woensdag 21 november 2012

Velomobiel.nl sponsort banden en wielen voor test

Vanmorgen verwacht ik Ymte van Velomobiel.nl met de bus op De Woude. Ymte heeft een voorraad nieuwe banden en wielen mee om te testen met de pendel. Als ik bij de pont aankom zie ik geen bus, wel een afgeladen Fiat Panda met Ymte aan het stuur.

We laden de enorme dozen uit en bekijken dan wat er is aangekomen. In het kort staan er nu in de garage:

2x Marathon supreme 50-559 vouwband
2x Marathon winter 47-559
2x Marathon winter 42-406
2x Perfect moirree 47-559
2x Perfect moirree 35-559 vouwband
2x Durano plus 35-559
2x Durano 35-559
2x Marathon plus 47-559
2x Furious fred 50-559
2x Supermoto 60-559
2x Marathon racer 47-559 vouwband
2x Marathon plus 47-406
2x Kojak 50-559
2x Kojak 35-559 draad
2x Kojak 35-559 vouw
2x Marathon racer 47-406
2x Durano 28-406 draad en vouw

Naast de al aanwezige 19 mm en 25 mm 406 velgen zijn er door Ymte ook onderstaande wielen gespaakt. Voor het testen van dezelfde banden onder winterse condities buiten zijn er nu meer 406 wielen beschikbaar. Ook zijn er nu twee 559 wielen om 26" banden te testen.

2x wiel 70 mm trommel 25-559 velg
2x wiel 70 mm trommel 25-406 velg
2x wiel 70 mm trommel 19-406 velg

Kan Wim de komende winter niet fietsen, kan ie in elk geval wel met fietsbanden in de weer.

Dank aan Velomobiel.nl die volkomen belangeloos alle wielen en banden beschikbaar stelt.



10 opmerkingen:

marcel beekmans zei

wim gaat zich niet vervelen zo te zien

Wijnandt zei

Da's heel mooi! Ook voor deze simpele open-trike fietser is er veel interessants bij.

Ik ben zeker niet de enige die het waardeert dat Velomobiel.nl en Velomobielonderdelen.nl op deze manier samenwerken om hun klanten zo goed mogelijk te informeren.

Pieter Moonen zei

Ik vind het eerlijkgezegd nu al moeilijk om banden te kiezen, maak de keuze niet te ruim Wim want dan zien we door de bomen het bos niet meer

Bram Smit zei

Ik hoor het wel als je hulp nodig hebt !!

Wim Schermer zei

Hi Pieter,
Ik zal niet alleen bepalen hoe licht, of hoe zwaar iedere band loopt, ook het omleggen bepaalt of je een band wel wil gebruiken.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Bram,
Ik heb al enkele aanbiedingen voor hulp.
Een deel van de metingen zal bij windstil weer en buiten moeten gebeuren. Dat kan soms heel snel moeten.
Dank voor je aanbod.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

Rijcomfort ( vering van de band ) zal wel een heel andere test zijn dan rolproeven. Toch waardeer ik zeer de opmerkingen als een band echt ongenadig moet zijn om zijn optimale prestaties te halen.

De rolproef is misschien nog zo mooi, op de openbare weg presteren ze wellicht toch minder. Wat ik mij herinner was het CV2012 circuit ook niet heel mooi glad asfalt. En LEL al helemaal niet.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Je hebt gelijk dat op de gladde tegelvloer ook matige banden redelijk goed pendelen. Banden echter die langer pendelen hebben in de praktijk ook een lagere rolweerstand.
Wat ik vaak zie is dat mensen de banden te hard oppompen. Vooral de Marathon banden worden te hard opgepompt. Dan gaat het geheel rammelen en trillen.
Die trillingen kosten meer energie dan de trillingen opvangen in zachtere banden.
Groeten,
Wim

VeloTeĵo zei

Mogelijk heb ik je het al eens eerder geschreven, maar de Marathon Plus loopt na 250km al een stuk lichter dan nieuw. Mogelijk kun je naast de nieuwe band ook een ingelopen band testen

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Ik heb geen gebruikte Marathon Plus band. Als je mij er een kan lenen, wil ik het graag testen.
Groeten,
Wim