



De Mango, voorheen van Velomobiel.nl en nu van Sinnerbikes.com, hebben een andere bevestiging van de demper aan de boven- en onderzijde dan de Quest en de Strada. De Quest en de Strada hebben aan beide zijden een mm 8 kopstang met kogelgewricht. De demper in de Mango heeft bovenaan een kunststof vorkje om een kunststof buis. Dit vorkje is in iedere bouwmarkt te krijgen. De Risse dempers hebben een 8 mm draadeind. Het standaard vorkje houdt onvoldoende materiaal over als er 8 mm draad in wordt getapt. Tijd voor een degelijke oplossing.

Titanium draadeinden voor de Risse dempers verlagen het gewicht van de Risse dempers nog verder. Hoe lager het afgeveerde gewicht is hoe effectiever schokdempers werken. De Risse Genesis weegt met titanium draadeinden nog maar 285 gram, de Astro 5 325 gram. De originele veerpoot weegt 300 gram. Een set titanium draadeinden kost 10 euro.
Bestellers van een Risse demper kunnen deze titanium draadeinden en de Mango vork en stangkop nu in de webshop bestellen.
Na enkele weken test rijden door Jan Reus en ik hebben we besloten de Astro 5 demper te laten voorzien van een iets zachter demping gedrag. De Astro 5 reed het prettigst op de zachtste demping stand. Deze stand kwam overeen met de demping van de Genesis. De Astro 5 demper wordt nu over het gehele instel bereik zachter gedempt. De middenstand komt dan overeen met de Genesis en dat is uitstekend. De Astro 5 kan straks twee standen zachter en twee standen harder worden afgesteld.
Het is fantastisch om met Kevin Risse van Risse Racing te werken. Hij begrijpt direct wat ik bedoel en neemt zelf de telefoon in zijn bedrijf op. Een verademing als je dat vergelijkt met de soms moeizame contacten met andere fabrikanten. Als je al iemand aan de telefoon krijgt kom je moeizaam of niet bij de goede persoon uit. Op email reageren 4 van de 5 bedrijven niet eens. Natuurlijk is alles in de markt voor velomobielen kleinschalig en voor grote ondernemingen blijkbaar niet interessant. Goed dat er kleinere bedrijven bestaan als Risse Racing in de VS die wel graag voor onze kleine markt hoogwaardige spullen willen produceren.