woensdag 26 oktober 2011

Tips en tricks toer/race kappen

De verschillende Velomobielonderdelen.nl toer- en racekappen zijn een groot succes. Er zijn er nu 80 verkocht en de bestellingen blijven binnenstromen. Levertijd op dit moment 3 maanden, ondanks dat er nu al maanden 3 kappen per week worden geproduceerd en afgeleverd.

Veel kappen maken levert ook veel gebruikerservaringen op. Net als met Linux worden die ervaringen gebruikt om de kappen nog effectiever te maken. Een paar tips en tricks.

Tikgeluidjes
Het vizier heeft aan de onderkant een carbon staafje voor stabilisatie van het vizier. Op slecht wegdek, zeker als het vizier deels open staat, wil het carbon staafje soms tegen de onderste rand van de kap tikken. Een paar laagjes neopreen, vastgezet met een drupje secondenlijm, voorkomt dat het carbon staafje nog langer in trilling kan komen.
Het vizier wil soms aan de voorzijde op de liggende deksel tikken. Enkele kleine rondjes klittenband voorkomen dit.

Reflectie
De huidige kappen hebben allemaal een brede matzwarte baan over de volle lengte van het deksel. Toch kun je bij recht tegen de zon inrijden reflecties zien in het vizier. Dit wordt veroorzaakt doordat het zonlicht op de deflector schijnt en dit levert reflecties op.
Met een spuitbus matzwarte lak maak ik mijn deflector zwart en de reflectie is verleden tijd. Zorg er uiteraard wel voor dat je makkelijk over de deflector heen kan kijken.

Koude wind
De kap rust op ibiliet schokdempertjes op de rand van het instapgat. Zomers ontstaat daardoor extra ventilatie. Nu het kouder wordt kan dat minder comfortabel worden. Een randje zelfklevend tochtband uit de bouwmarkt dat je tussen de schokbrekertjes plakt maak het geheel winddicht. In het voorjaar trek je de tochtband er weer af.