De Tesla is zo stil dat je inhalende auto's hoort aankomen. Het reizen in een dergelijke auto is dan ook totaal niet vermoeiend. In Germersheim staat Michael Beyss, de fabrikant van de EVO velomobielen, belangstellend naast de auto. Hij en zijn vrouw willen wel een rondje meerijden. Nou, die is verkocht :).
Ik had een kamer geboekt in Hotel Kurfürst in Germersheim. Enkele weken geleden belde de eigenaar mij op dat ie mijn al bevestigde reservering had geannuleerd. De reden was dat ie de geboekte kamer liever aan een ander verhuurde die niet één maar twee nachten boekte. Wat een asbak. Het iBis hotel in Speyer blijkt nu een zeer veel beter hotel voor precies hetzelfde geld.
De beurs is als vanouds prachtig. Elk jaar weer staan er nieuwe bedrijfjes die met soms briljante ideeën de markt proberen te veroveren. Ook bedrijven met producten waarvan de levensvatbaarheid op voorhand vrijwel nihil is. Zo zit ik in een glasvezel 'velomobiel' met het model klomp die meer moet kosten dan een Quest. Veel leveranciers komen jaar in jaar uit met dezelfde producten. De velomobielfabrikanten, nu Velomobiel.nl en Intercitybike broederlijk naast elkaar, blijven wel heel lang dezelfde producten maken. Gelukkig worden de velomobielen, hoewel ze maar heel langzaam evolueren, technisch wel veel beter gemaakt worden.
Milan laat zijn nieuwe tweezitter zien. De voorste rijder trapt, de achterste fungeert als passagier.
Lijkt gek maar is zo gek nog niet. Op deze manier kun je door nu en dan van rijder te wisselen heel lange afstanden afleggen. De WAW zag er vroeger wat in elkaar geflanst uit. Nu is dat totaal niet meer het geval en ziet de fiets er mooi afgewerkt uit. Op het punt van veiligheid is bij WAW goed nagedacht. Alligt toont zijn vierwieler. Ik vraag me af wie hiermee gaat rijden. Niet echt fraai maar er kan wel een krat bier mee. Uiteraard lost elektrische ondersteuning veel op, maar het oog wil ook wat.
Hoewel je goed moet kijken blijken er ook veel technische hoogstandjes te zien. De mannen van de Mosquito hebben nu een kleine open trike ontwikkeld met achterwielbesturing. Die ziet er, na zeven jaar ontwikkelwerk, schitterend uit. Ik loop, denk ik, incognito rond. Dat lukt steeds minder nu het prototype van de VeloTilt eerdaags gaat rijden. Meerdere fabrikanten van velomobielen bieden ongevraagd aan de VeloTilt graag te willen bouwen en ook verkopen. Dat had ik nog niet eerder gehoord en is verrassend voor me.
Spezi is ook bekend om zijn rariteiten. Wat te denken van een Messerschmitt als velomobiel. Letterlijk 100% gelijk aan de originele driewieler maar nu met trapmogelijkheid. Er zit ook een dikke elektromotor in, want het apparaat weegt 100 kg. Samen met Jan Geel en Bram Smit genieten we van slim gemaakte enkelzijdige wielophangingen en andere mooie technische details. Ook zien we ongegeneerde kopieën van de Flevobike wielen door een Koreaanse fabrikant. Wel heeft deze fabrikant er heel mooi een kleine elektromotor in gebouwd.
Deze keer maak ik alle foto's met de iPhone 5s. Ik heb de fotokwaliteit van deze smartphone vergeleken met een Panasonic DMC-FS30 camera met 14 miljoen pixels. De 8 miljoen pixel iPhone 5s doet er niet voor onder en heeft soms zelfs een mooiere kleurweergave. De Panasonic kan op Marktplaats.
Zaterdag in de namiddag zoeven we in alle rust weer naar huis. Mooie reis in een super comfortabele niet vervuilende auto naar een prachtige beurs. Volgend jaar met de VeloTilt?
