zaterdag 12 februari 2011

Racekap wordt prachtig

Vanmiddag heb ik een afspraak met Jan Laverman, Questrijder uit Barendrecht. Jan wil graag proefrijden met de nieuwe toerkap. De enige toerkap is bij Jan Reus die in Hoorn aan het werk is aan de racekap. Het is zwaarbewolkt en het motregent maar met de racekap zit ik warm en droog. In precies een uur heb ik de ruim 31 km naar het industrieterrein aan de oostkant van Hoorn afgelegd.
Als ik binnenkom zie ik direct de complete racekap liggen. Wow, dat ziet er gelikt uit. We zetten even de Quest van Jan buiten voor een paar foto's. De passing is fantastisch, zelfs als de kap voor de foto volledig los op de Quest ligt. Zonder vizier weegt de complete racekap 680 gram. De kap wordt nog in de blanke lak gespoten, het grootste stuk van het liggende deel in de matte lak om reflectie te voorkomen.
Jan Laverman arriveert samen met zijn vrouw. Na de koffie en wat praten over alles rond de Quest gaat Jan in de fiets van Jan Reus een stukje fietsen met de toerkap op. Hij komt zeer enthousiast terug en zegt :'Dit is ideaal'. Hij beschikt zelf over een Flevobike dakje wat hem niet bevalt. Jan Laverman en echtgenote vertrekken weer naar Barendrecht.
Jan Reus en ik filosoferen nog wat over andere producten, o.a. over een racekap met stroomlijnverlenging tot de staart. Na nog een kop koffie ga ik de regen weer in. Het wordt al donker en het gaat steeds harder regenen. Met het vizier op een kier, het is nu een enorme regenklep, blijf ik lekker droog en kan toch alles goed overzien. Volgende week zijn de kapdelen aan elkaar gelamineerd en kan ik er mee gaan rijden.
Morgen naar de wedstrijden in Alkmaar.

6 opmerkingen:

  1. Als ik dit zie wordt ik ook enthousiast, maar ik vraag me nog steeds af hoe je nu de knopjes van de verkeerslichten in moet drukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie steeds meer lussen in het wegdek komen die reageren op de Quest.
    Het drukken op de knopjes van verkeerslichten is even makkelijk als met de schuimkap. Je maakt de rechter klittenbanden los, tilt de kap op en je kunt je arm er onder door steken.
    Ik fiets de hele winter al zo, heerlijk.
    Er is overigens ook een toerkap die bovenop de schuimkap staat. Werkt hetzelfde.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "dat ziet er gelikt uit"........ dat is wel een understatement!

    Ben benieuwd naar het eindproduct en kan niet wachten om er een te bestellen.

    Groet Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is werkelijk prachtig. Staat ook heel fotogeniek, een zwarte kap op een witte Quest :)

    Op mijn vaste route reageren de meeste stoplichten op fietsen. Om wat beter gezien te worden met de Strada heb ik een spoel gelegd om trapgaten heen: http://tinyurl.com/695ym76 Heb het idee dat dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wim Delaet14/2/11 21:10

    Nu ben ik er zeker van overtuigd dat ik de voor het einde van het jaar bestelde racekap niet in een kleur ga laten lakken, maar de carbonlook hou.
    Vraagje; waarom is er nog een opening achteraan rond de stroomlijnstaart? Zou het niet mooier zij het te laten aansluiten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Wim,
    De ruimte tussen tunnel en kap is daar om twee redenen. Ten eerste moet er voldoende ventilatie zijn. Ten tweede kan de kap, je hebt om je hoofd nog wat ruimte nodig om je hoofd te draaien, niet te snel worden ingesnoerd, dat is aero-dynamisch nadelig. Wel zal er in de toekomst een verlenging van de racekap komen die de rug van de Quest aero-dynamisch verlengt tot en met het achterlicht. Ook dan moet er voldoende ventilatie zijn, maar dat zal dan door gaten in het einde van de staart worden gerealiseerd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen