




We verlaten Purmerend richting Oosthuizen langs de Oostdijk van de Beemster. We genieten onderweg van een vijftal hazen dat heel druk is met elkaar. Via een ommetje langs Hobrede komen we weer op de Oostdijk terug en zijn keurig op tijd op de koffie bij Tinie en Pé in Zuid-Oost Beemster. We hebben het over CO2 en de werkelijke kosten van energie. Ik rekende recent uit dat een vliegreis van twee familieleden naar Maleisië en Bali omgerekend van kerosine naar elektriciteit, maar liefst 18.000 KwH kost. Zij betaalden voor de vliegreis samen € 1.350,-. Zouden wij 18.000 KwH elektriciteit verbruiken, dan zou ons dat bijna € 4.000,- kosten. In de € 1.350,- zit niet alleen de kerosine, maar ook de kosten van het vliegtuig en bemanning. Conclusie is dat het vliegen belachelijk goedkoop is en er dus geen enkele rem op zit. Onze gezamenlijke conclusie is dat we beter kunnen blijven fietsen.
Na de koffie rijden we langs de Westdijk van de Beemster langs De Rijp en Schermerhorn. We stoppen even en verbazen ons over de immense aantallen vogels die er nog zijn. Duizenden kieviten, smienten en talingen en uiteraard vergelijkbare aantallen ganzen zijn of gaan de lucht in.
Via Rustenburg laat Kees me een mooi doorsteekje door Heerhugowaard zien. Bij Kees en Marian is er thee en leer ik hoe je stoofperen conserveert.
Terug naar De Woude zet ik de gaskraan wat wijder open. Ondanks de lichte tegenwind kan ik 40 km/u aanhouden met hartslag 123. Ik denk toch dat het Botterruitje aero-dynamisch wat winst oplevert. Hartje zomer rij ik onder gunstige condities 40 km/u met hartslag 117. Ik heb op de kap vanmorgen drie 12 cm lange klittenband strips bevestigd. Nu kan ik het ruitje ingeval van condens meer naar voren op de kap zetten. Tijdens de hele rit vandaag heb ik geen last van beslaan van het ruitje. De Provision Anti-fog werkt echt. Alleen als ik stilsta voor het verkeerslicht met het ruitje vlak tegen de rand van de kap ontstaat er wat condens in het midden. De gaatjes die Eduard nu extra boort zullen hier effectief zijn. Overigens beslaat dan ook mijn bril, niet verwonderlijk bij 6 gr. C en een luchtvochtigheid boven 90%.
82 km.