
Tot vandaag. Jan van Steeg rijdt vandaag op de wielerbaan in Alkmaar. Jan heeft een SRM in zijn Quest gebouwd en kan nauwkeurig meten zonder gebruik van de hartslagmeter. Een SRM meter bestaat uit een speciaal crankstel waarin krachtopnemers zijn geïntegreerd. Jan is bereid enkele runs te doen met en zonder minivizier.
De SRM meter, o.m. in gebruik bij alle profploegen in de Tour de France, meet continue snelheid, geleverd vermogen in Watts, hartslag en cadans. Het wordt dan mogelijk om bijv. 250 Watt te trappen en te kijken hoe hard je open rijdend zonder vizier gaat. Na aanbrengen van het vizier ga je weer een aantal ronden rijden op precies dezelfde hoogte, de blauwe lijn, op de baan. Als je weer een aantal ronden met 250 Watt hebt getrapt, heeft de SRM meter precies het verschil voor je vastgelegd. Jan laat me vanavond weten dat het rijden met vizier tussen 40 en 45 Watt minder vermogen vraagt. Dat is bij de hoge snelheden die Jan rijdt een verschil van ongeveer 4 km/u.
Nou zal de gemiddelde toerfietser geen 50 km/u rijden. Maar als je 30 km/u rijdt tegen Bft 4, een dagelijks voorkomende situatie, heb je wel 50 km/u wind tegen en is de situatie vergelijkbaar. Nu zijn er in de dagelijkse praktijk veel variabelen in het spel. Jan van Steeg heeft lichtlopende banden en op de baan komt de wind recht van voren. Tijdens de test met de tufts hebben we gezien dat het mini vizier de luchtstroming rond het instapgat en de achterkant van de fiets zeer positief beïnvloedt.
Het verschil dan Jan van Steeg vandaag meet is ronduit spectaculair. En dat met een goedkoop stripje Lexan.
Ook een ander onderdeel uit de stal van Velomobielonderdelen.nl, de racekap, scoort meer dan uitstekend.
Ik overweeg zelf een SRM aan te schaffen om effectief te kunnen meten aan de vele aero-dynamische aanpassingen die nog op het programma staan.