Een complicatie is ook de ruit. Deze moet zodanig worden aangebracht dat ie straks gelijk ligt met het laminaat. Er mag geen epoxy op de ruit komen. Om toch een goede aansluiting te krijgen wordt rond de ruit een ingedikte epoxy gebruikt.
De mal is voorzien van lossingwas
Dan wordt een laag grondverf aangebracht
Het raam wordt nu pasgemaakt
De Corecell schuim sandwich versterking is geplaatst
De beide lagen koolstof, de schuimkern, afwerkglaslaag en scheurweefsel zijn aangebracht en met epoxy gelamineerd. Vervolgens wordt alles in een luchtdichte zak gedaan en kan de vacuümpomp de lagen goed samendrukken. Ook wordt tegelijkertijd overtollige epoxy uit het laminaat gezogen en opgenomen in een speciale absorptiedoek. Hierdoor ontstaat een lichte maar zeer sterke top.
Na de eerste harding kan de vacuumzak worden verwijderd en is het laminaat aan de binnenkant te zien. Zondag en maandag is hele mal in de oven 'gebakken'.
Vanmorgen is de top uit de mal gehaald. Dat ging, met dank aan zeer speciale lossingwas, buitengewoon makkelijk. Het dakje is zwart gebleven, kwestie van vergeten aan te schuren en dan blijft de verf in de mal achter. Jan moet nog wat tape verwijderen waarna het er nog mooier uit gaat zien. Morgen, met een betere camera, het uiteindelijke resultaat.
Het team is meer dan tevreden met het resultaat.
10 opmerkingen:
Mooi, weer een stapje verder in het proces!
It's looking very nice Wim!
Straks ben je niet meer in te halen :) zit er goed uit.
Zelfs op een houten onderstel ziet de VeloTilt er snel uit. De vorm is alvast anders dan wat we gewoon zijn. Ik ben benieuwd of deze zijn beloften zal waarmaken. Een beetje vernieuwing kan alvast geen kwaad.
Als je goede In Mould Coating gebruikt is schuren niet nodig en heb je altijd een goede hechting met het laminaat zonder nabewerking/schuren. Wij gebruiken tegenwoordig In Mould Cooating van HP textilles in Duitsland, dit bevalt goed.
Dag Jan,
Dit is onze eerste fiets, dus nog niet alle lessen zijn geleerd.
Dank voor je tip.
Groeten,
Wim
Google is translating the windshield material as glass. Is the windshield actually made of glass?
Hi Michael,
No, the windshield is made from PETG. Maybe in the future from Lexan.
Best regards,
Wim
Wim, wat voor vacuumpomp (type, specificaties) hebben jullie gebruikt voor dit project? Met de afmetingen van het geheel zal dat geen kleintje geweest zijn.
Alsvast bedankt voor uw informatie.
Groet,
Jeroen
De pomp is een 200 Watt Vacom JP-40V(L).
Is een pompje van 20 cm x 15 cm. Meer is niet nodig en doet het uitstekend. Het vacuum mag ook niet te groot worden, dan trekt er teveel epoxy uit en krijg je teveel afdruk van het weefsel te zien.
Een reactie posten