7 opmerkingen:
Hoi Wim ,
ik heb die Veloschmitt ontwikkeling op het Duitse forum van nabij gevolgd en dan mag dit prototype dat o.a. uit vele alu chassis delen bestaat 100 kg wegen , maar het finale product gaat slechts 40 kg wegen
Tja Wim, mooie gedachte voor volgend jaar. Ik ben je al maanden aan het volgen op internet en hoop toch echt dat je ons allemaal niet nog een jaar laat wachten met die velotilt. Volgens mij is het bericht : Gas erop.
Succes,
Robert
Toch valt het mij jaar in, jaar uit, op dat van al die slimmigheidjes op de Spezi je nauwelijks iets terug ziet in het aanbod van fiets-, c.q. fietsonderdelen-, handelaren. De kans op commercieel succes is kennelijk praktisch nul.
Dag Wim,
Leuk om te lezen dat je tevreden bent met je auto, klinkt erg comfortabel inderdaad.
Gratis laden is ook in Noorwegen gebruikelijk, de vraag is uiteraard hoe lang ze dat gaan volhouden. Ook in Noorwegen zijn de elektrische auto's "booming", ook bij ons in de buurt. De reden is duidelijk, je betaald geen tol op de brug en op de tolwegen, wat enkel op een retourtje Voss (115 km) al bijna NOK 400,-- bespaard. (€ 50,-- circa)
Bij meer en meer e-auto's zie ik toch de subsidies wel gedeeltelijk of geheel te verdwijnen, en ook de belastingvrijheid zal dan waarschijnlijk heroverwogen gaan worden.
Maar voor het zover is kun je er natuurlijk gewoon gebruik van maken!
☺
Groeten, Adri.
Tesla heeft gegarandeerd dat de Tesla's levenslang gratis gebruik zullen maken van de Superchargers. Op wereldwijde schaal wordt die elektriciteit opgewekt met zonnepanelen.
De bijtelling in Nederland voor volledig elektrische auto's was 0%. Vanaf 1 januari is dit 4% geworden.
Ik ga er van uit dat alleen in de beginjaren de overheid elektrische auto's zal stimuleren. Als het eenmaal gemeengoed is geworden zullen de subsidies verdwijnen. Dit heb je ook gezien met subsidie op zonnepanelen. Dit is m.i. terecht.
Feit blijft dat we niet eindeloos door kunnen gaan met het verbranden van fossiele grondstoffen.
CO2 uitstoot door het verbranden van kostbare fossiele grondstoffen is eigenlijk schandalig.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Als Sunrider-bouwer kan ik het natuurlijk niet laten om wat toe te voegen aan de 4 wieler...
Het valt niet mee om een vier-wiel VM er echt goed uit te laten zien. Het gaat al gouw op een klein autootje lijken. Vormgeving is so-wie-so een vak apart. Wat wel nog het vermelden waard is: ik heb in Leo's 4 wieler gereden, hard een haakse bocht door maar ik kreeg hem niet op z'n kant. Niet dat ik die rijstijl opzoek, maar het is wel prettig om de 'elanden' in het verkeer te kunnen ontwijken zonder met je hoofd naar het gevaar toe te kantelen. Zeker wanneer je (zoals ik) liever niet in een super lage VM rijdt zou dit een interessante richting kunnen zijn als alternatief voor de vele driewielers. Of 'tilten' natuurlijk...:-)
Groeten,
Kees
Hi Kees,
Mijn belangrijkste bezwaar is dat je een als driewieler ontworpen fiets niet alsnog moet voorzien van vier wielen. Het ziet er als aangeplakt uit. Je zou m.i. een carrosserie moeten ontwerpen die alle vier wielen binnen een stroomlijn brengt.
De Quattro van Miles Kingsbury is m.i. een veel beter uitgangspunt.
Smaken verschillen gelukkig en Leo is in elk geval te prijzen voor zijn moed om dit pad in te slaan.
Groeten,
Wim
Een reactie posten