel van 175 Nm. De HBM slagmoersleutel 7667 met zijn maximum koppel van 250 Nm zou dit makkelijk aan moeten kunnen. De eerste paar keer lukte het inderdaad al duurde het wel vrij lang tot de moeren los kwamen. Het loshalen van de wielmoeren ging steeds moeizamer. Afgelopen november lukte het helemaal niet meer. Tot overmaat van ramp bleek ook de krachtdop gescheurd. Ook met een nieuwe krachtdop kreeg de HBM 7667 slagmoersleutel de moeren niet meer los.


Totaal is de slagmoersleutel 5x gebruikt voor totaal 20 moeren per keer. De HBM slagmoersleutel heeft in totaal dus maar 100 moeren los- en aangedraaid. Op dit moment kan de HBM slagmoersleutel nog lang geen met 100 Nm aangetrokken wielmoer meer loskrijgen. Het apparaat is dus defect. Na 5 keer ? Ja, na 5 keer.

Ik heb dit op 9 december 2023 aan HBM machines voorgelegd. Na een reminder van mij op 22 december 2023 krijg ik eindelijk op 27 december een antwoord. HBM zegt dat de spullen uit de garantie zijn en dat zij dus niks voor me kunnen doen. Zelfs geen korting op een vervangend apparaat. Ik moet maar gewoon nieuwe spullen kopen, HBM geeft de link naar nieuwe spullen er bij.
Dat de slagmoersleutel maar 5x is gebruikt, de krachtdop is eerder in 2017 gekocht, doet er volgens HBM machines niet toe.

Ik heb dus na 5 keer gebruiken van een product van HBM machines moeten vaststellen dat het apparaat kapot is. Goedkoop dus toch duurkoop? 100% zeker. Een apparaat met een behoorlijke kwaliteit zou toch een jaar of 8 mee moeten gaan, zeker als ze maar een paar keer per jaar worden gebruikt en de accu's goed worden behandeld. Accu gereedschap van Bosch, Black en Decker en Makita halen dat gemakkelijk.
Het milieu is de verliezer nu er binnen 8 jaar twee keer eenzelfde apparaat met weer nieuwe accu's moet worden geproduceerd.

HBM machines handelt hiermee wettelijk niet correct. Ook na afloop van de garantietermijn moet een apparaat aan redelijke verwachtingen voldoen. Vijf keer gebruik maken van een machine waarna deze onbruikbaar is, voldoet zeker niet aan redelijke verwachtingen.

Inmiddels heb ik een nieuwe slagmoersleutel, niet van HBM machines. De moraal van dit verhaal, geef iets meer geld uit en koop een machine waarvan vast staat dat deze van voldoende kwaliteit is.

Het oordeel over HBM machines is wat mij betreft negatief. Ook na de garantie dient een apparaat een redelijke levensduur te hebben. Dat HBM machines zich niet houdt aan de wettelijke verplichting om voor een apparaat te zorgen dat aan redelijke verwachtingen voldoet, ook na afloop van de garantietermijn, is kwalijk.

Na een klacht of probleem met HBM machines word je ten onrechte met een kluitje in het riet gestuurd. Als je echt de laagste prijs wil koop dan maar rechtstreeks in China bij AliExpress. Daar kun je van garantie of een fatsoenlijke after-sales ook niks verwachten, maar dat wordt gecompenseerd door een 50% lagere prijs in vergelijking met vergelijkbare producten bij HBM machines. Ik zal niks meer bij HBM machines kopen.



4 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hi Wim,

Herkenbaar verhaal, ik heb ook jaren dit soort goedkopere spullen gebruikt, met ook wisselend succes, tot ik het beu was. Nu is het gewoon simpel kwaliteit kopen, en dat gaat prima! De spullen van Milwaukee bevallen mij prima en hebben een enorme accucapaciteit.

Anoniem zei

Ik heb om de zelfde redenen ook zo'n apparaat gekocht bij de Lidl, iets van 70-80 euro dat werkelijk zijn geld waard is. Met name het losdraaien met de kruissleutel was een ramp. Met zo'n apparaat is dat een stuk eenvoudiger.
Wel balen van een miskoop. Accepteer het verlies en blijf gezond ademen. Het scheelt je tenminste een halve hernia of een grote kras op de zijkant tgv een verlengstuk op je kruissleutel...

Ludo zei

Is de slagmoersleutel kapot of is het gewoon een slechte accu? Meestal krijg je een accu met (te) kleine capaciteit of een accu met b-keuze LiIon cellen bij dit soort gereedschappen. Een betere kwaliteit of hogere capaciteit accu lost het probleem dan op. Daarnaast accu's nooit leeg of bijna leeg opslaan. Zelf vervang ik meestal de cellen door nieuwe van NKON maar ik snap dat niet iedereen een accu open breekt.

Wim Schermer zei

De beide accu's zijn zeker goed en goed vol geladen. Het zijn Samsung cellen dus redelijk goede kwaliteit. NKON kent in mij een regelmatige afnemer van hun oplaadbare batterijen. Ik bewaar Li-ion accu's altijd met minimaal 40% en maximaal 70% lading. Dat leer je vanzelf met een Tesla. Mede daardoor nog maar 7% degradatie na 9 jaar.
Ik weet nu dat Chinese fabrikanten hun gegevens over koppel sterk overdrijven. Meestal halen ze maar de helft van hun geadverteerde koppel. Kijk maar eens op Torque Test Channel op Youtube.
Nu een SeeSii w700 gekocht die de moeren van de Tesla er in een seconde vanaf draait. Ook Chinees, maar dan volledig vergelijkbaar met Milwaukee, DeWalt e.d.. https://www.youtube.com/watch?v=SMK6z4yg3aY&t=3s