dinsdag 5 november 2013
VeloTilt ruit
Vandaag wordt de contramal voor de ruit gelost. De lamineer- en vacuümwerkzaamheden zijn al voor het weekend gedaan. Daarna is het geheel in de oven bij 45 graden C. 'gebakken'. Zoals ik eerder schreef zal deze contramal worden omgeturnd tot een matrijs. In deze matrijs zal via vacuümvormen de ruit voor de VeloTilt worden gemaakt.
Op de foto's is te zien dat de contramal kleiner is dan de hele mal. Er moet uiteraard een complete carbon kap worden gemaakt waar de ruit een onderdeel van is. De werkwijze is als volgt. Eerst wordt de contramal tot hoogglans gepolijst om elke oneffenheid in de ruit te vermijden. Vervolgens wordt de contramal weer in de mal gelegd en aan de achterzijde, daar kijk je op de bovenste foto tegenaan, door middel van een hechthouten frame gestabiliseerd. Dan gaat het geheel naar Alrec in Mijdrecht waar Dick van der Vaart de contramal zal opwaarderen tot matrijs.
Als de Lexan ruit klaar is zal deze nauwkeurig in het gewenste formaat worden gezaagd. De aan weerszijden van plastic folie voorziene ruit wordt dan in de mal gepositioneerd. Daarna kan er worden gelamineerd en vacuum gezogen. Deze werkwijze voorziet erin dat de ruit perfect past in de kap. Ze zijn letterlijk als één geheel gemaakt en er hoeft later ook geen ingewikkelde flens te worden aangebracht.
De vorderingen op technisch gebied zijn in een stroomversnelling. Op dit moment worden de speciale aluminium naven vervaardigd. Bram Smit heeft de eerste serie naven gemaakt, David Wielemaker zal de tweede serie maken. Tegelijkertijd zal David er ook digitale tekeningen van maken. Mocht er besloten worden tot serieproductie, dan kunnen de tekeningen zo in de CNC machine worden ingeladen.
Vandaag is een deel van het team weer bijeen in Enkhuizen. We bekijken de mogelijkheden om het rugschot en tevens wielophangingplateau uitneembaar te maken. Hiertoe zal er een stevige flens in de romp moeten worden gelamineerd. Op deze flens kan dan met 6 of 8 bouten het rugschot worden bevestigd. Dit is handig bij inbouw en eventuele reparatie van het tiltmechanisme. Ook is een kunststofreparatie heel makkelijk uit te voeren. In een oogwenk is de hele VeloTilt weer 'leeg'.
Gelukkig zullen kunststofreparaties niet zo gauw voorkomen, de VeloTilt is door zijn sandwichconstructie ongelofelijk sterk.
Labels:
Velotilt
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Hoe zit het met de krasvastheid van de ruit Wim ?
Een lexan racekapviziertje of mini-windschermpje is vast stukken minder kostbaar te vervangen als het teveel is gekrast dan zo'n grote ruit...en voorgenoemden krassen binnen een jaar toch behoorlijk ook zonder schoonpoetsen (zoals ik, ik spoel ze hooguit schoon)
Behoorlijke zichtbaarheid lijkt me ook met jouw ruit stukken belangrijker dan een racekap vizier die je omhoog kunt klappen als je niet genoeg ziet...
Quezzzt,
De kosten van zo'n ruit blijven beperkt als er veel worden gemaakt. De ruit van het prototype is voor in de meest gestroomlijnde kap die vooral voor races gebruikt gaat worden.
Komt de VeloTilt in productie dan zal er ook een kap worden gemaakt die lager is en zal worden gecompleteerd met een .... racekap met verstelbaar vizier. De VeloTilt kan dan ook cabrio worden gereden.
De kappen kunnen in een paar seconden worden gewisseld.
Groeten,
Wim
Wellicht een optie om gorilla glass (Corning) toe te passen voor de kap? Krasbestendiger dan lexan. Daarnaast licht en relatief buigzaam.
http://news.softpedia.com/news/Gorilla-Windshields-Coming-Gorilla-Glass-Windshields-That-Is-360142.shtml
Project ziet er prachtig uit en hopelijk commercieel haalbaar.
Groeten Joost
Hi Joost,
Een goed idee. We waren inmiddels al tot de conclusie gekomen dat een plastic beter is. Dit kun je namelijk polijsten, iets dat met Lexan niet kan.
Groeten,
Wim
Een reactie posten