woensdag 13 februari 2013

Sliptest op ijs 2

Vandaag zijn de Marathon (green guard) 20" en de Marathon Winter (spikes) 20" aan de beurt. Ook de Marathon (green guard) 26 wordt over het ijs gesleurd. Als laatste mag de 26" Vredestein Black Panther 55 figureren.

Continental, fabrikanten lezen mee, reageert op de posting van gisteren. Ze melden terecht dat de TopContact Winter II geen ijsband is. Daarvoor is de spijkerband. De Conti doet het vooral goed onder de 7℃ in sneeuw en gladheid. Mogelijk morgen krijgen we sneeuw en kunnen we dat ook nog testen.

Eerst de Marathon 20". Verrassend is dat deze band makkelijk van zijn plaats komt. De weerstand tegen slippen, zowel statisch als dynamisch, is matig. Met de 26" Marathon is het nog iets slechter en deze komt met resp. 12 en 6 kg trekkracht wel erg makkelijk van zijn plaats.
Magic Bullet oppert de mogelijkheid dat het trekken aan de naaf bij een grote band de situatie mogelijk vertekent.
Ik doe dezelfde test met de Marathon 26 door deze te trekken aan de spaak vlak boven de velg. Dit blijkt niets uit te maken.

Als laatste de test met de Marathon 20" Winter. Deze band blijkt zich letterlijk vast te vreten in het ijs. Er moet 32 kg trekkracht aan te pas komen om de spijkerband te laten glijden. Glijdt de band eenmaal dan moet er 23 kg kracht geleverd blijven worden. De band trekt diepe sporen in het ijs.


Het is windstil weer en dus is het mogelijk om ook de rolweerstand op ijs te meten. De Marathon 20" pendelt 45,5 seconden en dat komt overeen met de test bij -4.4℃ op asfalt. De Marathon 26 pendelt 44 seconden op ijs. Op de asfaltgoot bij -2.5℃ pendelt de Marathon met 49,4 seconden 10% langer. Als laatste de Marathon Winter. Deze pendelt op ijs 35,3 seconden. Dat is vrijwel hetzelfde als de 36,4 seconden op asfalt bij 6℃.
De spijkerband loopt op ijs lichter dan de Kojak bij -5℃.
Tegen het eind van de proeven met de spijkerband trek ik de hele ijsvloer los van het terras en het hele systeem glijdt naar de rand van het terras.


Als laatste, het is nu 0,8℃, test ik de Vredestein Black Panther. Dat geeft idiote resultaten, 7 kg statisch en 4 kg dynamisch. Dat klopt duidelijk niet. Het ijs is door de hogere temperatuur zo glad geworden dat er vrijwel geen weerstand meer is. Morgen dus maar opnieuw testen.
De pendelproef geeft een gemiddelde tijd van 49 seconden, aardig in de buurt van de 53 seconden bij -5℃ op asfalt.