donderdag 29 november 2012

Anti-lek strategie in de winter

In de winter, en zeker als je 's morgens in het donker naar je werk moet, ga je niet met plezier voor een lekke band uit je velomobiel. De meeste fietsers monteren in najaar en winter een lekbestendiger buitenband. De 100% zekere oplossing is een Schwalbe Marathon Plus. Dan kies je voor een achterband van ruim 1000 gram. Hoewel de Marathon serie dit jaar beter is gaan lopen dan in vroegere jaren, loopt een Marathon Plus altijd zwaarder dan bijv. een Furious Fred of een Super Moto.

Ik heb eerder met Joe's sealant geprobeerd minder lekke banden te krijgen. Ik was daar niet succesvol mee en heb deze middelen niet meer in gebruik.

Ik rij nu even met een binnenband van Michelin, de Protek Max. Deze 330 gram wegende binnenband is voorzien van een speciaal gebobbeld oppervlak. Michelin claimt dat bij een lek in de band de bobbels er voor zorgen dat het lek zichzelf dicht. Mocht dit niet direct helemaal lukken, dan zorgt een door Michelin zelf in de band gestopte - waarschijnlijk op latex gebaseerde - vloeistof dat het gat alsnog wordt gedicht.
Tests op het internet laten zien dat de claims van Michelin goeddeels kloppen. Gaat er evenwel een dikke spijker in de band, dan lukt het automatische dichten niet.

De Furious Fred is standaard met 325 gram zelfs lichter dan de binnenband. Nou zal zo'n zware binnenband met vloeistof wel zwaarder lopen. Dat kan ik nu met de pendel mooi nagaan. De uitkomst is verrassend. De beide Furious Freds worden weer om de velgen gelegd en tot 4.0 bar opgepompt. Dan slinger ik de pendel een aantal keren heen en weer. Nu doe ik dezelfde meting die ik op 24 november ook al deed. Toen was de gemiddelde pendeltijd 76,5 seconden. Nu kom ik op 78,5 seconden. Deze winst van 2 seconden komt mogelijk door de inslinger periode. Uiteraard zijn er ook kleine temperatuurverschillen en meet- en waarnemingsfoutjes.

Van één Furious Fred vervang ik de SV14 door de Michelin Protek Max. De pendeltijd blijkt nu 77,3 seconden te worden. Het verschil is maar 1,5%. Die waarde moet uiteraard verdubbeld worden als in de andere Furious Fred ook een Protek Max zou zitten. Een totaal nadeel van 3% is vrijwel verwaarloosbaar.

Morgen zal ik dezelfde test ook doen met een andere dikke band, de Super Moto.

Het wordt nu wel heel aantrekkelijk om deze winter door te rijden met een snelle lichtlopende zomerband met de Michelin Protek Max.