donderdag 23 januari 2014

Ontwikkeling nieuwe toer/racekappen


De afgelopen maanden is door Jan Reus hard gewerkt aan schadereparaties. Daarnaast is ook een nieuwe serie toer/racekappen ontwikkeld. De kap voor de Quest is vrijwel klaar en de eersten daarvan worden eerdaags afgeleverd. Ook voor de Strada en de Quest XS zijn de pluggen nu klaar. Van deze witte pluggen worden mallen gemaakt. In deze mallen worden de nieuwe kappen uit één stuk gelamineerd. De kap op de foto met het open vizier is de Strada kap, de nog dichte kap is voor de Quest XS.

Het ontwerp van de unieke deelbare kap is op enkele punten sterk verbeterd. Tot nu toe werd de hoed van de kap op lippen onder de liggende deksel geschoven en met klittenband vastgezet. In de nieuwe deelbare kappen wordt aan de onderkant van de liggende deksel een flensrand gelijmd. Daar wordt de samengestelde hoed nu bovenop gezet. Omdat de liggende deksel en de hoed uit één complete kap worden gemaakt, is de passing en afwerking mooier. Ook de waterdichtheid is hiermee verder verbeterd.

Kenmerk van alle kappen blijft dat ze lichter zijn dan enige andere kap in de handel. Lichter betekent handelbaarder maar vooral veiliger. Gewicht hoog op de fiets is in grensgevallen gevaarlijker.
Het bekende ongehinderde zicht vanonder de kap blijft uiteraard gehandhaafd. In de velomobiel zittend wil je toch niet tegen onderdelen van de kap aan kijken?
De snelheid zal met de nieuwe kappen verder toenemen. De passing op de tunnel aan de achterkant zal mooier aansluiten. Wel blijft er rondom één centimeter ruimte voor de afvoer van warme vochtige lucht. Het alternatief is een gat in de kap links en rechts van je oren. Dat komt het comfort en zeker de snelheid niet ten goede.

Wat ook blijft is de deflector. Rijden met een kap van Velomobielonderdelen.nl betekent simpelweg minder condensvorming op het vizier. Toch kun je onder de kap overal de instaprand van de fiets zien en kun je uit een bidon drinken. Het vizier blijft ook 1 mm dik en omdat dit niet met hitte wordt rondgezet blijven optische vervormingen gegarandeerd achterwege. De bediening met de Lexan pootjes blijft. Het alternatief, een gat voorin het vizier zit te vaak hinderlijk in het zicht. Het links of rechts meer of minder openzetten van het vizier is een groot voordeel. Waar de regen vandaan komt stel je het vizier wat lager af.

De prijzen van de vaste kappen beginnen met € 395,- voor de eenvoudigste versie. Definitieve prijzen van de kappen zullen lager zijn dan de huidige prijzen. Deze prijzen zullen in de komende weken in de webwinkel verschijnen.

9 opmerkingen:

  1. Ben heel benieuwd wat de prijs zal zijn van deze kappen en of er nog steeds de mogelijkheid blijft om je kap eventueel in delen op te bergen bij een onverwacht heftig zonnetje.
    Verder kan het aanbrengen van een extra venster aan de zijkant in stadsverkeer een extra voordeel zijn. Misschien dan wat minder comfortabel maar bij woon-werkverkeer door stedelijke omgeviing is het toch prettig zoveel mogelijk zicht rondeom te hebben. Zou dit eventueel ook als extra optie leverbaar kunnen zijn Wim ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Arnold,
    De mogelijkheid om je kap uit elkaar te nemen blijft en wordt nog veel fraaier.
    De behoefte aan een ruit in de zijkant is in de praktijk heel gering. De hoek van waaruit je onder de kap kan zien is rechtuitkijkend al meer dan 200 graden. Draai je je hoofd, dan kun je zelfs 270 graden rondom zien. De overblijvende hoek achteruit wordt bestreken door je spiegels, eventueel aangevuld met een groothoekig spiegeltje.
    Er kan eventueel wel een ruitje in, maar daarvoor moet de kap aan de binnenkant flink verstevigd worden. Ik kan dat natuurlijk zo doen, maar heb, zelfs met één oog, die behoefte niet.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens Wim, de zijruitjes gebruik ik alleen bij stilstand in combinatie met onoverzichtelijke kruisingen verder hebben ze geen meerwaarde mbt. indirect gezichtsveld. Alleen de "regelbare' ventilatie is prettig. Maar van mij hoeft de kap niet demontabel te zijn geeft alleen maar verzwakking, lekkagen en extra geuidproductie. Wil er wel even mee proefrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Willem,
    Je hebt overduidelijk nog nooit met een deelbare kap gereden. Er is geen enkel verschil tussen het rijden met de vaste kap en de deelbare kap. Er is geen verzwakking, geen lekkage en geen extra geluid.
    Uiteraard kun je er mee proefrijden als de nieuwe versie klaar is.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wim ,
    nu je het toch over kappen hebt , ga je er ook maken voor de nieuwe StradaDF ? Erzijn al dacht ik meer dan 15 orders voor geplaatst bij velomobiel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Gerrit,
    Als 20% van de DF rijders een kap bestelt, hebben we het over 3 kappen. Dat kan echt niet uit.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kap van emvelomobiel.be is ook erg licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Wim, will the new hood be large enough to wear a helmet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Luc,
    I don't think you can wear a helmet under the new hood. The hoods act during a crash effectively as a helmet.
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen