De afgelopen week stond in het kader van enkele ziekenhuisbezoeken. Ook twee keer was ik bij Tesla in Amsterdam. De eerste keer zouden enkele kleine garantiekwesties worden aangepakt. Dat ging mis, de afspraak stond niet goed in hun systeem. Wel hebben de monteurs in enkele minuten nieuwe navigatiesoftware geïnstalleerd. Als tegemoetkoming halen ze de auto nu bij mij thuis op.
Vrijdag ben ik uitgenodigd door Tesla om een bezoek van Elon Musk, de CEO en eigenaar van Tesla, aan Amsterdam bij te wonen. Ik was vroeg aanwezig en was al binnen en ingeschreven toen de buitendeuren op slot gingen in afwachting van Musk. Het was leuk om alle bezoekers te observeren die met honderden Tesla's aan komen rijden.
Om drie uur komen Elon Musk en het technisch brein van Tesla J.B. Straubel, van de stalen trap omlaag en lopen tussen de bezoekers door naar het podium. Het is heel bijzonder om oog in oog te staan met één van de meest spraakmakende en innovatieve ondernemers ter wereld. Elon, bruin Tesla T-shirt, beantwoordt tientallen vragen. De aankondigingen, veel meer Superchargers in Nederland, geavanceerde navigatiesoftware en vele andere belangrijke verbeteringen, lokken applaus van de bezoekers uit. De Tesla Model S is een rijdende iPad en de vele verbeteringen komen automatisch over Wifi of 3G naar de auto.
Terwijl ik het druk heb met allerlei zaken, ligt de Quest op één oor in de garage. Tijdens de laatste rit vorig weekend hoorde ik getingel bij het linkerwiel. Nog in geen 100.000 km gehad, maar nu is er toch een spaak gebroken. Bij inspectie blijken er zelfs twee spaken onthoofd te zijn. Ymte stuurt me snel nieuwe spaken en ik ... schuif het klusje een beetje voor me uit.
Vanochtend haal ik het wiel uit de Quest, dat spaakt wat makkelijker dan met het wiel in de fiets.
Tevens kan ik dan de batterijen van de zenders van de SRM en de draadloze Cateye vervangen. Tijdens gebruik van de clignoteur viel de laatste tijd de Cateye kort uit. Kennelijk is de batterijspanning wat laag. De batterijen hebben beide nog 3.00 V spanning, de nieuwe komen tot 3.24 Volt. De Cateye heeft sowieso een heel beperkt bereik. Je moet echt binnen 75 cm blijven, de SRM doet het op 10 meter afstand nog.
Ymte maakt me er vandaag terecht op attent dat ik een jaar na de aanschaf van de carbon Quest nieuwe Gingko wielen heb gekocht. Daarbij had ik geen SKF E2 lagers besteld. Die zaten en zitten er dan ook niet in. Het was dus een onterecht verwijt aan Velomobiel.nl waarvoor ik Ymte mijn excuses heb aangeboden.
Bij controle van de spaken van het rechter wiel, ze zijn allemaal nog OK, hoor ik de lagers licht rommelen. Ook staat het wiel vrij snel stil, te snel. Die lagers moeten dus vervangen worden.
as I paid the extra on both my Quest XS's I'll go back and check the actual bearings now! I hope that your experience was unique!
BeantwoordenVerwijderenTja, Wim, nu je al zolang rijdt met deze carbon Quest krijg je ook te maken met spaakbreuk. binnen een jaar blijven ze altijd wel heel. :-))
BeantwoordenVerwijderenIk zag op RTL Z inderdaad een interview met die man.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat de technische service echt uitmuntend is en blijft want die zul je vermoedelijk met zo'n nieuw technisch product zeker (vaak) nodig gaan hebben.
Het hoeft niet zo te gaan want Nederlandse luxe jachtbouwers die aan steenrijke buitenlandse opdrachtgevers een eenmalig gebouwd maatproduct leveren moeten en kunnen het ook in 1 x goed doen.
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenHet mooie van de Tesla is dat vrijwel alles met software is op te lossen. Ik had een probleem met de navigatie, deze gaf mijn positie soms 80 meter fout weer. Dat hebben ze in A'dam opgelost. Zou ik nog twee weken gewacht hebben, dan zou de navigatiesoftware automatisch deze update hebben gekregen.
Groeten,
Wim