



Jan laat me een 20 inch voorwiel zien voor bijv. Quest, Strada en Mango. Dit wiel is niet voorzien van spaken, maar bestaat uit een enkele plaat. De plaat is opgebouwd uit een honingraat met aan weerszijden een laag carbon. Dit wiel weegt bijzonder weinig.
Een pakketje spaken weegt meer dan het schijfwiel. Het schijfwiel is veel stijver dan een gespaakt wiel.
Normaal krijg je een gespaakt wiel er uitsluitend uit door het losdraaien van de dubbele moer bovenop de wielkast. Daarna moeten de stuurstangen worden losgemaakt. Dan kan het wiel omlaag zakken en kun je het na het losdraaien van de moer op de naaf het wiel van de as schuiven.
Het schijfwiel kan door het simpelweg losdraaien van één grote moer op de naaf, direct uit de wielkast van de Quest zakken. Je kunt er nu namelijk gewoon met de hand langs omdat de dikte van het wiel nu heel gering is. Er hoeft verder niks te worden losgemaakt. Zo kun je snel, net als bij de Mango en Strada, een wiel wisselen bij een wedstrijd. Zelfs het 's morgens beslissen over welke banden je die dag gaat gebruiken is mogelijk.
Een groot voordeel echter is dat er nu eenvoudig hydraulische schijfremmen kunnen worden toegepast. Schijfremmen wegen vrijwel niks en remmen als de beste. Een bezwaar van schijfremmen is de grotere onderhoudsgevoeligheid als ze in de wielkast van een Quest worden ingebouwd. Dat bezwaar kan goeddeels worden bezworen door op het schijfwiel een carbon rand te maken waardoor water er niet makkelijk bij kan komen, een methode die ook in auto's wordt toegepast. Zeker nu het wiel er zo makkelijk uitgehaald kan worden is onderhoud aan de schijfremmen makkelijker te doen. Ter voorkoming van oververhitting worden kleine koelvinnetjes op de schijf gelamineerd.
Nog een groot voordeel is dat het totale gewicht van het wiel veel lager is dan van een wiel met - grote - trommelrem. Per wiel kan zo, naar schatting, 600 gram worden bespaard. Dit resulteert in een beter weggedrag door een lager afgeveerd gewicht.
Mogelijk kunnen dan ook de veerpoten voorzien worden van Risse dempers.
Als ik vertrek spuit Jan de gele hoed van een racekap. Yes Chris, your hood - just visible on the left of the second photo, is almost ready.
Bij Driehuizen komen een groot aantal historische auto's de weg op. Hoewel ze geen voorrang hebben rijden ze ijzerenheinig door.
Kennelijk denken ze dat ze in een groep rijdend te allen tijde voorrang hebben. Nee heren, voor u gelden gewoon de normale voorrangsregels.