zaterdag 26 januari 2013

Vrieskou 4 met 26" achterbanden

Het was me het weekje wel. Het testen van banden was gemiddeld altijd een ontspannen bezigheid. Het testen met de asfaltgoten is dat nog steeds. Echter... als je wil testen met lage temperaturen wordt het een heel ander spel. Eerder al beschreef ik dat een aantal banden zullen worden getest bij -5℃, 0℃, 6℃ en 12℃. Uiteraard wordt de set gecompleteerd met testen rond 20℃. Tenslotte moeten alle banden die eerder op de tegelvloer zijn getest straks ook op de asfaltgoten worden getest bij 20℃.

Zoals gezegd, testen bij -5℃ is een stevige klus. Steeds de buitentemperatuur in de gaten houden om op precies het goede moment de test uit te voeren. Op windguru.cz, ik heb daar een professioneel abonnement op, kan ik tevoren het verloop van de temperatuur in avond, nacht en ochtend inschatten. Wie A zegt moet ook B zeggen. Wat ik begin van de week nog niet kon overzien was dat de gewenste -5℃ steeds later in de nacht optrad.
Eergisteren heb ik een woordenwisseling met mijn vrouw, om half vier, s'nachts wel te verstaan. Ze is wakker geworden doordat ik teveel lawaai maakte. Ze vraagt me waar ik in godsnaam, en voor wie dan wel, mee bezig ben. Ja, wat antwoord je daar dan op...

Jullie kunnen je herinneren dat de test met de 20" Kojak nogal tegenviel. Vooral de pendeltijd bij koude viel tegen. Deze Kojaks heb ik al even in mijn bezit en voor een goed vergelijk vraag ik Ymte van Velomobiel.nl of hij mij de meest recente Kojak 20 en 26" banden wil opsturen, in tweevoud dan. Zoals altijd word ik door de producent van onze Quest en Strada op mijn wenken bediend.

De werkwijze van testen met koude is als volgt. De goten zijn deze dagen altijd buiten. Enkele uren voor ik een band ga testen gaan de banden om de juiste velgen en worden op druk gebracht. Dan gaat ook de pendel met deze wielen en banden naar buiten. Een eventueel later te testen set wielen en banden gaat ook alvast naar buiten.
Als de goten en pendel door en door koud zijn, worden de goten bij -5℃ naar binnen gerold. Op de vloer van de garage is de goede positie van de goten met dikke viltstift aangegeven. Als de goten liggen wordt onmiddellijk daarna de pendel binnengehaald. De laser wordt op het plateautje geklikt en enkele seconden daarna pendelt het geheel op en neer. Na gemiddeld vier metingen beginnen de pendeltijden op te lopen en merk je dat het geheel al opwarmt. Einde metingen dus. Even een setje wielen wisselen in de garage, ook al hebben deze wielen steeds buiten gestaan, gaat niet. Binnen 5 minuten nadat de koude wielen in de garage zijn gewisseld lopen de pendeltijden al met 10% op.

Eerst even de Kojak 20" getest met 25 mm velgen. De nieuwe Kojak 20 pendelt bij -5℃ 35,2 seconden. De oude Kojak 32,9 seconden. Het verschil is 2,3 seconden of 7%.
Bij 19 mm velgen pendelen de nieuwe Kojaks nog iets langer, namelijk 38,3 seconden.
Is er bij normale temperaturen geen verschil tussen 19 en 25 mm velgen, bij een koude band en wegdek loopt de 35 mm brede Kojak met 19 mm velgen dus wat lichter.

Dan 26" banden. Ik zou alleen de Marathon Plus testen. Meerdere bloglezers vragen me om ook de 26" Perfect Moiree te testen. Ok, doen we. Later in de week kan zelfs de Vredestein Black Panther 55 mm getest worden. De test, afgelopen nacht, van de ook aanvullend geteste Marathon lukt niet echt. Het wordt niet kouder dan -2,5℃. Ik noem straks toch de resultaten om aan te geven dat de Marathon best dicht in de buurt komt van de Marathon Plus.

Alle banden leggen makkelijk om, ook de Marathon en Marathon Plus. Dit kan iedereen, ook als het koud is, zonder hulpmiddelen klaren. De Perfect Moiree is moeilijker te centreren dan de andere banden. Waar hebben we dat eerder gehoord :)

Al met al doen de Marathon en de Marathon Plus het uitstekend bij vrieskou. De Perfect Moiree loopt maar iets lichter dan de Marathons. Blijft het nadeel dat de PM minder goed centreert en duidelijk minder lekbestendig is dan de Marathons.
De Vredestein Black Panther is als winterband zeker geschikt. Veel tractie, makkelijk omleggen en mee te nemen omdat het een vouwband is. De 3,5 mm hoge noppen beschermen de band goed tegen kleinere ongerechtigheden op de weg. Grotere stukken glas e.d. zullen het relatief dunne karkas wel kunnen beschadigen.

De boodschap is duidelijk als je in de winter niet uit de fiets wil. Schwalbe Marathon en Marathon Plus lopen bij vrieskou goed en zijn de beste garantie tegen lek rijden in de winter. Weet wel dat dit alleen opgaat voor banden uit 2012.
Oudere Marathons lopen veel zwaarder. Wat jammer nou dat ze bijna niet verslijten :)

Zelf rij ik met de Schwalbe Super Moto en de Michelin Protek Max binnenband. Loopt mooi licht en zou heel goed lekbestendig zijn. Ik rij er nu drie maanden mee en nog niet lek gereden. Deze bijzondere binnenbanden komen voor de liefhebbers komende week in de webwinkel.