zondag 10 oktober 2010

Stan's tire sealant

Nu de winter er weer aan komt en de boeren op grote schaal klei en andere rotzooi over de wegen smeren wordt het rijden er niet prettiger op. Gisteren reed ik op het fietspad langs de Noordervaart nabij Schermerhorn en viel me op dat de hoofdrijbaan over vele kilometers kletsnat was, een poging van boeren om met water de rijbaan van klei te ontdoen. Veel diepe plassen zijn voor de automobilisten moeilijk te ontwijken. Opeens komt er een gordijn van modderwater op me af. Ik word compleet onder de douche gezet.
Boeren zijn verplicht om modder die zij van het land op de weg slepen te verwijderen. Dat gaat gemiddeld met de franse slag, ze smeren het maar een beetje uit en als het gaat regenen zal de gipspoli van het Medisch Centrum Alkmaar het wel weer druk krijgen met het repareren van gebroken botten van vallende fietsers.

De GoCycle banden bevallen me uitstekend. Ze zijn redelijk goed lekbestendig, de eerste 5000 km, waaronder 2300 in Ierland zelfs geen enkel lek gehad. Nu ze na 6500 km goeddeels versleten zijn, neemt de lekbestendigheid af. Toch wil ik met GoCycle in de winter proberen door te rijden. De lichte loop en het uitstekende comfort wil ik niet kwijt.
Quemo heeft gemiddeld goede ervaringen met latex melk in de binnenband. Kleine lekken worden snel en bijna onmerkbaar gedicht. Een tijdje geleden heb ik Stan's tire sealant gekocht, een merk van notubes.com. Hoewel Quemo met Joe's tire sealant werkt, is het een vergelijkbaar product. Twee vragen daarbij, rijdt het merkbaar langzamer en raken de wielen mogelijk in onbalans. Eerst maar eens één wiel proberen.
Ik heb een lekke band en zoek het gaatje. Nu wil ik nog geen smeerboel via het ventiel maken. Bij de standaardpomp van Velomobiel zit een 2 mm dikke naald met afgeronde kop. Deze naald heeft een verloop waarmee deze op uiteinde van het slangetje aan de grote injectiespuit past. 45 cc tire sealant opzuigen uit de grote flacon en de naald door de band steken. Zonder te morsen druk ik de injectiespuit leeg in de band. Daarna de band plakken en klaar is Wim. Dit is overigens ook de methode die Arie K. gebruikt bij binnenbanden waar het ventiel geen demontabele inzet heeft. Volgens de fabrikant moeten gaten tot 6 mm kunnen worden gedicht. We zullen zien.

Hoewel Arie K. wel enige hinder heeft van onbalans, ik weet niet welk merk product hij gebruikt, merk ik er totaal niks van. Tot 55 km/u versnellen levert geen merkbaar effect op. Dan krijgen de linker voorband en de achterband hun 'shot'. Dit keer verwijder ik wel de ventiel mechaniekjes en draai de plastic slang, de aluminium schroef past zowel op Frans als autoventiel, op het ventiel. Dan zuig ik weer 45 cc tire sealant op en schuif de injectiespuit op het plastic slangetje. In één keer zit de sealant in de band. Het achterwiel krijgt via zijn autoventiel 75 cc ingespoten. Dit alles gebeurt zonder ook maar één druppel te morsen, heel comfortabel. De spuit, naald en slangetje kunnen met koud water heel makkelijk schoongemaakt worden, gewoon afspoelen.
Nu km stand 8950